همشهری آنلاین: مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که تغییرات ناگهانی آب و هوا باعث افزایش گفت‌وگو و آواز‌خواندن بین پرندگان می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی دانمشندان آمریکایی دریافتند که مرغان مقلدی که در مناطقی با آب و هوای غیرقابل پیش‌بینی زندگی می‌کنند آواز‌هایی با جزئیاتی بیشتر می‌خوانند.[اثرات گرمایش جهانی بر روی کره زمین]

ملودی‌های پیچیده‌ای که توسط پرندگان نر برای جذب پرندگان ماده به کار می‌رود یکی از شاخص‌های هوش پرنده‌هاست.

نتایج این مطالعه که در ژورنال Current Biology منتشر شده‌است توضیح می‌دهد که بین آواز خواندن نر‌ها، انتخاب شدن نر‌ها توسط ماده‌ها و توانایی تحمل آب و هوای سخت و غیر قابل پیش‌بینی رابطه‌ای وجود دارد. به این ترتیب ماده‌ها از روی آواز خواندن نر‌ها توانایی آن‌ها برای مقاومت در شرایط سخت آب و هوایی را حدس می‌زنند.[گرمایش زمین، گونه‌های گیاهی و جانوری را تهدید می‌کند]

دکتر کارلوس بوترو از مرکز ملی سنتز‌های تکاملی آمریکا، محققی است که انجام این مطالعه را رهبری می‌کند.

او و همکارانش از آوازهای ضبط شده حدود 29 گونه مرغ مقلد، الگوها، تعداد نت‌های مختلف و توانایی آن‌ها در تقلید صداها را مورد بررسی قرار دادند.

این تیم سپس الگوهای تغییر آب و هوای محل زندگی هر پرنده را با الگوهای آواز خواندن آن‌ها مقایسه کردند.[مفاهیم: گرمایی جهانی چیست؟]

دکتر بوترو در مصاحبه با بی‌بی‌سی می‌گوید که مشاهده رابطه در آواز پرندگان و تغییرات جوی بسیار شگفت‌انگیر است.

"پرندگان بدون این که چیزی درباره آواز خواندن بدانند به‌دنبا می‌آیند و این حقیقت که پرنده‌های نر در آب و هوای مختلف ملودی‌های مختلفی را اجرا می‌کنند نشان دهنده انتخاب جنسیتی هوش است."

همین امر پرنده‌های ماده را به انتخاب جفت‌هایی خوش آواز‌تر و در نتیجه باهوش‌تر می‌کشاند.

دکتر بوترو توضیح می‌دهد که در حیات موجودات مختلف، شرایط آب و هوا نشانگر سختی و آسانی زندگی است.

"زنده‌ماندن و تولید مثل در آب و هوای غیر قابل پیش‌بینی دشوارتر است. در این شرایط نمی‌توان حدث زد که چه زمانی غذای کافی وجود دارد و یا غذاهای ذخیره شده تا چه زمانی باقی می‌ماند. در همین آب و هوا مشاهده می‌شود که پرندگان ماده در انتخاب جفت دقیق‌تر هستند."

وی اشاره می‌کند که مطالعاتی از این قبیل می‌تواند به محققان در بررسی چگونگی بوجود آمدن فرهنگ‌ها، آداب و رسوم، زبان‌ها و هنر‌های مختلف در بین انسان‌ها کمک کند.

کد خبر 82210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز