مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
۱ نفر

فضای اداری مناسب باعث می‌شود تا کارمندان بازدهی بالاتری داشته باشند. در این مقاله با اشاره به 6 عنصر کلیدی طراحی اصولی محیط اداری به شما کمک میکنیم تا استاندارد فضای اداری را به درستی اجرا کنید.

درسا

از مهم ترین نکاتی که هنگام طراحی و اجرای فضای اداری باید به آن توجه داشت ایجاد فضای مناسب اداری برای محیط کار است. باید بدانید این قوانین با توجه به نیاز افراد در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است. استفاده از استاندارد های فضای اداری در کارمندان این احساس را ایجاد می‌کند که به کارایی و سلامتی آنها اهمیت داده میشود و در نتیجه باعث ایجاد هماهنگی کارمندان با مدیریت، کارمندان و مشتریان می‌شود. با ما همراه باشید تا بیشتر با این استانداردهای طراحی آشنا شوید.

عنصر های اصلی طراحی فضای اداری مناسب

1. قابلیت حرکت و گردش در محیط کار

هنگام چینش مبلمان اداری همانند میز اداری و صندلی ها به این نکته توجه داشته باشید که کارمندان باید بتوانند در فضا آزادانه حرکت کنند. فضاهای استاندارد باعث ایجاد روحیه‌ای بهتر و عملکرد مطلوب تر کارمندان میشود. در نظر داشته باشید که در کشور های توسعه یافت، فضایی که برای هر یک از کارمندان در نظر گرفته شده در بازه 11-15 متر مربع است. همچنین طبق قوانین محل کار، کارفرمایان باید برای هر یک از کارمندان خود حداقل 4 متر مربع فضا ایجاد کنند.

در نظر داشتن این نکته که افراد بیشتر وقت خود را در محیط های کاری سپری میکنند به خودی خود موجب می‌شود که شرکت ها، محیطی مناسب برای کارمندان خود فراهم آورند تا میزان کیفیت کار کارمندان را بالا ببرند برخی از این اصول طراحی شامل موارد زیر می شود:

  • استفاده از صندلی اداری ارگونومیک
  • چیدمان میز ها و صندلی ها بر اساس راحتی حرکت کارمندان
  • صرفه جویی در مصرف سوخت
  • استفاده از تزیینات مناسب

همچنین حداقل فضای مورد نیاز کارمندان؛ به نوع دفتر، چیدمان فضای اداری، دکوراسیون داخلی، نوع تجارت آن سازمان و غیره نیز بستگی دارد.

2. فضای استراحت

امروزه اکثر شرکت ها، استارت آپ ها، ادارت و ... فضایی جدا از محل کار، برای استراحت کارمندان خود در نظر میگیرند. تغییر فضای کار از فرم بسیار رسمی به محلی با ظاهری غیر رسمی و راحت تر برای کارمندان این امکان را به وجود می‌آورد تا برای لحظاتی ذهن خود را آزاد کرده و از طرفی رابطه کارمندان باهم را نیز تقویت میکند. سعی کنید به منظور داشتن فضای اداری مناسب، فضای استراحت را دورتر از فضای کار کارمندان قرار دهید یا با استفاده از پارتیشن های اداری این فضا را از دیگر فضاهای محل کار جدا کنید. فراموش نکنید از صندلی اداری و مبل های اداری مناسب برای فضای استراحت استفاده کنید.

3. استفاده از کمد و کشو مناسب

یکی دیگر از عناصری که به داشتن فضای اداری مناسب کمک زیادی میکند، فایل ها و کمد هایی برای بایگانی مدارک است. بهتر است از کشو ها و کمد ها برای نگهداری وسایل شخصی کارمندان استفاده کنید؛ زیرا نبود وسایل شخصی یا برگه های اداری بر روی میز و مرتب نگه داشتن محیط اطراف کارمندان، باعث می‌شود بازدهی کارمندان چند برابر شود. برای مثال شما میتوانید برای لباس ها از جا لباسی مخصوص استفاده کنید.

4. دسترسی راحت به فناوری و تکنولوژ

امروزه تمامی کسب و کار ها به استفاه از تکنولوژی و فناوری وابسطه هستند به همین دلیل یکی از روش های که باعث ایجاد فضای اداری مناسب می‌شود، استفاده از اینترنت سریع، کیبورد، موس و مانیتور مناسب و جدید در کنار انواع برنامه های لازم برای راحت تر کردن فرآیند کاری است و باید به آنها توجه شود.

5. استفاده از رنگ مناسب

طراحان داخلی ادارات زمان بسیار زیادی را روی انتخاب رنگ مناسب دیوار ها و مبلمان اداری میگذارند، زیرا می‌دانند که رنگ می‌تواند بر نحوه تفکر و احساس ما تأثیر بگذارد. برای مثال رنگ‌های خنثی و آبی به تمرکز کمک می کند؛ این در حالی است که رنگ زرد باعث تحریک فرآیند مغز و تفکر می شود. درواقع استفاده از رنگ‌های مناسب می تواند بر درک ما از یک فضا تأثیر بسزایی بگذارد. به عنوان مثال، رنگ‌های تیره در یک فضای کوچک، آن فضا را کوچکتر هم نشان می دهد و برعکس استفاده از رنگ های روشن کمک میکند تا محیط بزرگتر به نظر برسد.

6 عنصر اصلی برای داشتن فضای اداری مناسب

6. جریان هوای مناسب

اگر میخواهید فضای اداری مناسب داشته باشید از تهویه های مناسب استفاده کنید. دما و جریان هوا می‌تواند تا حد زیادی بر احساس راحتی کارمندان و حتی مراجعه کنندگان دفتر تأثیر بگذارد.

بررسی استانداردهای فضای کاری در هر یک از انواع دفتر کار

با توجه به فعالیت سازمان شما، محیط های کاری میتوانند طراحی مختلفی داشته باشند. استاندارد فضای اداری بر هر فرد و حداقل فضا، از نوع دفتر کار تأثیر می‌پذیرد. در ادامه انواع دفاتر کاری و استاندارد فضاهای آن‌ها آورده‌ شده‌ است:

دفتر پلان باز

اگر فعالیت سازمان شما به نحوی است که افراد باید همگی باهم در ارتباط باشند، بهترین گزینه دفتر پلان باز است. در این طراحی، درون سازمان هیچ‌گونه تقسیم بندی‌ای وجود ندارد و افراد برای انجام کار نیاز به تمرکز بالا ندارند.

دفتر با پلان سلولی

اگر نیاز نیست تمامی افراد و کارمندان باهم تعامل داشته باشند و اطلاعات را به صورت مستمر باهم به اشتراک بگذارند، بهترین طراحی، دفاتری با پلان سلولی است. در این سبک طراحی، هر فرد فضای شخصی خود را دارد. این تقسیم بندی ها با استفاده از پارتیشن اداری نیز قابل اجرا است.

دفتر گروهی

در برخی مشاغل نیاز است که برخی از کارمندان به صورت یکپارچه و گروهی باهم کاری را انجام بدهند. در این سبک از دفاتر به طور معمول از میز های گروهی استفاده می‌کنند تا افراد به طور مستقیم باهم در ارتباط باشند.

6 عنصر اصلی برای داشتن فضای اداری مناسب

حداقل فضا؛ استاندارد فضای اداری

در هر فضای اداری، علاوه بر فضای مورد نیاز برای کار اختصاصی کارمندان، اتاق جلسات، اتاق کنفرانس و غیره هم باید وجود داشته باشند؛ یعنی فضاهای اداری دیگری که کارمندان در آن‌ها با یکدیگر در تعامل هستند. حداقل فضای پیشنهادی برای این موضوع عبارت است از:

  • فضای لازم برای ملاقات در فضای اداری باز: به ازای هر نفر، ۱٫۵ مترمربع
  • فضای لازم برای ملاقات در فضای اداری سلولی یا بسته: به ازای هر نفر، ۲ مترمربع
  • فضای لازم برای ملاقات با وجود تجهیزات و مبلمان اداری: به ازای هر نفر، ۳ مترمربع
  • فضای لازم برای ملاقات برای کارمندان و افراد ایستاده: به ازای هر نفر، ۱ مترمربع

جمع بندی

با رعایت کردن استاندارد های فضای اداری برای هر فرد، میتوانید فضایی آرام بخش و ایدئال با کارایی بالا برای کارمندان خود فراهم کنید تا از فرسودگی و خستگی کارمندان جلوگیری شود. بسته به نوع فعالیت و فضایی که در اختیار دارید، این استاندارد ها قابلیت تغییر دارند. همچنین شما به راحتی میتوانید با سپردن این کار به افراد متخصص، استاندارد فضای اداری را رعایت کرده و به راحتی فضای اداری مناسبی را ایجاد کنید.

کد خبر 819122

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha