دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

فقط ۳۰ درصد از تغیرات اقلیمی بر خشکی دریاچه ارومیه تأثیر گذاشته و ۶۹ درصد علت این خشکی، تقصیر وزارت نیرو است.

دریاچه ارومیه

به گزارش همشهری آنلاین، یوسف مرادی، کارشناس محیط زیست درباره شرایط آب در ایران گفت: ما سالانه به طور متوسط ۲۳۷ میلیمتر بارش باران داریم که در برخی نقاط هزار میلیمتر و در دیگر مناطق ۹۰ میلیمتر است؛ اگر این را ضرب در مساحت ایران کنیم به این نتیجه می‌رسیم که سالانه نزدیک ۴۰۰ میلیارد متر مکعب آب داریم. در مقابل مصرف آب شرب خانگی در کل کشور طبق آمار وزارت نیرو، در بیشترین حالت ۸ میلیارد متر مکعب است؛ این عدد میزان کمی از آب باران کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: با این وجود ما هر جایی را نگاه می‌کنیم شعار صرفه‌جویی در مصرف آب را می‌بینیم؛ مردم ایران جز کم مصرف‌ترین مردم در کشورهای دنیا هستند. طبق آمار، دوازده درصد منابع آب شیرین کشورهای توسعه یافته توسط مردم برای آب شرب خانگی استفاده می‌شود.

کارشناس محیط زیست درباره باقی‌مانده منابع آبی کشور توضیح داد: ما باید ببینیم باقی ۴۰۰ میلیارد متر مکعب پس از مصارف خانگی در کجا قرار دارد نه آنکه بگوییم آب کم است؛ رقم ۴۰۰ میلیارد متر مکعب مربوط به میانگین ۵۰ ساله کشور است و در ۱۵ سال این رقم به ۳۷۵ میلیارد متر مکعب می‌رسد. حدود ۳۹۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور وجود دارد که وضعیت آن باید مشخص شود. زمانی که باران می‌بارد بخشی از آن آب تبخیر می‌شود، یعنی این آب را ما به صورت تبخیر شده داریم اما این ۲۸۰ میلیارد متر مکعب را به خود اختصاص می‌دهد و این ۲۸۰ میلیارد متر مکعب تبخیر شده به حساب می‌آیند.

وی افزود: ما برای جلوگیری از تبخیر آب باید آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام دهیم. آبخیزداری و آبخوان‌داری آب‌ها را به داخل زمین می‌برند و از تبخیر آب جلوگیری می‌کنند و در نتیجه ما آب‌ها را به صورت چشمه و قنات خواهیم داشت. اکنون ما آب را از خلیج فارس و عمان می‌خواهیم به استان‌های مرکزی بیاوریم؛ در این صورت هر متر مکعب آبی که ما از عمان به مشهد بیاوریم ۳ دلار برای ما هزینه خواهد داشت. در حالی که ما در کشور آب برای هر متر مکعب هزار تومان است. این یعنی ۱۵۰ برابر هزینه بیشتری خواهد داشت؛ ما همچنین قرار است ۱ میلیارد مکعب آب وارد کشور کنیم.

مرادی درباره آبخیزداری توضیح داد: ما می‌توانیم با آبخیزداری در استان‌های هرمزگان، سمنان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و قم که جمعیت ۲۳ میلیون نفر از ایران را دارند و ۹۸ میلیون هکتار مساحت دارند می‌توانیم از هر هکتار آبخیزداری ۵۳۰ متر مکعب آب دریافت کنیم. با این کار می‌توانیم ۳۰ میلیارد متر مکعب آب را در زیر زمین ذخیره کنیم. هر هکتار آبخیزداری سه و نیم میلیون تومان هزینه دارد که برای ۶۰ میلیون هکتار آبخیزداری حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود. این یعنی تنها با ۱۹۰ میلیارد تومان ۳۰ میلیارد متر مکعب آب خواهیم داشت که ۲۵ الی ۵۰ سال نیز جواب می‌دهند اما در پروژه انتقال آب ما ۸ میلیارد دلار هزینه نیروگاه‌سازی داریم که می‌شود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در کنار آن نیز سالی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان باید برای گاز و شیرین‌سازی آن بدهیم. بابت تمامی این هزینه‌ها تنها یک میلیارد متر مکعب آب دریافت می‌کنیم.

کارشناس محیط زیست افزود: اکنون برنامه این است که با ۴۵۰ هزار میلیارد تومان ۱ میلیارد متر مکعب آب داشته باشیم و سالانه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم در حالی که می‌توانیم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان می‌توانیم به ۳۰ میلیارد متر مکعب آب برسیم که تا ۵۰ سال هزینه اضافی ندارد.

وی گفت: آبخیزداری کار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است و مسؤولان نیز از این تفاوت هزینه‌ها خبر دارند. کل بودجه آبخیزداری کشور امسال ۱۳۰۰ میلیارد تومان است و کل بودجه‌ای که تاکنون به آبخیزداری اختصاص پیدا کرده ۱۳۰ میلیارد تومان است. یعنی مسؤولان حاضر نیستند برای منبع آبی ۵۰ ساله هزینه بدهند اما تمایل دارند هزینه پروژه شیرین کردن آب دریا را بدهند. این آبی که شیرین سازی می‌شود برای مردم نیست و برای صنایع انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اردکان یزد یک شهر تمدنی ایران است اما آلودگی بسیاری دارد چرا که ۸۰ درصد صنایع یزد در اردکان قرار دارد. این صنایع توسط یکی از رئیس جمهورهای اسبق، وزیر نیروی و رئیس فراکسیون محیط زیست که اردکانی بودند جهت خدمت به اردکان در این محل رفتند اما اکنون در اردکان نمی‌توان نفس کشید. اکنون می‌خواهند آب از عمان به اردکان ببرند چرا که آب برای صنایع کم است؛ این کار مقامات با محل تولد خود مانند دوستی خاله خرسه بوده است. اکنون اردکان وضعیت بسیار بدی دارد.

مرادی در یک برنامه تلویزیونی در خصوص راه حل این کارها توضیح داد: کل جمعیت ایران در سواحل مکران ۱۳۰ هزار نفر است؛ اما همین منطقه مشابه در پاکستان و هند پرجمعیت‌ترین شهرها را دارند. بهترین جا برای قرار دادن صنایع ایران اکنون مکران است که هیچ چیز ندارد، ما می‌توانیم با هزینه انتقال آب از عمان به فلات مرکزی، هفت و نیم میلیارد متر مکعب آب شیرین سازی کنیم. این یعنی می‌توانیم سه برابر کل صنعت ایران با ۹ میلیون جمعیت را به سواحل مکران ببریم. فقط با هزینه یک سال شیرین سازی آب دریا می‌توانیم تمامی فولاد و پتروشیمی‌ها در کنار صنایع این منطقه را به خلیج مکران ببریم و فلات مرکزی را نجات دهیم. اکنون آلودگی هوای اصفهان هفت برابر بدتر از تهران است.

وی درباره خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: طبق گزارش وزارت نیرو از مرکز پژوهش‌های مجلس، تنها ۳۰ درصد از تغیرات اقلیمی بر خشکی دریاچه ارومیه تأثیر گذاشته و ۶۹ درصد علت این خشکی، تقصیر وزارت نیرو است. تعداد سدهای اطراف دریاچه ارومیه و زمین‌های باغ ۶۰۰ هزار هکتاری باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شدند.

کد خبر 820785
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 171
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 134
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    کارخانه بزنی برای اشتغال مردم میان میگن آلودگی داره نزنی میان میگن اشتغال نداریم آب نبری میگن چرا نیاوردن ببری میگن صنایع آب بر چرا اینجا زدید که بخواهید آب بیارید سد بزنی میگن چرا سد زدید دریاچه ارومیه خشک شد نزنی میگن چرا نزدید مردم تشنه موندن کارخانه تو یزد بزنی میگن چرا اینجا چرا نبردید بیرون شهر ببری بیرون شهر میگن چرا اینجا چرا همون یزد نزدید بالاخره چیکار کنند یه عده معلوم نیست با خودشون چند چندن
    • یکی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      الان تو برا خشکاندن این دریاچه توسط دولت ، ناراحتی یا خوشحال؟؟😐 یه جوری حرف میزنی انگار چیزی نشده !!
    • مهدی IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      183 5
      همه جای دنیا اول مطالعه می کنند و بر اساس آمایش سرزمین مراکز اقتصادی و صنعتی را ایجاد می کنند، سوپری که نیست همینطوری ایجاد کنی، صنایع آب بر را می برند نزدیکی دریا ، دکل های چینی که در استان های اردبیل و آذربایجان غربی و... جهت جلو گیری از بارش تگرگ زده اند باعث دورشدن ابرهای باران زا شده و توجیه شان این است که باغداران زده اند، مگر باغدار می تواند بدون مجوز دکلی نصب کند،نمک دریاچه را فعلاً دارند با کامیون جابجا می کنند و اراده ای برای احیای دریاچه وجود ندارد...
    • مهدی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      115 8
      همه اش بازی پول و سیاست هست . معلوم نیست کدوم ... و .... دستور دادن که اینجور قرارداد های میلیاردی به بهونه رفع کم آبی امضا بشه تا سفره ای از بیت المال پهن بشه . کسی به فکر چاره نیست واقعا
    • سهراب US ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      99 8
      کسی منکر صنعت نیست. ما که صنعتی نداریم. پس آلمان و ژاپن و کشورهای صنعتی دارن چطوری هم صنعت مهمی اداره میکنن هم کشورشون مشکل زیست محیطی نداره.اونا منافع ملی شون ب منافع شخصی ترجیح میدن. قانون هم محیط زیسته. اینجا هیچ طرحی اجرا نمیشه جز اینکه منفعت عده ایی خاص پشتش نباشه. هر طرحی میلیارد بخور بخورداره. پولش تو جیب عده ایی خاص ور میدارن میدن بچه هاشون اونور درسلامت کامل .پولش ازاینور....
    • یک ایرانی باغیرت IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      74 10
      اگر اول مطالعه میکردن و نقاط ضعف و قوت رو میسنجیدن و براساس منافع مردم کارخونه درست میکردن. نه اینکه براساس جیب مبارکشون بسازن. اونوقت مردم ایران جونشونم براشون میدادن. الان یکی نیست رو حرفای همین کارشناسی ک اینجوری خالصانه راهنمایی کرده تمرکز کنه اونوقت پنجاه سال دیگه میگن اگر اینکارو میکردیم بهتر بود. ...
    • رضا IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      60 4
      استاد بسپار به کاردون تا خاک و بیابان و برات بکنه منطقه توریستی یا نه بسپار به ایشالا درست میشه و بی سواد تا گلستون و برات خشک کنه بس کنین بابا بسه
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      49 1
      کارخانه بزنند ولی اول فکر کنند کجا بزنند خوبه . نه فکر نکرده مثل تمام کارهای دیگه که اگه کارها دست کارشناسان واقعی بود این همه گرفتاری وغیره نبود
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      26 1
      اگر مهندسی شده کار ها پیش می‌رفت و آینده نگر بودند مسؤلان محترم دقت بیشتری میکردن بهنانه دست کسی نمی‌دادند مثلا کویر چکارش به کارخانه ایکه مثل چی آب سفره زیرزمینی را می‌بلعد
    • امید IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      13 1
      داداش وسط خوابیدی پول لحاف ندی
    • جهاندیده IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      17 1
      انکاری مثل بعضیا دستت با چینی‌ها ت ی کاسه اس و چیزی بهت میرسه اخه خیلی یجوری حرف میزنی خشک کردن دریاچه هزارساله چ منفعتی برات داره دوست عزیز ؟! خواهشن بفهم چطوری حرف میزنی
    • ج IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
      0 0
      کامیونها نمک را میبرند جای دیگه و ازش سولفات سدیم استخراج میکنند. ماده اولیه برای مایع ظرفشویی.و تاید و انواع شوینده ها . مثل دریاچه نمکی میقان در اراک .
    • عادل IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
      1 0
      یعنی می فرمائید حدود۹۰سدی که درحوزوهای آبخیز دریاچه ارومیه زده اند لازم الاجرا بوده آنهم بخاطر رضایت مردم؟ پس عقل و تدبیر کجای این تصمیم گیری ها قراردارد.؟
    • مرتضی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
      1 0
      دوست عزیز اگه هر کاری قبل انجام کمی با مطالعه وعلم انجام بشه واز افرادی که در ان کار تجربه دارند استفاده بشه همه چی درست میشه.
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
      1 0
      تا وقتی کشوری برنامه توسعه مدون و حساب شده و کارشناسی شده نداشته باشه وضع همین میشه که می بینید . وقتی نظامیان دست توی اقتصاد ببرند و نظر خودشان را اعمال کنند و اقتصاددان ها برن دنبال کارهای دیگه و سیاسیون بساز بفروشی کنند و معلمان مسافرکشی و رانندگان تصمیم های سیاسی بگیرند و همه چیز چکشی بشه در نهایت منجر به این میشه که هر کار و برنامه ای میخ خواهد شد و وضع روزبروز بدتر .
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    77 22
    این کارشناس ها از کجا پیدا میشن یدونه راه حل اگر تونست بده فقط کارشناسن خوب نابغه اینها را همه میدونن راهکارت چیه وزارت نیرو مقصره خوب حالا چیکار کنه اونم فردا میاد میگه محیط زیست مقصره اونم فرداش میاد میگه هواشناسی مقصره و ... سال تموم شد
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      31 5
      درسته همشون یاد گرفتن بندازن گردن قبلی خوب تو که میدونستی این مشکل هست وهیچ کاری هم نمی تونی بکنی چرا میای فقط پول ومقام
  • Borzoo NO ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    94 2
    خدا را شکر. همه علت ها کشف شد. ولی چاره ای برای آنها اندیشده نشد
    • ناشناس IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      34 29
      علت تمامی مشکلات ازدیاد جمعیت تو فلات خشک ونیمه خشک ایران هست جمعیت ایران از ۶۰ میلیون نباید فراتر بره چون منابع آبی ایران محدود هست اگر تمامی ایران هم آبخیز داری بشه باز هم کم هست چون آلودگی هوا باعث گرم شدن هوا در نتیجه تبخیر مجدد ابرها و یا بعبارتی فرار ابرها خواهد شد ووقتی بارانی در کار نباشد ابخیزداری هم وجود نخواهد داشت این بحران در اروپا هم بود البته برعکس ایران اونجا بارندگی بیشتر بود وآلودگی هوا توسط باران شسته وبارانهای اسیدی باعث نابودی جنگلها ومحیط زیست آن منطقه شد مدیریت در هر کاری خوبه ولی ظرفیت هم باید در نظر داشت یک لیوان گنجایش یک پارچ آب را نخواهد داشت تا این اصل رعایت نشود آش همین آش وکاسه همین کاسه
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      78 7
      جمعیت ایران را کی زیاد کرده مخصوصا این دو سه سال اخیر افغانی خدا وکیلی چند میلیون تو ایرانند وتازه همینطور بچه میریزن. بیرون واصلا براشون مهم نیست چطور بزرگ بشن چون اغلب در خانه ها وتو خیابانها از مردم پول وغذا می گیرند وجالبه همش میگن نداریم آخه لامصب نداری ازدواج نکن بچه نیار یا برو کشور خودت صد تا بچه بیار به ما چه
  • رحیم شاکری IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    56 6
    در مجموعه وزارت نیرو عوامل نفوذی زیادی هست که برق را در کنترل خود دارند وهمانها می‌خواهند آب را نیز چنین نمایند وکسی هم آنها را پاسخگو نمی‌کند صد رحمت به خودروسازان
  • hamid IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    32 6
    اون یک درصد دیگه تقصیر کیه؟
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    خشک شدن دریاچه ارومیه عمدی بوده و هم اکنون انواع ماشین های سنگین منابع کف دریاچه رو به کشور چین میفرستند . فیلم ها موجود است. شما وظیفه دارید در این زمینه تحقیق و اطلاع رسانی کنید .
    • Deathcry IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      17 82
      بابا بیخیال من خودم رفتم دیدم ارومیه ای هستم .دریا و خشک کردن که نمک بفرستن به چین؟مغز نداری؟یکم فکر کن تورو خدا.من از کسی طرفداری نمیکنما فقط این حرف نه اقتصادی با مغز جور درمیاد نه چیزی .لیتیوم هم نداره شایعه درآوردن.آرتیمیا که خیلی سودش بیشتر بود ندادن
    • سعید IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      21 62
      احتمالا شما خودتون از مرحله بارگیری در ارومیه تا تحویل در بنادر چین حضور داری لطف کنید از کل عملیات از ایران تا چین فیلم یه تیکه تهیه کنید تا کسی زیر این ادعا نزنه .چی میگی بابا چین خودش شیش برابر ایران وسعت داره بالای پنجاه برابر ایران منابع معدنی داره بعد بیاد از چند هزار کیلومتر اونورتر نمک دریا رو ببره اگه مطمعنی طلا یا اورانیومی چیزی داره بگو ما هم بریم با بچه ها نفری یه نیستان بار بزنیم همون جا ولو شده هیچ کی هم کاری نداره
  • ایرانم IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    88 6
    لعنتبه چینی هاو عاملانش
  • علی IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    28 44
    باغ داری چه ربطی به خشکی دریاچه دارد
  • احمد IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    54 8
    لطفا دنبال علت خشک شدن دریاچه ارومیه نباشید کاش به دنبال حفظ دریا چه آقایون مسول بودن که به این روز می‌افتد نه دنبال توجیه کردن اشتباهات گذشته
    • امید IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
      0 0
      زمینهای بایر و کوهپایه ها و دیگر زمینها رو با احداث سدهای متعدد تبدیل به باغ و کشاورزی کردن...وقتی جلوی اب ورودی به دریاچه رو سد بزنی و مانع ورودش به دریاچه بشی، اون دریاچه خشک میشه جناب اینشتاین...
  • محسن IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    72 3
    اینها رو نماینده های مجلس و دولتمردان میدونند اما حیف....
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      18 2
      چون فقط جلسه میگیرند تو مجلس یا تو صدا وسیما وفقط دنبال کی مقصره وگردن هم بیندازن چند ساله اینکار را می کنند ودیدن هیچ نتیجه ای نداره بازم ادامه میدن چون کار بلد نیستن کاش کمی از کشورهای پیشرفته یاد می گرفتن نه اینکه فقط نقاط منفی آنها را ببینند کشورها در حال پیشرفت هستن وهمه کار برای کشور ومردمشون می کنند
  • سجاد US ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    85 10
    دلیل خشک شدنش مشخصه به خاطر وجود لیتیوم که ماده‌ای بسیار گرانه به صلاح دید خشک شده
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    25 7
    با وجودبگی که بنده اهل فن هواشناسی نیستم اما به تجربه دریافته ام که یک رمز وراز برای باور شدن وبارش زیاد بین ابرها وزمین وجود دارد یکی از عاملهای مهم ازطرف زمین برای مشارکت در ریزش باران با ابرها وجود سفره های آب زیر زمین در ارتفاع کم از سطح زمین است اما به علت برداشتهای زیاداز این سفره ها از زمان روی آوردن مردم به حفر چاههای عمیق بین این سفره های عمیق و آسمان زیگنالی برای بارش ردو بدل نمی شودبنابراین روز به روز باید منتظر ضعیفتر شدن بارشها وخشکتر شدن دریا چه ها باشیم و در مناطق کویری هم که در عمق نه چندان زیاد سطح زمین منبع بی حد وحصری از انواع مواد فلزی است یک میدان مغناطیسی پر رمز وراز بین ابرها واین پهنه های کویری بوجود آمده که از قدیم مانع از باروری ابرها وریزش باران در این مناطق می شود.
    • ناشناس IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      33 2
      هیچ رمز ورازی بین ابر وزمین نیست اگر اینطور باشه روی دریا نباید بارون بباره در صورتی که این اتفاق می افته !! دمای بالای سطح زمین (بین زمین و ابرها)در اثر سوخت های فسیلی و کارخانجات آلاینده یک گرمای نا متعادلی رو زیر ابرها ایجاد کرده که وقتی ابرها نیاز به سرمای هوا برای تبدیل به مایع شدن را دارند این گرما ابرها رو دوباره منبسط میکنه یعنی مانع از تراکم ابر میشه که این امر باعث سبک شدن ابر ویا به عبارتی فرار ابرها میشه ووقتی ابرمتراکم و نیازمند دمای پایین نباشه بارشی هم در کار نیست میره جای دیگه این شرایط هست بارندگی می کنه اونوقت ما فکر می کنیم خدابا ما قهر کرده ویا زیاد دروغ گفتیم ویا اصلا دین دار نیستیم که اگر اینجور بود چین می بایست یک قطره بارون نباره!! ایران کشوری هست خشک وکم باران و دود وآلایندگی براش خوب نیست باید روشهامون را اصلاح کنیم سوخت فسیلی رو کم کم حذف کنیم بجاش از نیروی برق برای کارخانه و خونه وماشین استفاده کنیم و نیروی برق را از خورشید یا هسته ای تامین کنیم ما کلی بیابان و کویر با حداکثر آفتاب داریم اونجا نیروگاه خورشیدی درست کنیم و از برق اون در تمامی شهرها استفاده
  • احمدرضا دارایی IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    11 17
    سلام وممنون
    • بهرامی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      9 6
      احسنت واقعا هوشمندانه و واقعانه گفتید این نظر منم هست و تایید میکنم
  • حسین IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    9 47
    من خودم بچه ارومیه‌ام، ۳۳ ساله اینجام، وقتی بچه بودیم بارون و برف تو این فصلها نمیداشت چشم باز کنیم، الان حدود بیست ساله که دیگه خبری از اون برف و بارون نیست. جسارتا هرکی میگه دریا رو عمدا خوشکوندن،عقلشو بهتر به کار بندازه.
    • ناشناس IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      35 5
      دوست عزیز من هم پدرم نظامی بود ومن متولد اونجا هستم پدرم می گفت وقتی از منطقه نظامی می خواستیم بیاییم به شهر در زمستانها گاها یک الی دومتر برف میومده که گاها سیم خاردار میرفته زیر برف !! اون زمان هوا تمیز بود و اینقدر آلایندگی نداشته حتی تهران که جمعیتش زیاد هم بوده اینقدر آلایندگی نداشته بعد انقلاب با رشد صنعت وعدم مدیریت در منابع الان در بسیاری از روستا های خوش آب وهوا هم هوا آلوده هست هر کجا که نگاه میکنی یک بخاری یا لوازم گرمایشی روشن هست حال اینکه ازش استفاده هم نشه !! ماشین که نگو تو زمستون تو ترافیک باید آستین کوتاه بپوشی چون عرق میکنی !! حالا همه این دودودمه ها بعلت گرما سبک ومیرن به سمت بالا وزیر ابرها انگار مشعل روشنه !! ابر میخواد بباره گرما نمیزاره ودوباره باعث تبخیرش میشه ودوباره سبک میشه و معلق وتکه تکه و فقط در کوهستانهای سرد مقداری بارش میکنه واز آسمان ایران خارج میشه !! دقیقا مثل هارپ ولی این نوع هارپ در ایران هست تا روش هامون را اصلاح نکنیم همینه!!
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      15 3
      خوبه خودت داری میگی قبلا چقدر برف میومده مثل اصفهان که چقدر برف وباران می اومد ولی حدود بیست وسی ساله دیگه خبری نیست ویا در حد کم مخصوصا زاینده رود را که خشک کردن وآلودگی هوا در اصفهان سالیان ساله زیاد شده هم از ریز گردهای گاو خونی که خشک کردن وهم از صنایع ومازوت بخدا از نازایی و سقط جنین گرفته تا سرطان و بیماریهای ریوی ولی هیچ مسئولی اهمیت نمیده فقط حرف و وعده ودر کشورهای دیگه هم کم صنایع ندارند ولی آنها چون به فکر مردم خودشون هستن با کارشناسان ونخبه گانشان کار می کنند نه با کسانی که بی سوادن وبا پارتی اومدن بالا
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    29 4
    حالا به هر علتی چرا رودخانه هایی که خشک کردین ودریاچه را .را حل نمید ین وعمل نمی کنید حرف چه فایده
  • مهدی IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    34 1
    از دریاچه ی پریشان هم خبر دارین، خبر دارین چند ساله خشک شده، خبر دارین شیرین ترین آب خاورمیانه را داشت، خبر دارین ک چرا خشک شده،
  • کاظمی IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    19 4
    بنده کارشناس نیستم اما نظرات ایشون منطقی و پیشنهادهاشون به نظر قابل اجرا بودن و هزینه اقتصادی کمتری داشتن
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    25 3
    دمت گرم یه راهکار دادی محاسبه هم کردی. اما این وسط کسی نیست که پروژه ای که به نفع کشور هست انجام دهد. اغلب پروژه هایی اجرایی میشوند که راه اختلاسش باز باشد و بتوانند چپاول کنند
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    17 4
    تو مملکت ما همه الحمدالله کارشناس هستند مثل ی تصادف ماشین همه نظر میدن مشکل هم دولت میدونه اما هزینه نمیخواد کنه دوسال پی در پی سیل راه افتاد مسیر سیل هم مشخص بود مثل قدیم آب سیل هدایت میکردن به قسمت قنات ها و چاه های زیر زمینی نه اینکه آب رفت به کشورهای همسایه و ....‌ آب شیرین از سمت های دیگه هرز میشه به کشور دوست و برادر عراق دوستانی که برای راه پیمایی اربعین از مسیر سومار رفتن گفت دریاچه بزرگی شده این راه کار برای ریزگردها و سرسبزی کشور دوست و برادر عراق خودمون سر خودمون آوردیم .
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    31 4
    علت خشک شدن برداشت مواد داخل دریاچه عامل اصلی خشک شدن دریاچه س
  • علی IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    33 3
    تاجیبها شون پرنشه همینه
  • ناشناس RO ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    8 12
    خب بااینهمه ضرب و تقسیم که انجام شدمسئله آب کشورحل شد؟هرکس خیانت کن به مردم ایران بزودی آشکارخواهدشدازوقتیکه بخش خصوصی شروع شدایران روزخوش ندید
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    6 2
    خوب بود.
    • ایرانی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      8 2
      بخش خصوصی با ندانم کاریهای متولیانش در تمام زمینه ها پدر مردم رادر آورد. در واقع بخش خصوصی که نمی‌توان گفت بلکه بخش چپاولگر باید اسمش را گذاشت. ازطرفی برخی نهادها نیزدر این اشکالات شریکند.
    • ... IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      1 2
      ما در ایران بخش خصوصی نداریم کلا
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    5 13
    سرمایه دریاچه ارومیه هم مثل هزارتا معدن ومنبع دیگه ،چه ربطی نیرو ،بقیه چیزا داره ،ای بابا این حرفها دیگه برای ما داستان شده
  • علی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    7 3
    خود شما میگی که اروپا آمریکا مردم در بحث مصرف ۱۲ میلیارد متر مکعب مصرف دارند و ایران ۸ میلیارد اما نمیگی الان اونجا هزینه تمام شده آب رو به ادارات مربوطه پرداخت می‌کنند اما الان در ایران فقط یک مثال رو داشته باشید هزینه آبونمان خطوط انتقال آب و شبکه های توزیع و انشعابات در شهرها و روستاها (الحمدلله ادغام هم شدند که از ریشه بخشکند) ده سال شده هزار تومان است معنی آبونمان رو که میدانید یعنی با وجود این شبکه عریض و طویل و فرسوده برای رساندن آب تا محل کنتور مشترک چه تو ملک باشه چه نباشه داریم به تکلیف شورای اقتصاد ( نهاد صددرصد دولتی) برای آبفا ( شرکت خصوصی) فقط هزار تومان میگیریم الان شرکتهای آبفا میلیاردها تومان حق النظاره به آب منطقه ای که باید کار آبخیز داری بکنه بدهکارند به برق بدهکارند به پرسنل بدهکارند به آبرسانی سیار بدهکارند عمو جان چی رو تفسیر کردی در چرخه آب و مدیریت آب باید همه دخیل باشند کشاورزی که ۹۲ درصد چرخه آب رو با غرق آبی می‌بلعد و راندمان ۳۰ درصد دارد باید تغییر کند
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      4 13
      آفرین بر شما، اگر هزینه آب واقعی از مصرف کننده گرفته بشه خیلی مشکلات حل میشه
  • GB ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    13 5
    لااقل تیتر مقاله رو بدین یکی بنویسه که شیش کلاس سواد داشته باشه و ننویسه علت خشک بلکه بنویسه علت خشک شدن
  • م IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    8 2
    خود کرده را تدبیر نیست
  • Hassanpiri IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    22 2
    کارشناس کجا بوده یک مشت ...نشسته اند و دریاچه را خشک کرده اند
  • کریم صابر IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 29
    دنبال مقصرنگردید. درطول عمرزمین دریاچه های زیادی خشک شدن. مثل دریاچه ساوه.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    7 2
    کو گوش شنوا
  • ابولفضل IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    12 0
    من روستای اطراف دریاچه ارومیه از سمت شبستر هستم دولت ۱۷سال پیش دقیق امد زمین های اطراف روستاها سد زد بصورت خاکریز پسته بادام انگور ادامس کاج غیره جلو سیل ها که دریاچه میرفت گرفت مثل روستای انگشتجان امستجان چهرگان با سند حرف میزنم اجاره چراع به چوپان ۷۰میلیون بره یک ماه میده یه گوششو روستای امستجان ...
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    14 1
    همش دروغه،معدن منیزیوم زیر دریا بوده خواستن استخراج کنن خشکش کردن دولت جا انتقال آب به جای دیگه
  • محمد IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 1
    تمام چیزهای حقیقت و متاسفانه در ایران نشدنی
  • بلال لطفی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    12 0
    سدها مانع بزرگ ی هستند باید برداشته شوند ومسئولان بی کفایت برداشته شوند باکشورهای پیشرفته صحبت شود مهندسی شده کار شود
  • US ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    30 3
    تنها دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه اینکه دریاچه رو دادیم به چین برای استخراج لیتیوم اونم خشکش کرده چون اینطوری راحت میتونه استخراج کنه اونم با نابودی کل محیط زیست ایران
  • علی FR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    9 4
    اون یوسف مرادی که گفته علت خشک شدن درباچهٔ ارومیه سدها و زمین های باغ هست، خودش بطور دانسته غلط گفته!! این میخواد علتش تنها در گردن دولت نباشه، زمین های باغ رو هم به علت اصلی اضافه کرده. آبهای دریاچهٔ ارومیه بوسیلهٔ رودخانه های نیمهٔ شمالی آذربایجان شرقی و غربی تامین میشه و دولت با احداث سه تا سد در این مناطق باعث باعث کاهش آب در منطقه شده، بقدری که کشاورزان نمیتونن برای زراعت شون آب پیدا کنن و اکثرشون در این ده پانزده سال قبل به شهرها انتقال سکونت دادند و میگن برای کشاورزی دیگه آب نداریم!!
    • ایرانی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      7 1
      سدسازی ها در بعضی دولت‌ها بدون کار کارشناسانه و به صورت افراطی شروع شد وانجام یافت.وجلوی تغذیه دریاچه های ارومیه، هامون، پریشان،و زاینده رود را گرفت.کارون هم که وضعیت خوشی ندارد.چون در آن زمان به انباشت ثروت دردست مدیران نالایق فکر می‌کردند نه پیشرفت کشور.دودش حالا به چشممان می‌رود.ایران کم آب نیست.مدیریت ضعیف است.
  • ناشناس IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    15 1
    الان هم که دارن میگن دریاچه ی خزر تا ۷۰سال دیگه کاملاًخشک میشه بخاطرسدهایی که کشورهای روسیه وقزاقستان و....ایجادکردن ، اگه همینطورپیش بره این اتفاق میفته ومسئولان هم ازهمین الان بفکرراه چاره نیستن.
  • امید IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    19 2
    یکی نیست به این ... بگه فرق اروپا با ایران تو این هست با آب شرب ظرف نمیشورن با آب شرب لباس نمیشورن با آب شرب حمام نمیکنن با آب شرب غسل ... نمی‌کنند با آب شرب ماشین نمیشورن با آب شرب حیاط و فرش نمیشورن با آب شرب کشاورزی نمیکنن با آب شرب تو صنعت کار نمیکنن
  • فریده IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    9 4
    خب علت یابی فرمودید.بالاخره چی میشه.فقط علت یابی مهم نیست قبل از اینکه علت یابی کنید مردم علت را بهتر می دانند.چکارهایی باید صورت پذیرد؟؟؟
  • سارا IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    5 3
    یه عده مخالفین هستن که منفی بافی و دروغ‌پراکنی فاز اصلیشونه، با چند کلاس سواد اندازه دکترا نظر میدن، بابا همه کارشناسان آبیاری و زهکشی اینا می‌دونن که باغات اطراف و سدها باعث این خشکی دریاچه است.
  • یه ارومیه ای:) IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    14 1
    وقتی اون زمون نزاشتن‌ ژاپن پل هوایی بزنه برامون همین میشه دیگه...هرچی چشمه بود زیر دریا، با اومدن پل مسدود شدن. با بتن و... راه اون چشمه ها بسته شد. دریاچه هم خشک شد:)
  • محمد US ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    17 2
    مقصران اصلی را محاکمه کنید تا عبرتی بشود برای آیندگان ،درصورتیکه بخاطر سیاست وپول همه دروغ میگویید
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    17 1
    وقتی 52000 حلقه چاه غیر مجاز حفر میشه + سدهای بی خودی ، + میان گذر کلانتری بدون مطالعه اثرات محیطی اش ، میشه الان دریاجه
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    16 1
    دریاچه اورمیه هم نجات ایران هست هم نجات آذربایجان هست ...
  • باران آذری IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    11 12
    چقد کارشناس باهوش داریم!! چرا نزدیک انتخابات شاخک ها تون حساس میشه؟؟ اگه واقعا منتقدی و انتقاد ت سازنده بوده خب چرا چند سال انتقاد نکردین تو همون زمان ریاست جمهوری قبل که اشاره کردین؟ انتقاد سازنده همیشه با راهکار هس خب راهکارتون چیه برای برون رفت از این معضل و حل اساسی ش؟؟؟ بهتره خودتون خط بزنین واقعا حالم ازتون بهم میخوره فرصت طلبان یک رییس جمهور هم خب کارکرد داره میخوایین تخریب ش کنین ک رای جمع کنین ...
  • مسلم حسينی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    4 0
    خوبه که ما ایرانی ها خودمان را گنده باهوش های جهان می‌دانیم اما...
  • علی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 0
    قانع کننده بود
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 0
    مسئولان کشور ما بعد از اینکه کار از کار گذشت دست بکار می شوند این هم قابل جبران نیست باید پیش بینیها در دستور قید گردد آنقدر باغداران چاه زدن منابع زیر زمینی تمام کردن به این روز توجه نکرده بودن
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 2
    آدرس غلط نده ...باغات انگور و سیب و کشاورزی از سالیان بسیار قبل که حتی نبودی بوده ....علت اصلی خشکی دریاچه افزایش مهاجران ....بردن سرمنشا اصلی دریاچه به تبریز تحت عناوین مختلف بعد از خشک کردن می خواهی نون مردم رو هم آجر کنی ...اینها همه برنامه ریزی شده هست اگر نیست وزیر بیسواد جلوی انتقال سرمنشا اصلی دریاچه رو بگیره
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      2 1
      درسته باغات وکشاورزی وغیره در همه جای ایران از قبل بوده ولی به مرور بخاطر همین کم آبی یکی یکی داره خشک میشه واکثر روستاییان دارندمیان توی شهرها ومهاجرین هم که یکی دیگه از بی فکری های مسئولینه که البته خود افغانی ها می گن ما به نفع دولتتون هستیم چون کلی پول میدیم ومیایم
  • علی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 0
    ایشان یک مغالطه عجیب دارند هنگام محاسبه هزینه پرداختی بر حسب پول رایج مملکت ولی هنگام محاسبه هزینه باید به دلار باشه .
  • ناشناس IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    10 0
    صد در صد کار خوده دولته،اصلا شک نکنید.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      1 14
      یعنی اگه دریاچه ارومیه پر از آب بشه مشکلات حل میشه نه والله
  • فرزاد IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 3
    خشک شدن دریاچه ارومیه بخاطر چیزیه که زیر دریاچه قرار داشت و الانم دارن استخراج میکنن چیزی که ژاپن ده سال پیش دنبالش بود و بهش ندادن
  • ناشناس IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 2
    با سلام بهتزین دریاچه دوم جهان دریاچه پریشان شهر کازرون در استان فارس بود ک خشکش کردید این هم از وضع دریاچه ارومیه
  • علی دولت آبادی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    5 0
    مگه خشکی آب‌های کشور از بد پوشی خانم ها نبود
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    8 0
    بی لیاقتی و غارت لیتیوم دریاچه
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    6 1
    مهاجرهارابریزین بیرون دنیاراافغانی گرفته من توصف نانوای ۲ساعت معطل میمونم بخاطراین بزرگواران درکرمان،۵برابرمانون میخرن بله که یه مشت آب هم مصرف میکنن هرکدومشون ۱۰تابچه دارن.
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      2 0
      کاش فقط صف نان بود بالاترین مشکلشون بیکار کردن مردم ایرانه وزیاد بچه آوردن ومصارف آب وبرق وگاز
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    9 1
    کشور ما یک کشور نیمه خشک هست یعنی با مدیریت صحیح اصلا دچار کم آبی نخواهیم شد متاسفانه تنها چیزی که تو این مملک جایگاهی نداره یکی مدیریت هست و دوم عدم استفاده از نخبه ها و
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    8 0
    سدهایی که زدید بی رویه دریاچه را خشک کرد بیخود اخبار کذب نگید
  • شهرام IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    7 0
    اگر تقصیر از طرف وزارت نیرو باشد لطفا قوه قضاییه ورود کرده و مقصران را به اشد مجازات و اعدام در دریاچه ارومیه محکوم کند.
    • اصغر IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      1 0
      مسولین‌مقصرهستند‌به‌خاطراحساس‌مسولیت نکردنشون امااززمان‌حضرت‌نوح‌‌که‌کل‌دونیاراآب‌فراگرفته‌بود به‌مرورزمان‌اب‌درحال‌کم‌شدن‌است‌ بایدراه‌های‌درست‌مصرف‌کردن‌رابیاموزیم
  • ممی IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 0
    پیدا کنید پرتقال فروش رو که از بعضی ها بیشتر به درد مملکت میخوره.
  • ج IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 1
    علت، گناه مردم است
  • اکبر IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    4 1
    وقتی نخبه ها سرگردان وبی کار هستن ونورچشمی های بیسواد سهمیه ایی میشن پشت میز نشین نتیجه بهترازاین نمیشه
  • علی DE ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 4
    پس زمزمه استخراج لیتیوم توسط چینی‌ها آزبست دریاچه ارومیه چیه واقعا چه خبره
  • ابری IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 0
    سلام احسنت به این کارشناس دلسوز و فهمیده ای کاش در هر پستی انسان شایسته ای خدمت میکرد وبیت المال بساط بخور بخور نبود
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 0
    لطفا میان گذر ارومیه تبریز رو هم اضافه کنید ظرف این چهل سال کدوم کار درست بوده؟
  • اصغر IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 0
    برادر من یک فصل توضیح دادی راجب آب و هوا ولی در آخر جواب اینکه داستان ابر ها چی بود و نگفتی ..برادر ساده می‌پرسیم ابر های بارشی که وارد ایران شدند چی شد که همشون غیب زدن و محو شدن اینو بگو راستشو میگی...
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 1
    همه که کارشناس هستند ولی دریغ از یک کلاس سواد
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    😂😂😁😁😁😁
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 0
    پس حکومت چه اصراری دارد که صنایع آب بر در مرکز کشور باشد
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 1
    همه این حرفها کذب خداوند نزدیک بیست و پنج سال است که روی برگردانده بارش به حداقل رسیده ازطرف دیگه آب دائمی دریاچه رالوله ای به قطر دومتر و بیست سانتیمتر ازرودخانه زرینه رود بردن تبریز ایا خشک نشه
  • پرویز رضائی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    1 0
    با برخی از آمارها ارائه شده توسط ایشان کاملا موافقم . اما انتقال صنایع با عظمت فولاد و غیره کاری نشدنی است . به دلایل نیرو ، خانوار و سکونت و این امور باید در راستای طرحهای توسعه ای این قبیل صنایع و به ندرت به سمت مکران انجام شود . همچنین از صاحب نظران محترم دعوت میکنم طرح آمایش سرزمین که قبل از انقلاب تنظیم گردیده بود مطالعه فرمایند .
  • یک مهندس IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 1
    آمار جالبی بود ولی اینکه مردم ایران جزو کم آب مصرف کنندگان هستند بهیچ وجه قبول ندارم..شنیدن کی بوود مانند دیدن..ما که بچشم خودمون مصرف بی رویه آب رو بخصوص در تهران و بعضی شهرها مثل ارومیه میبینیم
  • کامران DE ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    3 2
    من بااین آقا برای آب خیزداری استان سیستان وبلوچستان موافقم.خودم تجربه اس کردم؛هرساله فقط تومنطقه اطراف چابهارمخصوصا بین منطقه کهیروگوردین ودرفصل زمستان بیش از پنج کیلومتردرعمق حداقل پنجاه سانتی متر؛آب حاصل ازباراندگی راراحت بامدیریت صحیح جمع آوری کرد.
  • تامای IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    2 0
    بزرگترین علت خشکی دریاچه ارومیه پل سنگی مزخرفی بود که وسطش ساختن و دریاچه رو به دونیم کردن که باعث شد جریان ها بین دوطرف برقرار نشه.اثرش چی میشه؟!درگیری مردم با انواع بیماری ریوی تا شعاع ۴۰۰ کیلومتری!!
  • مناف IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    همین کارشناسان دوهزاری باعث خشک شدن دریاچه می شوند،کارشناسی که زحمت کشیده آمار بارش باران رو درآورده ولی این وسط آب مصرفی برای کشاورزی و صنعت را اصلا حساب نکرده😂 خسته نباشید واقعا خداقوت اینهمه از آب باران اضافه آوردید و همشو پای تبخیر زدید😂
  • منم یکی مثل شما IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 0
    همش تقصیر دولت هم خشک شدن دریاچه هم نباریدن باران.
  • حمید IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 2
    علتش استخرتج لیتیوم هستش همینجور که منابع دیگر را دارن استخراج میکنن و خشک میکنن هرچیزی بغیر این دروغ محض
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    نوشدارو پس از مرگ سهراب چاههای عمیق آب برای کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی که در واقع صادرات آب به حساب میاد سدهای بیخود منسوخ شده وخیلی چیزهای دیگه اگه راست میگی به فکر خزر باشید
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    ایول
  • علی حسنی IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    سلام صدو بست سال پش صنعت کجا بود الو یانده گی ایجاد کند ۱۲۰ سال پش خشک ابیی شدید بود ه
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    وزارت نیرو در انتخاب مدیر عامل ناحیه تا به حال ضعف نشان داده و اصلا فکر نمی‌کردند احداث چاه‌های آب بی رویه این روزهای سخت رو دارد
  • مهدی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 0
    من خودم اهل ارومیه هستم دریاجه ارومیه به خاطر یه پل غیر مهدسی که درست وسط دریاچه ایجاد کردن خشک شده تازه معلوم نیست زیر دریاچه طلا پیدا شده یا چی که هر روز هزاران تن خاک و نمک رو پشت و رو میکنن
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 0
    متاسفانه خشکی دریاچه تاثیر سوءیی بر استانهای همجوار داشته و تنفس را در تبریز و شهر های بزرگ مشگل کرده و انواع بیماریها را در این استان باعث شده .خدا بدادمان برسه .
  • جواو IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    2 2
    یکمی بچرخی خوب نگاه کنی اون ۳۰ درصد مربوط به تغیرات اقلیم که مربوط به دریاچه اروم باشه منتفی هس
  • محمدجواد IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    4 0
    دریاچه ارومیه که همه فهمیدند که جهت برداشت یک سری مواد باارزش و قیمتی خشکانده شد الان سری به دریاچه بزنید متوجه خواهید شد
  • سجاد NL ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 2
    در شرایط یونی بخار آب و ابرها با فشار زیاد به مناطقی که نمک فراوان دارد میروند و بارندگی شدیدی در روی منطقه نمک صورت میگیرد و در عرض نیم ساعت دریاچه ارومیه پر از آب میشود شرایط به وجود آوردن یونی را در آسمان من بلدم و میتوانم باشیشه دایره تو خالی از جنس اتریکی را درست کرده و با آن این کار را بکنم اینستاگرام من technecians تمایل داشتید من میتوانم و دیگر جاها را میتوانم فقط به منطقه مقدور بارندگی بیاورم برکت باشد سجاد رحیمی بوربور کاپتاین تکنولوژی پرویدا.برکت باشد .
  • غلامحسین IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    4 1
    سلام بارش‌ها کم شده.علت تامه و آلودگی هوا بدلیل افزایش صنعت و آلودگی بوسیله افزایش جمعیت و سیستم صنعت قدیمی با افزایش مصرف سوخت فسیل چه در کارخانه‌ای و خودرو و منازل وغیره و افزایش سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی و تغییر کشت کشاورزی به محصولات آب برو افزایش مصرف آب شرب و گرمایش زمین توسط انسان به وسیله آلودگی زیستی و تغییر اقلیم کره زمین بدلیل افزایش دمای کره زمین و ....
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    6 1
    تا زمانیکه گماردن مدیران سر پست برمبنای ی حضور در ستادهای تبلیغاتی نمایندگان وریاست جمهوری میباشد نه براساس تخصص وتعهد کاری ودلسوزی ‌شایستگی قطعا هیچ مشکلی نه در مورد آب ونه در هیچکدام از مشکلات حل نخواهد شد
  • یه هم وطن IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    3 0
    من متن رو نخوندم اما علت خشک شدن دریاچه ارومیه همون مواد کف دریاچه بود که چین میخواست ببره،خودتونین
    • محمد IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
      0 0
      دلیل‌این‌خشکسالی‌وجود‌حکومت‌ظالم‌است‌این‌روایت‌وقران‌می‌فرماید
  • Hhh IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    اینهمه داستان تعریف کردی اصل داستان رو که نگفتی چی دارن استخراج میکنن و همه جا رو خشکاندن🤔🤔
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    بعد اینکه لیتیوم تموم شد آب میارن دوباره نگران نباشید حالا صد سال دیگه یا بعد از یه تغییرات بزرگ
  • ش IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    تو مملکت ایران نخبه یعنی آینده نگر همیشه ۳۰ الی ۵۰ سال از مردم عادی جلوتر هست خیلی هم زیاد دارم اما چرا از نخبه استفاده نمیشه ؟؟؟؟ این بی آب بی برنامگی. دولت وملت نشان میده کارد به استخوان که رسید به فکر چاره میشن تو اقتصاد تو آب تو نفت تو خودرو او موقع با نفت ودلار کار حل میکردن حال با جیب مردم؟ خدا بداد بچه ها مون برس از این مسئولین فقط تو قیامت میشه استنشاق ‌کرد؟ فکر می‌کنند ارث پدرشون هر کند بزن جوابگو نباشه
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    چین یک بار مصرفه به اندازه اون هم لیاقت ندارید ؟؟؟؟؟؟
  • داود علینژاد BR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    1 0
    خشک نشد خشکش کردند که اونجا رو هم یکی بفروشه والفرار دیگه چی باقی مونده این مملکت
  • علی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    یک راه حل دیگه اب را از خلیج فارس بیاوریم مرکز ایران تمامی کوی چای بکاریم البته چای دپش که بازده خوبی دارد
  • حسن حاجوی IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    لطفا بجای وارد کردن آب همان آبی که در هر دقیقه چندین میلیون مترمکعب به کویت می‌رود قطع کنید یا میلیونها بطری آب که در اربعین حیف و میل می‌شود جلوگیری کنید اینجا آب رودخانه ارس که مثل دریاست خیلی هم نزدیک از حق آبه خود استفاده کنید دهها سال آب ایران را تامین می‌کند دیگه نیازی به استدلال و اما اگر ندارد ...با تشکر
  • ناشناس IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    1 0
    خشک شدن دریاچه هیچ ربطی به اقلیم نداره دارن برای اختلاس خودشون لیتیون به چین میفروشن تاجیبشون پر بشه
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    داداش نتیجه گرفتیم این همه آسمان و ریسمان بافی برای تخریب اصلاح طلبان بود.(این کار مقامات با محل تولد خود مانند دوستی خاله خرسه بوده است.) . سیستم از انجام کارهای مدیریتی عاجزه. فرقی نداره چه جناحی حاکم باشه. مدیران محترم در هر رده فقط به فکر پر کردن جیب خودشان هستند. کسی به فکر منافع ملی نیست.
  • مهرداد IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    خب الان مقصر رو شناختید الان چیکار باید کرد. اونو زندانی کنند هم فرقی نمیکنه. البته اینکارو نمی‌کنند بلکه یه پست مهمتر بهش میدن. ولی در عوص اگر حبس ابد می‌خورد بعید میدونم نفر بعدی اشتباه اونو تکرار می‌کرد.
  • یک هموطن IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    همه میدانیم چرا خشک شده دنبال راه چاره باشیم
  • جانباز IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    احسنت خیلی خوب وعالی توضیح داده شدوکاملا درست است حالا که دلیل خوبی برای ادامه حیاط باآب وجودداردبایستی توسط مسئولان دلسوزمواظبت ونگهداری بشود آفرین به محقق این مطلب مفید امیدوارکننده است زنده باد
  • 🇹🇷🇹🇷🇹🇷🇹🇷🇹🇷 IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    کی‌به‌کی‌مملکت‌بی صاحب‌دیگه
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    اونوقت برداشت نمک دریاچه ارومیه آن هم با هزاران تریلی واستخراج لیتیوم چی میگه این وسط
  • فرید IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    نمیدانم مشکل از کجاست ولی همه چیز ایران داره نابود میشه به خدا بکنه از این بدتر نشه ای خدا
  • فرید IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    دلیل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه گرفته شدن چشمه های اصلی که بعداز افتتاح پل ارتباطی ارومیه، تبریز است
  • ابراهیم IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    چاره کار حذف باغات جدیدالتاسیس و حفظ کاربری اصلی و قبلی( بیست سال پیش) اراضی توسط جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی
  • معراج IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    علت این که بیرویه نادرست از ابهای زیر زمینی چاههای خیر مجاز
  • معراج IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    علت این که بیرویه نادرست از ابهای زیر زمینی چاههای خیر مجاز
  • معراج IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    علت این که بیرویه نادرست از ابهای زیر زمینی چاههای خیر مجاز
  • معراج IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    علت این که بیرویه نادرست از ابهای زیر زمینی چاههای خیر مجاز
  • معراج IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    علت این که بیرویه نادرست از ابهای زیر زمینی چاههای خیر مجاز
  • محمد IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    دوستان همه نظراتتون متین ولی علت اصلی رو نگفتین که همه مشکلات مملکت زیر سر آمریکا و انگلیس و اسراییله یعنی گربه هم اگه روی دیوار نتونه راه بره تقصیر این سه تا کشوره ، والا تمامی دولتمردان از ته دل دلسوز و خادم این ملت هستن !!!!!!!
  • فرهاد IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    اشتباه نکن مردم ساده نیستن تقصیر وزارت نیرو نیست مقصر دلالان مسئول هستن که لیتیوم دریاچه ارومیه رو به چین فروختن
  • رضا IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    خودشون میگن خودشونم جواب میدن خودشونم خودشونو محکوم میکنن آخرشم مقصر اصلی میشن مردم بدبخت
  • مهدی IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    فروش گنج کف دریاچه به روسیه و چین و...خائن،لیتیوم و ،لطفا شعر نفرمایید
  • FR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    مردم عزیز اطراف دریاچه ارومیه که باقصور وتبانی مسئولین با کشاورزان با احداث سد ووایجاد باغ های میوه جات آب بر اولین اسیب را مردم همان منطقه اطراف ارومیه می بینند بعد کل ایران اگر دریاچه ارومیه حیاتی نبود خداوند بزرگ به وجود نمی اورد
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
    0 0
    علت خشک شدن دریاچه ارومیه اسرائیل وآمریکاست
  • Farhad CA ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    دلیل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه استخراج لیتیوم از این دریاچه است در نظریه ایران پالایشگاهی به تخریب عمدی محیط زیست و تبدیل ایران به ایران پالایشگاهی اشاره شده است
  • Farhad CA ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    دلیل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه استخراج لیتیوم از این دریاچه است در نظریه ایران پالایشگاهی به تخریب عمدی محیط زیست و تبدیل ایران به ایران پالایشگاهی اشاره شده است
  • رضا طوماری IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    چرا از پرداخت پاداش بازنشستگی جانبازان هیچ حرفی نمی زنید
  • محسن IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    چقد مارو الاغ فرض کردن که چه چرندیاتی میگن ،ای خداااا این همه دروغ به مردوم ،این همه ریا واسه خاطر قدرت ،تا کی ،🤦🏻
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    تا تو این مملکت مافیا هست هیچی درست نمیشه.!!!!
  • ولی کاشانی مقدم IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    1 0
    ای قربون دهانت که درست گفتی اگه مسئولین قبول کنند کم ابی شاید از قدیم بوده در بعضی از سالها ولی اب مدیریت می شده با ساخت قناتها ومصرف بهینه در صنایع وجای درست برای صنعتی شدن کشور الان میان در کاشان منطقه کم اب کارخانه فولاد می زنند وکلیه اب زیر زمینی وشرب را انجا مصرف می کنند چرا وجاهای دیگر پس مملکت همه چیز دارد ولی مسعول درست ندارد
  • فرزاد IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    به نظر من مشگل آب کشور ایجاد نیروگاه‌های حرارتی و حفر چاهای فرا عمیق و چند شاخه ای جهت این نیروگاه هست و در صورت ادامه دادن ایران تبدیل به کویر می‌گردد.چاهای کشاورزی را بی دلیل محدود نکنیم مشگل همین نیروگاه های حرارتی هست
  • احمد IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    تا الان آب مفت مجانی دادید به کشور های اطراف الان آب فاضلاب هم بهتون نمی‌دن
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    مسئولان حداقل به مشاوره های کارشناسان گوش کنند. اگه نتیجه خوب بود به نام خودشون بزنن. اگه بد بود بندازن گردن کارشناسان
  • A.h.eh IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    زمانیکه آب را هزاران لیتر هزاران لیتر از زیر زمین بیرون می کشند وقطره قطره به پای گیاهان می دهند ،عملا زمین را به سمت خشک شدن ودرنهایت گرم تر شدن عمق وسطح زمین سوق وهدایت کردیم که بعد از چند سال اثراتش را در اقلیم خواهد گذاشت.قنات ها وچشمه ها ورطوبت زمین را طرح های غلط از بین برده وامروز هیچ شخصی پاسخگو نخواهد بود درحالیکه وقت اجرا ی طرح ها اگر غیر آن را اجرا میکردند ده ها نفر می ریختند وسط ومانع می شدند .آب را در زیر زمین پس انداز کنید نه بر روی سطح..
  • رادوین IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    اینهاهمش دروغ صادقانه اگربخواهیم بگوییم دارندلیتیوم دریاچه ارومیه رابه یغمامیبرندبرای اربابشان چین ونمیگذارندحتی بارانی وبرفی جاری شودودریاچه پرآب شودوجلوی دزدی‌های آنهارابگیردوالا چه معنی داردکه تامر ترکیه برف 4متری داشته باشیم ولی اینطرف خشک خشک. آنهم ارومیه.
  • داریوش فیروز از آذربایجان غربی نقده IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    هر موقع ماهی را از آب بگیری تازه هست کم دیم به آبی در سر کوهها تبدیل کنید کم آب تو کوه کمر بفروشید بگذارید طبیعت به حال خودش باشه سدها را تخریب نه ولی آب اضافه را انبار کنید تمام رودها را بند آب بزنید آب پشتش بمانه منابع زیر زمین تامین بشه
  • زارع IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 0
    سدهای بی.رویه چاههای غیرمجاز ونبودن مدیریت عمده خشکی دریاچه والبته جهت تامین منافع رانتها وارباب چینی میباشد
  • الهه IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    شما اون جاده خاکی که از وسط دریاچه زدی رو تخریب کنید مطمئنا بخش اصلی مشکل دریاچه‌ حل می شه دقیقا از زمان احداث اون جاده خشکی دریاچه شروع شد
  • حسن IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    شما دولت جلوی آن صد زدید و نگر نمی دید خشک نمیشد به سادگی ها 95درصد آب را جلوش گرفته آید میدید به باغبان ها
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    بعد بیس سال الان فهمیدن
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    انتخابات نزدیکه دریاچه آبی میشه وبعد انتخاب باز خالی، خیر العمل ما از اینا ندیدیم
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    انتخابات نزدیکه دریاچه آبی میشه وبعد انتخاب باز خالی، خیر العمل ما از اینا ندیدیم
  • سعید IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    این همه سد سازی بی رویه و بی اساس هم کشک دیگه ؟
  • آرتیکاس IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    تودنیا اول مطالعه و بررسی .بعد انجام کار و نتیجه.. تواینجا اول کار ونتیجه نامعلوم .در آخر. بررسی دلیل عیب کار و دوباره بی نتیجه...