تلسکوپ فضایی هابل تصویر تازه‌ای از سایه‌های مرموز و شبح آلود روی حلقه‌های زحل گرفته است که همچنان دانشمندان را گیج می‌کند.

زحل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی ان ان: این عکس که به تازگی از سوی ناسا منتشر شده است توسط هابل از فاصله 1.37 میلیارد کیلومتری از زحل گرفته شده است. این رصدخانه فضایی بیش از سه دهه است که در فاصله چند صد کیلومتری از سطح زمین به دور زمین می چرخد. اخترشناسان مدت‌هاست که از سایه های گیج‌کننده حلقه‌های زحل می‌گویند، این سایه ها شبیه به فردی در حال اسکیت رفتن در امتداد حلقه‌ها است و بسته به جایی که سیاره در چرخه مداری خود قرار دارد، می‌توانند در مکان‌های مختلفی مشاهده شوند.

با گذشت زمان، مشاهدات نشان داده است که تعداد و ظاهر این سایه ها بسته به چرخه فصلی زحل می تواند متفاوت باشد. مانند زمین، این سیاره دارای محوری با شیب است که باعث تغییرات فصلی می شود، اگرچه طبق گفته ناسا، هر فصل در زحل حدود هفت سال طول می کشد.

هابل قرار است این پدیده غیرقابل توضیح را در اوج فعالیت مشاهده کند، چراکه محققان قصد دارند اسرار آن را کشف کنند. ایمی سایمون، دانشمند ارشد برنامه میراث اتمسفرهای سیاره بیرونی هابل گفت: «ما به سمت اعتدال زحل می رویم، زمانی که انتظار می رود حداکثر فعالیت سایه ها با فرکانس بالاتر و سایه های تیره تر در چند سال آینده ظاهر شود. فضاپیمای وویجر 2 ناسا اولین بار شواهدی از این سایه ها را در دهه 1980 به دست آورد. پس از آن مأموریت کاسینی که یک کاوشگر اختصاصی زحل بود، مشاهداتی از این پدیده در اوج فصلی آن در اواخر دهه 2000 انجام داد.

بیشتر بخوانید:

مشاهدات جدیدتر هابل در اوایل سال جاری به عنوان بخشی از تلاش مجدد برای شناسایی عواملی که باعث ظاهر سایه ها می شود، رخ داد. به گفته ناسا، این پدیده ها ممکن است در تصاویر کوچک به نظر برسند، اما در واقع می توانند از نظر عرض و قطر بزرگتر از زمین باشند. دانشمندان تا سال 2025 به مطالعه آنها ادامه خواهند داد.

کد خبر 819534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha