به گزارش واحد مرکزی خبر، براساس این قرار داد که به امضای وزیر راه و ترابری کشور و نماینده شرکت شِل گِل آلمان رسید طرح این قطار سریع السیر با هزینهای ده هزار میلیارد تومانی درمدت 5 سال اجرا میشود.
وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه مطالعات و تحقیقات علمی این طرح بیش از 3 سال طول کشیده است گفت: امضای قرار داد مقدماتی درخصوص مسائل بانکی، فنی، حقوقی و مالی این طرح در تهران اجرا شده است که با امضای قرارداد دوم در مشهد مراحل بعدی به زودی آغاز خواهد شد.
بهبهانی گفت: این راه آهن بدون ریل و با بهره گیری از فن آوری مغناطیسی به طول 900 کیلومتر اجرا میشود.
وی افزود: سرعت این قطار بیش از 500 کیلو متر در ساعت است و مسیر 12 ساعته بین مشهد و تهران را کمتراز 3 ساعت طی میکند.
وزیر راه وترابری گفت: فن آوری این طرح در اختیار کشور آلمان است و نخستین بار در آسیا اجرا میشود.
بهبهانی افزود: این قطار ظرفیت جابجایی حداقل 10 میلیون مسافر را در سال دارد که تا 40 میلیون نفر قابل افزایش است.
وی گفت: سرمایه گذاری این طرح به عهده شرکت آلمانی است و قرار است هزینه آن به شیوه «بی.اُ.تی» 20 تا 30 سال پس از راه اندازی از محل درآمدهای این طرح تأمین شود.