یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

گروه ورزشی: ۴ سال نباخت و آنقدر برای ایران طلا گرفت تا همه طلایی اش‌ بدانند در المپیک پکن؛ حمید سوریان بزرگترین امید کشتی فرنگی.

 او علاوه بر از دست دادن بخت کسب مدال طلای  المپیک، در مسابقه رده‌بندی هم مقابل« اون چول پارک» از کره‌جنوبی شکست خورد و به مدال برنز هم دست نیافت. حمید سوریان دور سوم مسابقات مغلوب نظیر تنزیف ورزشکاری از روسیه شد و به گروه بازنده‌ها رفت.

او پیش از رویارویی با پارک که در سال 2007 در فینال مسابقات قهرمانی جهان به سوریان باخته بود، در گروه بازنده‌ها کریستین جان فریس، کشتی‌گیر اهل صربستان را شکست داده بود. حمید سوریان در اولین مسابقه خود ونلین ونکوف بلغاری، نایب قهرمان سال 2006 را با ضربه فنی مغلوب کرد. او در مسابقه دوم نیز تولوپ الویس از کشور پالائو (قهرمان اقیانوسیه) را با نتیجه 14 بر صفر شکست داد.

اما در دور سوم، نظیر مانکیف که مقام سوم جهان در سال 2007 را در اختیار دارد، در دو تایم اول و سوم بر سوریان غلبه و تنها در تایم دوم نتیجه را به حریف ایرانی خود واگذار کرد. حمید سوریان که از سال 2005 مقام قهرمانی جهان را در اختیار داشته است در شرایطی در رقابت‌های المپیک شرکت کرد که آسیب‌دیدگی او از ناحیه زانو و دست در هفته‌های پیش از رقابت‌ها، موجب نگرانی کارشناسان شده بود.

این گزارش رسمی‌ای بود که بارها پس از شکست حمید سوریان در المپیک از سوی کارشناسان تکرار شد تا در آمار رسمی کشتی ایران قرار گیرد اما واقعیت چیز دیگری بود. سوریان 11 ماه بدون اینکه حتی در یک مسابقه رسمی شرکت کند به گفته نزدیکانش در سکوت و خلوت به سر برد و حتی از نظر روانی زیر شدیدترین فشارها قرار داشت.  برکناری کادر فنی کشتی فرنگی در المپیک که به گمان بسیاری رویکرد نامناسب آنها در مواجهه با بخت اول طلای کشتی فرنگی باعث ناکامی او شده بود، اولین اقدام پس از بازگشت کاروان ناکام از المپیک پکن بود.

او می‌گوید: «دوست دارم خیلی از مسائل را بازگو کنم. چرا که دوست ندارم ورزشکار دیگری همچون من سال‌ها برای کسب مدال المپیک زحمت بکشد و به خاطر هیچ و پوچ و مشکلات و حاشیه‌هایی که دیگران به وجود می آورند، نتواند برای المپیک آماده شود. شاید برخی با مشاوره‌های غلط یا حتی کمبود امکانات یک قهرمان را از مسیر خود خارج کنند اما به هر حال اکنون نمی‌خواهم در این موارد صحبت کنم. چرا که اکنون زمان بازگو کردن گلایه‌ها نیست. به هیچ وجه در این روزها شرایط روحی خوبی ندارم.»

اما تنها سوریان نبود که از شرایط تیم ملی در المپیک گلایه کرد. قاسم رضایی ملی‌پوش وزن 96 کیلوگرم کشتی‌ فرنگی کشورمان که در همان دور اول رقابت‌ها مغلوب حریف لیتوانیایی خود شد، گفته که بسیاری از ناگفته‌هایی که مربوط به نحوه تمرینات و مشکلات درون‌اردویی تیم ملی بوده را در بازگشت به تهران بر زبان جاری خواهد کرد. موضوعی که البته هیچگاه مصادیق آن عنوان نشد و همچنان راز سر به مهری باقی ماند.

حضور بنا، بازگشت سوریان

حضور دوباره محمد بنا، امیدی بود برای بازگشت حمید سوریان به کشتی و تیم ملی. سرمربی تیم‌ملی به خوبی می‌دانست که بازگشت دوباره سوریان به شرایط خوب گذشته‌اش زمینه‌ساز ایجاد شرایط ایده‌آلی برای دیگران است.  سوریان تمرینات اولیه را با همراهی نامدارانی نظیر قاسم رضایی و علی محمدی شروع کرد، اما دوری چهار ماهه از تمرینات بعد از بازی‌های المپیک نشان داد که او برای روزهای رویایی گذشته کار سختی پیش‌رو  دارد. 

محمد بنا در همان زمان گفته بود که  سوریان در تمرینات حضوری جدی دارد و نمی‌خواهد زمان را از دست بدهد: «من هم با بسیاری از کارشناسان هم عقیده هستم که سوریان شرایط خوبی ندارد اما من می‌خواهم دوباره مثل موم از سوریان مجسمه قهرمانی بسازم و روحیه‌اش را به او برگردانم. سوریان 24 ساله است و به‌راحتی می‌تواند به شرایط قبلی خود برگردد، به شرط آنکه اتفاقات المپیک پکن را فراموش کند. سوریان باید بداند که المپیک و اتفاقات آن گذشته و دیگر باز نمی‌گردد. در المپیک کنار حمید، خیلی‌های دیگر هم باخته‌اند. من خیلی با او صحبت کرده‌ام و هرگز رهایش نمی‌کنم. مطمئن باشید سوریان درست می‌شود.»

سوریان در روزهای بعد اردو هم حضور داشت و تمرین کرد اما در هیچ مسابقه رسمی شرکت نکرد تا اینکه حتی زمزمه‌هایی در مورد مصدومیت‌اش به وجود بیایید. در این میان کادر فنی بالاخره برای حضور حمید سوریان در یک مسابقه رسمی تصمیم خود را گرفت: «حمید سوریان پس از 11 ماه دوری از کشتی، در جام آزوماش اوکراین به میدان می‌رود.» دارنده سه مدال طلای کشتی فرنگی جهان پس از پنجمی در المپیک پکن، در هیچ میدانی کشتی نگرفت و با صلاحدید کادر فنی تیم ملی در مسابقات انتخابی مرحله‌نهایی حضور نیافت تا تمرینات آماده‌سازی خود را انجام دهد.

جام آزوماش که سوم و چهارم مرداد‌ماه در بندر ماریپول اوکراین برگزار می‌شود، نخستین میدانی خواهد بود که سوریان پس از المپیک در آن شرکت می‌کند و اگر بهتر از سایر
 55 کیلویی‌ها نتیجه بگیرد، برای مسابقات جهانی دانمارک ملی‌پوش خواهد شد. احتمال دارد نفر برتر مسابقات انتخابی تیم ملی هم به همراه سوریان به اوکراین اعزام شود.  در چنین شرایطی به نظر می‌رسد با بهتر‌شدن شرایط سوریان و مدال‌آوری او در مسابقات قبل از مسابقات جهانی دانمارک، او برای مدال‌طلایی دیگر خاطره تلخ المپیک را فراموش کند.

کد خبر 82517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز