دو هفته بعد از ابلاغ رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال قیمت‌گذاری بلیت هواپیما و چند روز پس از اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری در مورد توقف اجرای این رأی، همچنان بازار بلیت هواپیما چند قیمتی است و برخی ایرلاین‌ها در برخی مسیرها مشغول گران‌فروشی هستند.

فروش بلیت هواپیما

به گزارش همشهری آنلاین، چندی پیش، انجمن شرکت‌های هواپیمایی از مصوبه ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما به دیوان عدالت اداری شکایت برد و هیات عمومی این دیوان در رسیدگی به این شکایت، مصوبه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را ابطال کرده است.

در این رأی به استناد احکام برنامه‌های پنجم و ششم توسعه که بر آزاد بودن نرخ‌گذاری بلیت هواپیما دلالت دارند، آمده بود: «نرخ‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل هوایی در قلمرو نرخ‌گذاری تکلیفی دولت قرار نمی‌گیرد و اصل بر این است که عرضه و تقاضا نرخ خدمات را تعیین می‌کند.»

پس از ابلاغ این رأی، شرکت‌های هواپیمایی از نرخ نامه مصوب ستاد تنظیم بازار عدول کردند و قیمت‌های جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی را ملاک عمل قرار داده‌اند که بر اساس آن، قیمت فروش بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف ۴۰ تا ۷۰ درصد نسبت به قیمت‌های قبلی افزایش پیدا می‌کرد.

در این شرایط، گرچه منابع آگاه از تکاپو در وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری برای جلوگیری از این افزایش قیمت حکایت داشت؛ اما متولیان امر تا چند روز پیش مواضع شفاف خود را در مقابل این رأی دیوان اعلام نکردند؛ تا اینکه در اواخر هفته گذشته، سازمان هواپیمایی کشوری با صدور اطلاعیه‌ای از توقف اجرای رأی دیوان به دنبال درخواست وزیر راه و شهرسازی از رئیس قوه قضائیه برای اعمال ماده ۹۱ دیوان عدالت اداری به‌منظور رسیدگی مجدد، خبر داد و تغییر قیمت بلیت توسط ایرلاین‌ها را غیرمجاز عنوان کرد.

بیشتر بخوانید

بلیت هواپیما چرا گران شد؟ | سناریوهای تغییر قیمت بلیت هواپیما

توضیحات سازمان هواپیمایی کشوری درباره نرخ بلیت هواپیما

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، درباره این اطلاعیه گفت: مراتب موقوف الاجرا شدن رأی دیوان عدالت اداری توسط سازمان هواپیمایی جهت آگاهی و اقدام شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده و شرکت‌ها مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند.

در ادامه، حیدری، معاون نظارت حکومتی اداره کل تعزیرات حکومتی تهران، با یادآوری اینکه مبنای قیمت بلیت هواپیما، نرخ‌های اعلام شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت:‌ با محاسبه دقیق و کارشناسی نرخ‌های مصوب، تخلفات شرکت‌های هواپیمایی به شعب تعزیرات حکومتی اعلام خواهد شد تا نسبت به رسیدگی صدور حکم و برخورد با متخلفان اقدام شود.

همچنین در روز ۲۴ دی‌ماه، حسین مذنب، مدیرکل دفتر بازرسی و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی از اعلام‌جرم علیه ۹ شرکت هواپیمایی بخش خصوصی به دلیل گران‌فروشی خبر داد و شرکت‌های هواپیمایی را موظف به رعایت نرخ نامه مصوب سازمان هواپیمایی کشوری دانست.

حالا، در شرایطی که اجرای رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما متوقف شده و سازمان هواپیمایی کشوری نیز با تعیین مواضع رسمی، به ایرلاین‌ها اعلام کرده که تغییر قیمت بلیت، غیرمجاز است؛ همچنان فروش بلیت بالاتر از نرخ‌های مصوب در برخی مسیرها و توسط برخی ایرلاین‌ها ادامه دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مسیرهای پرتردد نظیر تهران – مشهد، بهای بلیت در روزها و ساعات مختلف از ۲۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از سقف نرخ مصوب فروخته می‌شود درحالی‌که در همان ساعات و روزها، برخی دیگر از ایرلاین‌های خصوصی، بلیت‌های خود را با رعایت نرخ نامه مصوب به فروش می‌رسانند.

پیگیری‌های همشهری از هر دو طرف ماجرای بلیت در بخش دولتی و خصوصی، نتیجه‌ای در بر نداشت و هیچ‌کدام از منابع حاضر به اظهارنظر نشدند. نکته قابل‌تأمل اینکه این افراد، توصیه می‌کنند برای کسب اطلاع از وضعیت قیمت بلیت، از شخص وزیر راه و شهرسازی سؤال شود؛ چراکه دیگران حاضر به گفت‌وگو در این مورد نخواهند شد.

کد خبر 825692
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عامل کمبود بلیت هواپیما !! IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    7 0
    عامل مهم کمبود بلیت هواپیما ، ماموریتهای بی خاصیت مدیران دولتی و خصوصی از جیب شرکتهاست !! ::::: ماموریتهایی که فقط برای گرفتن حق ماموریت ، اضافه کار ماموریت و تفریح است !! :::: همه این ماموریتها بوسیله تلفن یا ویدیو کنفرانس قابل انجام است !!!
    • دانشمند IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      6 0
      آره واقعا این جلسات مثل زمان کرونا ، بصورت آنلاین ،یدیو کنفرانس برگزار شود . مصرف سوخت و سوانح جاده و دیگر مشکلات هم بسیار کم میشود !!!