ایران در سال‌های تحریم توانست به مدد دانش نخبگان و دانشمندان روی پای خود بایستد و نه ‌تنها از واردات در بسیاری از عرصه‌ها بی‌نیاز شود، بلکه به صادرات هم روی بیاورد.

ایران ساخت

به گزارش همشهری آنلاین، یازدهمین نمایشگاه «ایران‌ساخت» با هدف ارائه آخرین تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته از سه‌شنبه آغاز شد و تا ۱۵ دی ادامه خواهد داشت. به گفته روح الله دهقانی فیروزآباد، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ایران ساخت امسال با رویکرد جدیدی بر مبنای صادرات تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاهی به کشورهای همسایه و تولیدات تجهیزات پیشرفته صنایع توسط دانش بنیان ها شروع به کار می کند.

حضور ۳۳۰ شرکت دانش بنیان

جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری درباره آمارهای این نمایشگاه اینطور توضیح داد: در این دوره از نمایشگاه ۳۳۰ شرکت دانش‌بنیان بیش از ۱۰ هزار محصول خود را عرضه خواهند کرد. برای نخستین بار نیز ۸ مورد از تجهیزات تست و آزمون جدید و ساخت بار اول رونمایی خواهد شد. مشایخ در مقام رئیس یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران گفت: فعالیت ۳۳۰ شرکت دانش بنیان منجر به ایجاد و پایداری‌سازی اشتغال قریب به ۷۲۰۰ نفر شده است که عمده آنها افراد تحصیلکرده هستند. او با بیان اینکه بازار شرکت‌ها به بخش صنعت گسترش پیدا کرده است گفت: فروش ۱۰ دوره قبلی نمایشگاه بیش از ۱۶۴۷ میلیارد تومان با یارانه ۳۵ درصدی معاونت علمی، فناوری بوده است. همچنین در دوره دهم نمایشگاه، فروش قطعی ۲۹۱ میلیارد تومان با حمایت ۸۴ میلیارد تومانی معاونت علمی بود که نسبت به دوره نهم ۳۷ درصد رشد فروش داشته است.

ارائه محصولات ۱۴ حوزه

به گفته مشایخ در این دوره از نمایشگاه ایران ساخت، محصولات و گروه‌های کالایی متنوعی ارائه می شود. ۱۴ حوزه نفت، گاز و پتروشیمی؛ برق، الکترونیک، نرم‌افزار و شبیه‌ساز، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالورژی، کشاورزی و محیط‌ زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، تجهیزات و ماشین‌آلات در حوزه فناوری‌های راهبردی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، مواد آزمایشگاه، تجهیزات آموزشی با فناوری مناسب تجهیزات حوزه تست و آزمون صنعتی و ارائه‌کنندگان خدمات کالیبراسیون محصولات خود را به بازدیدکنندگان ارائه می کنند.

با افتخار ؛ ساخت ایران | نمایشگاه ایران‌ ساخت افتتاح شد

صادرات ۱.۵ میلیاردی دانش‌بنیان‌ها

روح الله دهقانی نیز با اشاره به افزایش درآمد حاصل از صادرات دانش‌بنیان‌ها در سال ۱۴۰۲ گفت: این رقم تاکنون ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یافته و پیش‌بینی‌ها بر این است که تا پایان سال به ۲ و حتی ۳ میلیارد دلار هم برسد. با توجه به این آمار می توان گفت صادرات در سال ۱۴۰۲ نسبت به چند سال اخیر رشد ۲ تا ۳ برابری دارد.

خودکفایی در چند سال

شرکت های دانش بنیان کشور از اوایل دهه ۹۰ حرکت رو به جلوی خود را برای پاسخ به نیازهای فناورانه آغاز کردند. اما به گفته دهقانی در آن زمان اکثر تجهیزات به کشور وارد می شود که با مشکل تمام شدن تاریخ انقضا و خرابی قطعات مواجه می شد که برای رفع این مشکل معاونت علمی ریاست جمهوری اقدام به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان‌ برای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی کرد. ۱۰ سال پیش در یک آزمایشگاه پیشرفته شیمی در یک دانشگاه سطح یک تنها به دلیل نداشتن مواد اصلی مورد نیاز، یک دستگاه تا ۵ سال قابل استفاده نبود و شرکت تامین کننده آن نیز به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانست مواد مورد نیاز را به ایران تحویل دهد، اما به برکت برگزاری نمایشگاه ایران ساخت در ۱۰ سال گذشته، تجهیزات آزمایشگاهی با قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به نمونه خارجی، بومی سازی شدند و حالا شرکت سازنده این تجهیزات برای خدمات پس از فروش در صورت نیاز به تعمیر در دسترس است.

بیشتر بخوانید:

صاردات تجهیزات

یکی از مهم ترین رویکردهای نمایشگاه امسال، صادرات محصولات و برقراری ارتباط با کشورهای خارجی است. دهقانی در این باره گفت: براساس این رویکرد هیات‌های خارجی که در این مدت با آنها همکاری فناوری و علمی داشتیم، در یازدهمین نمایشگاه ایران ساخت حضور پیدا خواهند کرد و از این دوره به بعد یکی از سیاست‌های جدی ما این است که یک رویداد بزرگ فناوری چگونه می‌تواند به بازار شرکت‌های دانش‌بنیان برای کشورهای همکار با ایران تبدیل شود. پیش بینی ما این است که در پایان این نمایشگاه چند قرارداد بزرگ با کشورهای همسایه داشته باشیم. به گفته دهقانی یک هیات ۱۴ نفره از ازبکستان در این دوره از نمایشگاه ایران ساخت حضور خواهد داشت.

کد خبر 820147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • araz IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 2
    ما که هرچی ساخت ایران میخریم ۲روز دیگه میندازیم دور,,,البته ساخت ایران مال۵۰سال پیش هنوزم کار میکنه بدون هیچ عیبی,,,
    • ، IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      1 4
      ساخت ایران مال ۵۰ سال پیش یعنی وسایل فلزی مثل تشت مسی و وسایل چوبی و سفالی که هنوزم ساخته میشن و همون کیفیت رو دارن . اون زمان دیگه چی داشتیم بخوای بگی اون موقع بهتر میساختن؟
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      3 1
      شما عین همون تشت مسی رو از بازار نوسازها پیداکن که همون ضخامت و استحکام رو داشته باشه,,,یخچال ارج و آزمایش که ۵۰ساله دارن کار میکنن اما امروزی ها ۲سال نشده خراب میشن و تعمیراتشونم به درد نمیخوره