همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رژیم صهیونیستی با ناامن شدن دریای سرخ روی کشتیهای گذری این رژیم به فکر جایگزین کردن مسیرهای زمینی از طریق عربستان افتاده است. جریان کالا «از مبدا» یا «به مقصد» اسرائیل با دشواریهای زیادی روبرو شده است و حملات یمنیها در دریای سرخ بیشترین تاثیر را روی استیصال اسرائیلیها داشتهاند.
اسرائیلیها میگویند ساخت یک پل ارتباطی زمینی میان امارات متحده عربی تا سرزمینهای اشغالی را تکمیل کردهاند و از این طریق بنادر دبی به اسرائیل متصل میشوند.
تایمز اسرائیل در بخشی از یک گزارش مدعی شد: توافقات همکاری برای ایجاد یک مسیر زمینی جایگزین دریای سرخ به دنبال آن صورت میگیرد که حوثیهای یمن، یکی از نمایندگان ایران، حملات موشکی و پهپادی به کشتیهای تجاری با مالکیت اسرائیل یا عازم یکی از بنادر این کشور انجام دادهاند.
پس از جنگ ۷اکتبر حماس و اسرائیل، کشتیهای کانتینری که به مقصد اسرائیل حرکت میکنند و از شرق دور به اروپا متصل میشوند، مسیر طولانیتری را در اطراف آفریقا و دماغه امید نیک طی میکنند. این اتفاق باعث شده است زمان حمل کالا ۲ تا ۴هفته افزایش پیدا کند و هزینه هر کشتی تا سقف ۱میلیون دلار زیاد شود، چون آنها باید حق بیمه اضافی بابت خطر جنگ که توسط شرکتهای بیمه دریایی اخذ میشود، بپردازند.
در اوایل ماه جاری میلادی، شرکت حمل و نقل اسرائیلی تراکنت قراردادی با اماراتیها منتقد کرد. در جریان این توافق به منظور تسهیل حمل و نقل بار توسط کامیونها، یک مسیر زمینی دوطرفه بنادر دبی و بحرین را با گذر از عربستان سعودی و اردن به بندر حیفا و مصر متصل میکند؛ جایی که محمولهها میتوانند ادامه مسیر خود را به سمت اروپا طی کنند.
تهدیدات مداوم در دریای سرخ باعث شده است تا شرکتهای بزرگ کشتیرانی جهان، از جمله مرسک دانمارک، لوید آلمان و همچنین غول نفتی بریتیش پترولیوم، اعزام کشتیهای خود را بهطور موقت متوقف کنند. دریای سرخ و کانال سوئز، تبدیل به بستر تهدیدی برای بسته شدن مسیر تجاری کلیدی آسیا، اسرائیل و اروپا شده است.
رسانه اسرائیلی اعلام کرده است: هدف از این مسیر جایگزینی دائمی آن با کانال سوئز نیست، بلکه ایجاد یک مسیر سریعالسیر تکمیلی است که هنگام تهدید حوثیها در دریای سرخ و در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار میگیرد. چنین انتخابی باعث کوتاه شدن مسیر کشتیرانی میشود. به گفته حنان فریدمن رئیس شرکت حمل و نقل تراکنت با انتخاب این مسیر زمینی زمان انتقال کالاها ۱۰روز کمتر میشود. زمان ترانزیت کشتیهای کانتینری که از بنادر دبی یا ابوظبی به بندر حیفا میآیند حدود ۲هفته است، در حالی که تخلیه محمولهها روی کامیونها و عبور آنها از مسیر زمینی ۴روز به طول میانجامد.
نظر شما