در این مقاله قصد داریم تا با بیانی ساده مزیت ها و مشکلات سرمایه گذاری در بازار کریپتو را برای شما توضیح دهیم.

ارز

این روزها هر کجا صحبت از ارزهای دیجیتال به میان می آید جمله‌ی بسیار تکراری‌ای که همه جا مطرح می شود این است:‌«ورود ارزهای دیجیتال به دنیای ما باعث شد تا تمام ساختارهای مالی سنتی زیر سوال بروند و ساختار جدیدی با قابلیت‌های جدید به عرصه‌ی مالی وارد شود.» اما این تغییر ساختار و این مزیت‌های منحصر به فرد چقدر می توانند قابل اعتماد باشند؟ آیا واقعا سرمایه گذاری در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال برای مردم آورده ای نیز خواهد داشت؟

کاملا طبیعی است که وقتی به سراغ بازار ارزهای دیجیتال می آیید، احساس می کنید که همه چیز برای شما بسیار پیچیده به نظر می رسد. همیشه ورود به حوزه‌های جدید خصوصا حوزه‌هایی که به صورت مستقیم با سرمایه و پول مردم سروکار دارد پیچیدگی های خاص خودش را به همراه خواهد داشت.

5 مزیت برتر بازار کریپتو کارنسی

بیت کوین، لیدر بزرگ بازار ارزهای دیجیتال در سال 2009 متولد شد. این بازار اگرچه سابقه‌ی زیادی ندارد اما قرار است دیگر همیشه جزئی از دنیای ما باقی بماند. ویژگی هایی مثل 24 ساعته بودن بازار، سرعت بالای انتقال‌ها، شفافیت تراکنش‌ها و همچنین ویژگی‌های منحصر به مفرد مربوط به حوزه‌ی دیجیتال همه و همه مزیت هایی هستند که بازار ارزهای دیجیتال بر پایه ی آن‌ها بنا شده است.

  • تعیین قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا

یکی از مواردی که بر قیمت گذاری ارزهای دیجیتال تاثیر بسیار زیادی دارد، مکانیزم قیمت گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا است. ارزهای دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضا و آن هم به صورت غیر متمرکز قیمت گذاری میشوند. این فرایند باعث می شود تا دخالت نهادهای ثالث در فرآیند معاملات آن‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

عدم نظارت نهادهای رسمی و همچنین فرایند قیمت گذاری هر ارز با توجه به عرضه و تقاضای مربوط به آن در هر صرافی، باعث میشود تا قیمت همان ارز در هر صرافی متفاوت باشد. البته صرافی نیپوتو با طراحی یک صفحه‌ی مرتبط برای مقایسه قیمت صرافی ها این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا قبل از خرید و فروش دارایی های دیجیتال خود قیمت ارزهای مختلف را در صرافی های مختلف به صورت آنلاین و لحظه ای مقایسه کنند. برای مثال اگر قصد خرید تتر دارید، می توانید قیمت تتر را در صرافی های مختلف مقایسه کنید.

  • زیربنای امن فناوری بلاکچین

نام بلاکچین قطعا همیشه در کنار امنیت و شفافیت بیان می شود. از آنجایی که زیر بنای بازار ارزهای دیجیتال و فعالیت آن ها استفاده از فناوری بلاکچین است، در صورت استفاده‌ی درست از این فناوری امنیت و شفافیت شبکه به طور عمده تامین می شود.

بلاکچین یک دفتر کل توزیع و ذخیره سازی غیر متمرکز است که همه‌ی فعالیت‌های شبکه در آن به گونه ای ثبت می شوند که امکان دستکاری و یا حذف آن‌ها به هیچ وجه وجود ندارد. در واقع با توجه به اینکه اطلاعات زنجیره‌ی بلاکچین در قالب کامپیوترهای متفاوت به صورت یکسان توزیع می شود امکان حمله‌ی هکری به کل زنجیره در یک لحظه از بین می رود.

  • حذف واسطه های مالی

استفاده از سیستم سنتی و مالی بانک ها به این معنا است که شما باید برای تمام تراکنش‌های مالی و همچنین خرید و فروش های خود و یا پس انداز دارایی‌های خود به واسطه‌های مالی ثالث اعتماد کنید. بعد از بحران مالی سال 2000 بسیاری از مردم اعتماد خودشان به این سیستم های مالی را از دست دادند. در طرف مقابل اما استفاده از بلاکچین یعنی حذف تمام این واسطه های مالی و استفاده از سیستم شفاف مالی که برای شما امکان قیمت ارز دیجیتال از طریق صرافی های دیجیتالی را فراهم میکند.

  • همیشه در دسترس بودن بازار کریپتو

یکی از مهمترین ویژگی‌های هر دارایی، قدرت و میزان نقدشوندگی آن است. 24 ساعته بودن بازار ارزهای دیجیتال در 7 روز هفته این امکان را برای شما فراهم می سازد تا هر ساعتی از شبانه روز با مراجعه به یک صرافی ارز دیجیتال، دارایی خود را نقد کنید.

  • ایجاد سپر تورمی

ارزهای دیجیتال بر خلاف دارایی های فیات به یک اقتصاد ملی وابسته نیستند. وابستگی قیمت ارزهای دیجیتال به تقاضای جهانی در مقابل وابستگی فیات به اقتصاد های ملی باعث می شود تا این دارایی های دیجیتال در مقابل تورم های ملی کاملا مقاوم باشند. علاوه بر این ارزهای دیجیتال مختلف با تعیین سقف برای تعداد کوین های خود و یا با برنامه ریزی برای توکن سوزی های منظم از بی ارزش شدن و ایجاد تورم درونی شبکه ی خود جلوگیری میکنند.

مزیت ها و مشکلات استفاده از بازار ارزهای دیجیتال

5 عیب بزرگ در بازار کریپتو

وقتی صحبت از رزق و برق ارزهای دیجیتال به میان می آید بعضی ها به این سوال فکر می کنند که آیا واقعا طلای جدید وارد بازار شده است؟ اما این همه ی ماجرا نیست و بازار کریپتو کارنسی نیز معایب خاص خودش را دارد. در ادامه به برخی از این مشکلات و نقاط ضعف این بازار اشاره خواهیم کرد.

  • پیچیده بودن فناوری بلاکچین

آشنایی و فهم ماهیت دنیای دیجیتالی شبکه‌های بلاکچین برای عموم مردم بسیار سخت و پیچیده است. نمیشود از کسی انتظار داشت در فناوری‌ای سرمایه گذاری کند که هنوز به طور کامل و دقیق آن را درک نکرده است.

  • نوسان شدید قیمتی

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل غیر متمرکز بودن و اساس قیمت گذاری بر پایه‌ی عرضه و تقاضا، در بیشتر موارد با نوسان های شدید مواجه می شود. این نوسان ها می توانند مثبت و یا منفی باشند اما به طور کلی وجود نوسان شدید، اساس اعتماد سرمایه گذاران به بازار را از بین میبرد.

  • در دسترس نبودن تصویری واضح از آینده ی ارزهای دیجیتال

شاید امروز محبوبیت ارزهای دیجیتال به جایی رسیده است که همه جا صحبت از ارزهای دیجیتال و مزیت های آن ها باشد و همه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی این بازار نوظهور باشند اما تمام طول عمر این بازار از یک دهه بیشتر تجاوز نمی کند. به همین دلیل نمیتوان تصویر واضحی از آینده‌ی آن‌ها داشت. در مقابل اما بازار طلا و سهام با سابقه‌ی طولانی تری که دارند و با استناد به روند معاملات گذشته‌ی آن ها، می توان رشد و اصلاح روزهای آینده آن ها را با اعتبار بیشتری پیش بینی کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی صرافی ارز دیجیتال نیپوتو

  • سرعت بالا اما امنیت پایین

این روزها خبر ظهور شبکه‌هایی که با سرعت فوق العاده بالایی، شاید 50 هزار تراکنش در ثانیه را پردازش میکنند بسیار شنیده می شود. اما باید توجه داشته باشیم که افزایش سرعت پردازش، آن هم در این سطح و مقیاس، امنیت شبکه را تهدید میکند. شبکه‌های با سابقه تر مثل اتریوم و بیت کوین دقیقا به دلیل اهمیت بالای امنیت شبکه و تراکنش ها عملیات پردازش را بسیار کندتر از این آمار و ارقام انجام می دهند.

  • قانون و کیف پول

به دلیل اینکه دارایی های دیجیتال به صورت غیر متمرکز اداره می شوند و هیچ نهاد رسمی اطلاعات آن ها را ثبت نمیکند در برخی موارد فراموش کردن یا گم کردن کلید کیف پول خصوصی اشخاص باعث شده تا آن‌ها دیگر هرگز به دارایی های خود دسترسی نداشته باشند.

کد خبر 822746

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha