وزیر امورخارجه ایران در دومین سفر خود پس‌از آغازبه‌کار دولت‌سیزدهم، به ارمنستان رفت تا در ایروان با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند؛ رایزنی‌هایی که گفته می‌شود با توجه به روند تحولات در قفقازجنوبی طی روزهای اخیر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امیرعبداللهیان

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: رایزنی‌های امیرعبداللهیان در ایروان در شرایطی است که بررسی روندهای حاکم بر منطقه نشان می‌دهد جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان درحال برداشتن گام‌های مهمی درمسیر نهایی کردن توافق صلح میان دو کشور هستند؛ صلحی که از اهمیتی راهبردی کشورهای حوزه قفقازجنوبی برخوردار است و تهران نیز بارها اعلام کرده از شکل‌گیری توافق پایدار میان دوطرف حمایت می‌کند.

امیرعبداللهیان درحالی در ایروان با مقام‌های این کشور تبادل‌نظر کرد که پیش از انجام این سفر، با همتای آذربایجانی خود نیز به‌صورت تلفنی درباره تحولات قفقازجنوبی گفت‌وگو کرده بود. او دراین گفت‌وگو با استقبال از پیشرفت مذکرات صلح میان جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان، بر ادامه تلاش‌های سازنده تهران برای تحقق صلح پایدار میان باکو و ایروان تاکید کرد.

در آستانه صلح پایدار؟

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در جریان نشست‌خبری مشترک با همکاری ارمنستانی خود نیز بر حمایت ایران از برقراری صلح و ثبات پایدار در منطقه قفقازجنوبی حمایت و تاکید کرد که جمهوری‌اسلامی معتقد است تحقق صلح پایدار دراین منطقه، بدون مداخله قدرت‌های خارجی و از طریق ضامن‌های منطقه‌ای می‌تواند منافع سرشاری برای همه طرف‌ها به همراه داشته باشد.

امیرعبداللهیان به این نکته هم اشاره کرد که گمان می‌کند با توجه به رایزنی‌های انجام شده میان همه طرف‌ها، ازجمله ازسوی ایران، دستیابی به صلحی پایدار در ماه‌های آغازین سال نوی میلادی کاملا محتمل است. این درحالی است که به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی همه طرف‌ها نسبت به روند تحولات در قفقازجنوبی نگاه مثبتی دارند و امیدوارند به‌زودی شرایط برقراری صلح پایدار در منطقه ایجاد شود.

اهمیت سفر به ایروان

رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با اشاره به اهمیت سفر وزیر امورخارجه ایران به ایروان، آن‌هم در شرایط کنونی، گفت: همان‌گونه که وزرای خارجه ایران و ارمنستان در کنفرانس خبری مشترک‌شان نیز اعلام کردند، بررسی روند تحولات جاری در منطقه قفقازجنوبی از مهم‌ترین محورهای رایزنی بوده‌است.

محمدرضا دماوندی با تاکید بر اینکه وضعیت حاکم بر قفقازجنوبی نشان می‌دهد منطقه آبستن تحولات تازه‌ای است، افزود: جمهوری‌آذربایجان با وجود طرح مباحثی درباره ایجاد دالان زنگزور، ادعای تمایل به برقراری صلح و ثبات پایدار و عادی‌سازی روابط با ارمنستان را مطرح می‌کند.

با بیان اینکه رایزنی‌های همه طرف‌ها طی روزهای اخیر نشان می‌دهد در آینده نزدیک باید در انتظار تحولات تازه‌ و مهمی دراین منطقه بود، ادامه‌داد: درچنین شرایطی سفر امیرعبداللهیان به ایروان، با توجه به آشنایی نزدیک‌تر ایران با دیدگاه‌های طرف ارمنی قابل تفسیر است.

در قفقاز جنوبی چه می‌گذرد؟ | مهم‌ترین پیام سفر امیرعبداللهیان به ارمنستان

نقش محوری ایران

رئیس انجمن دوستی ایران و ارمنستان با تاکید بر اینکه تهران در ارتباط مستمر با باکو و ایروان، ایفاگر نقش مهمی در تحولات قفقازجنوبی است، عنوان‌کرد: آنچه در جریان سفر امیرعبداللهیان به ارمنستان باید مورد توجه قرار گیرد، نقش ایران در چارچوب روند ۳+۳، به‌عنوان یکی از تضمین‌کنندگان فرایند صلح در منطقه است.

دماوندی با بیان اینکه اکنون باید دید آیا ترکیه و روسیه، به‌عنوان دیگر نقش‌آفرینان در تحولات منطقه نیز از روند صلح حمایت کافی را به‌عمل خواهند آورد یا نه، ادامه‌داد: به‌نظر می‌رسد قفقازجنوبی سال آینده پرتلاطمی را پیش‌رو دارد. آنچه اهمیت دارد، این است که این اتفاق‌ها باید ازسوی ایران پیش‌بینی شود.

وی با بیان اینکه دیدگاه‌های ایران و ارمنستان در بخش‌هایی همسو با یکدیگر است، اضافه‌کرد: به‌نظر می‌رسد با توجه به اینکه جمهوری‌آذربایجان قصد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از موعد را دارد، باکو می‌کوشد با نهایت بهره‌برداری از زمان، برای تثبیت جایگاه منطقه‌ای خود اقدام‌های لازم را انجام دهد و موقعیت پس‌از جنگ خود را نیز مستحکم کند.

کد خبر 819550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    3 2
    اگر دخالت کشورها وهمسایه نبود اصلا جنگ اول قره باغ رخ نمی داد چه برسد ۳۰ سالنگ وخونریزی وآواره شدن صدها هزار نفر از دو طرف،حالا که قراره میان دو کشور صلح واقعی انجام گردد دولت وسنگ اندازی کشورها شروع شده اگر صلحی بین آذربایجان وارمنستان باشد مسیر زنگزور حتما اجرا خواهد شد روسیه وترکیکه وخود ارمنستان وکل دنیا از آن حمایت می کنند