به گزارش همشهری آنلاین از آرنا ایوی، در حالی که این خودروساز آمریکایی در ابتدا وعده عرضه زودتر فورد اکسپلورر مبتنی بر فولکسواگن خود را داده بود، گزارشهای اخیر حاکی از آن است که اکسپلورر الکتریکی سرانجام در ماه ژوئن عرضه خواهد شد و انتظار میرود اولین تحویل آن تا آگوست به دست مشتریان برسد.
تولید اکسپلورر الکتریکی گام مهمی برای عرضه خودروهای الکتریکی فورد در اروپا است. این SUV که با مشارکت فولکس واگن روی پلتفرم MEB ساخته شده است، مهندسی آلمانی را با سبک آمریکایی که فورد به آن معروف است، ترکیب می کند.
فورد مبلغ قابل توجه ۲ میلیارد یورو را برای ارتقاء کارخانه خود در کلن با هدف تولید خودروهای الکتریکی سرمایه گذاری کرده است.
بیشتر بخوانید:
با این حال، با وجود این اشتیاق اولیه، اکسپلورر الکتریکی فورد با تاخیر ۸ ماهه در تولید مواجه شده است. فورد که در ابتدا قرار بود تا پایان ۲۰۲۳ تولید و در اوایل ۲۰۲۴ فروش آن آغاز شود، به دلیل استانداردهای جدید باتری، برنامه خود را به عقب انداخت.
این تاخیر می تواند برای فورد گران تمام شود، زیرا رقبا همچنان به عرضه مدل های الکتریکی جدید با سرعتی بالا ادامه می دهند.
وقتی اکسپلورر برقی وارد بازار شود، ۲ تریم به مشتریان اروپایی ارائه میدهد: اکسپلورر و اکسپلورر پریمیوم. بنابراین با قیمت پایه زیر ۴۵ هزار یورو وارد رقابت سختی خواهد شد. خودروساز چینی BYD الان قیمت SUV الکتریکی خود، به نام Atto ۳ را تا ۱۵ درصد در آلمان کاهش داده است و این موضوع باعث ایجاد سؤالاتی در مورد توانایی فورد در چنین رقابتی شده است.
در ایالات متحده هم فورد پیشرفت های خود را متوقف نمی کند. این خودروساز تایید کرده است که یک SUV سهردیفه الکتریکی برای سفرهای جاده ای طراحی شده که نوید فضای داخلی جادار و بردی تا ۳۵۰ مایل را می دهد. طول این خودرو ۴۴۶۰ میلیمتر، عرض آن ۱۸۷۰ و ارتفاعش ۱۶۰۰ میلیمتر اعلام شده است.
همچنین به لحاظ تجهیزات ایمنی دارای رادار جلو، ۲ رادار گوشه عقب و ۵ دوربین است. دستیار تغییر خط، دستیار خروج آسان، دستیار نقاط کور، دستیار پارک جلو و عقب با کمک ترمز مانور، دستیار ترمز معکوس و دستیار قبل از برخورد از دیگر ویژگی های آن است.
جاه طلبی های فورد در اروپا فراتر از اکسپلورر الکتریکی است. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ خط تولید ۹ خودروی تمام برقی را در اروپا راه اندازی کند.
بیشتر بخوانید:
انتظار میرود که اکسپلورر الکتریکی نقشی اساسی در هدف فورد برای فروش سالانه ۶۰۰هزار خودروی برقی در اروپا تا سال ۲۰۲۶ ایفا کند.
با این حال، با تاخیر در تولید، فورد ممکن است از رقبای خود که به شدت در حال گسترش محصولات الکتریکی خود هستند، عقب بماند.
نظر شما