مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی از فرایند رشد زیرساخت ها در حوزه آسیب های اجتماعی در دوره مدیریت شهری ششم خبر داد.

یاور شهر

به گزارش همشهری آنلاین؛ افراد آسیب دیده اعم از کارتن خواب و معتادان متجاهر، شهروندان این شهر هستند و باید به آنها خدمات ارائه شود. شهرداری تهران در این دوره با چنین رویکردی ایجاد زیرساخت برای خدمت رسانی به این اقشار را در دستور کار قرار داد و برای تحقق آنها قرارگاه اجتماعی تشکیل شد. اکنون احمد احمدی صدر از افزایش رشد توسعه زیرساخت ها از سال ۱۴۰۰ خبر داده و گفته است که در ۲۰ سال قبل از ۱۴۰۰ (از دهه ۸۰) رشد زیرساخت ها در حوزه آسیب های اجتماعی سالانه ۱.۵ درصد بود اما در این دوره با پیگیری های انجام شده این میزان به ٣١.۵ درصد رسیده که در مجموع رشد ٨٠٠ درصدی داشته است.

تهران الگویی برای کشور

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که شهرداری تهران با جدیت کامل در مسیر کاهش آسیب های اجتماعی پیش می رود تا شاهد بهبود وضعیت کلانشهر تهران به عنوان الگوی کشور باشیم، تاکید کرد: «در ابتدای آغاز به کار دور جدید مدیریت شهری شاهد بودیم که یکی از مشکلات موضوع ترک اعتیاد مددجویان، استفاده مراکز ماده ۱۶ از مدل سنتی مصرف متادون بود. روشی که به عنوان مدل جایگزین مصرف با هدف ترک اجرا می شد در حالی که فرد پس از به اصطلاح (طی مراحل ترک)، پاک نشده بود و فقط تغییر الگوی مصرف از ماده مخدر قبلی به متادون اتفاق افتاده بود اما همچنان در شرایط مصرف قرار داشت.»

او با اشاره به اینکه مدل‌های موفقی داریم که می‌توانند جایگزین خوبی برای روش ترک با متادون شوند، ادامه داد: «امروز به طور خیلی جدی دنبال اجرای این روش‌ها هستیم، اما برای ما مهم است که معتادان متجاهر به سمت بهبودی بروند نه اینکه با ترک یک ماده به سمت مصرف ماده دیگر بروند. از این رو الگوی ۹ مرحله‌ای طراحی کرده‌ایم که تک ‌بعدی نیست و تمامی جوانب مورد نیاز یک مددجو از ابتدای شروع ترک تا جامعه‌پذیری را دربرمی‌گیرد.»

به گفته او مراکز جامعه پذیری (یاورشهر و ...) که مددجویان در آن زندگی می کنند، فرصتی چند ماهه فراهم می شود تا فرد پاک با خانواده و مردم ارتباط برقرار کند.

مراحل ۹ گانه ترک اعتیاد و رسیدن به بهبودی

  • جذب از سطح شهر
  • تعیین هویت
  • ثبت اطلاعات و غربالگری
  • سم‌زدایی و درمان جسمی
  • بازسازی شخصیت (معنویت درمانی و شناخت هویت درونی)
  • مهارت‌آموزی و تقویت مهارت‌های فردی
  • مواجهه با خانواده
  • بازگشت به خانواده و اجتماعی شدن
  • نظارت پس از ورود به اجتماع

کد خبر 825230
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha