معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت ساخت بزرگراه شهید شوشتری در شرق تهران توضیح داد و گفت: مدتی قبل طرح‌های پیشنهادی در مورد روند اجرای فاز دو بزرگراه شوشتری را به سازمان محیط زیست ارسال کردیم.

افتتاح فاز نخست بزرگراه شهید بروجردی پس از 13 سال

به گزارش همشهری آنلاین، هادی حق بین در تشریح آخرین وضعیت احداث بزرگراه شهید شوشتری با بیان اینکه فاز اول ساخت این بزرگراه در مرحله اجرا و فاز دوم در مرحله مطالعه قراردارد،گفت: طبق برنامه، قرار بر این بود که تا پایان سال جاری فاز اول بزرگراه شوشتری به طول ۹ و شش دهم کیلومتر در اختیار شهر قرار گیرد که از بزرگراه ثامن در جنوبی‌ترین نقطه منطقه ۱۵ تا ورزشگاه شهید فهمیده و بزرگراه شهید محلاتی در منطقه ۱۴ امتداد دارد. این پروژه با جدیت دنبال می‌شود و در بخش‌های مختلف فعال است و معارضین متعددی در مسیر داشتیم که بخشی از آن مرتفع شده و با رفع معارضین، عملیات عمرانی در حال اجرا و پیمانکار کاملا فعال است؛ البته معارضین دیگری نیز وجود دارد که چون نهادی هستند و باید پروتکل‌های اماکن نظامی لحاظ شود، جلسات جدی برگزار شده و آنها هم زمانی خواستند تا بتوانند جا به جا شوند. به محض این که رفع معارض از طریق سازمان املاک شهرداری تهران انجام شود ما نیز در حوزه عمرانی فعال می‌شویم و در نظر داریم که فاز اول این بزرگراه را سریعاً در اختیار مردم قرار دهیم.

حق بین افزود: شروع اجرای فاز دو نیز منوط به تکمیل مطالعات طرح است؛ چراکه باید از مناطق نظامی و همچنین مناطقی که در اختیار سازمان محیط زیست است همچون پارک سرخه حصار عبور کنیم و در آنجا هم ملاحظات جدی زیست محیطی از جمله حفاظت از گونه‌ها و زیست جانوری که در آنجا وجود دارد، مطرح است که در این زمینه با سازمان محیط زیست جلساتی برگزار شده و حتی شهردار تهران و رئیس سازمان محیط زیست بازدید میدانی از مسیر پروژه داشته‌اند. مدتی قبل طرح‌های پیشنهادی در مورد روند اجرای فاز دو بزرگراه شوشتری را به سازمان محیط زیست ارسال کردیم. شهرداری تهران در مورد ادامه ساخت بزرگراه شهید شوشتری سه پیشنهاد به سازمان محیط زیست ارائه کرد که طرح اولیه ترکیبی از تونل، پل و مسیر سطحی بود، پیشنهاد بعدی به صورت تونل کامل بود و طرح بعدی به صورت پل کامل بود که به جهت توپوگرافی منطقه طراحی‌ها تغییر خواهد کرد. طبعا شرایط محدوده باعث می‌شود تا در طراحی‌ها ملاحظات جدی داشته باشیم که از این نظر هزینه‌های تمام شده پروژه هم به شدت تغییر خواهد کرد؛ یعنی اگر گزینه‌ها تغییر کند، هم زمان و هم بار مالی پروژه تغییرات جدی خواهد داشت و از این جهت در حال مذاکره هستیم و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد و بتوانیم وارد فاز عملیاتی شویم.

چرا ساخت بزرگراه شهید شوشتری مهم است؟

او در ادامه گفت: البته دقت داشته باشید که در مسئله احداث فاز دوم بزرگراه شوشتری، صرفا موضوع محیط زیست نیست بلکه این بزرگراه از مجاور مناطق نظامی عبور می کند و آنها هم ملاحظاتی دارند و قرار است جلساتی در سطوح بالاتر برگزار کنیم و دغدغه آنان را بشنویم و آن را در طراحی‌ها مدنظر داشته باشیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درخصوص آثار و نتایج ترافیکی این پروژه و هزینه تمام شده آن هم گفت: با احداث این پروژه حدود یک و نیم درصد از ترافیک کل شهر تهران کاهش می‌یابد و در منطقه شرق حدودا پنج درصد ترافیک را کاهش می‌دهد و یک روان سازی مناسبی برای بزرگراه بسیج و کل شبکه دربر خواهد داشت و موجب رضایتمندی شهروندان، کاهش آلودگی، کاهش مصرف سوخت و موضوعات دیگر می شود و به همین دلیل ضرورت دارد این پروژه به سرعت احداث شود و امیدواریم در فاز دو هم زودتر وارد فاز اجرا شویم. در فاز دوم با توجه به گزینه‌های فوق الذکر، برای انجام هر گزینه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یا کاهش هزینه را خواهیم داشت؛ اما در بدترین شرایط بار مالی کل پروژه در فاز اول و دوم با این فرض که در کل مسیر تونل اجرا شود با تملک و سایر موضوعات و فارغ از موضوع زمان، بالغ بر ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان هزینه پروژه خواهد شد؛ ولی اگر گزینه‌ها ترکیبی از پل، مسیرسازی و تونل باشد یا پل سازی شود این اعداد به مراتب کمتر خواهد شد.

وی در خصوص اینکه فاز نخست تا قبل از پایان سال به اتمام می رسد هم گفت:«به جهت اینکه بخش‌هایی از معارض باقی مانده، شاید تا پایان سال قدری شرایط سخت باشد.»

کد خبر 821300
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha