روابط ایران و پاکستان در شرایطی به حالت بازگشت که به‌نظر می‌رسد توسعه همکاری‌های ضد تروریستی دوجانبه و منطقه‌ای را می‌توان یکی از مهم‌ترین محورهای مناسبات آینده دو کشور به‌حساب آورد.

ایران و پاکستان

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: خبرهای منتشر شده از ایران و پاکستان نشان می‌دهد با تصمیم دولت‌های دو کشور، سفرا به‌زودی به پایتخت‌ها بازمی‌گردند و تهران و اسلام‌آباد به‌منظور تقویت روابط دیپلماتیک دوجانبه، که به‌دنبال حوادث اخیر دچار تنش‌هایی شده بود، از عزم کافی برخوردارند.

این درحالی است که مقام‌های دیپلماتیک دو کشور طی دو روز اخیر رایزنی‌های فشرده‌ای داشته‌اند و بر تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای در زمینه مبارزه با تروریسم و فعالیت گروه‌های تروریستی تاکید کرده‌اند.

منطق استراتژیک اقدام علیه جیش‌الظلم

در شرایطی که مقام‌های ایرانی و پاکستانی برای کاهش تنش‌ها توافق کرده‌اند، محمد جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور معتقد است باید «منطق استراتژیک» اقدام ایران علیه گروه تروریستی جیش‌الظلم را به‌صورت ویژه‌ای مورد بررسی قرار داد. او دراین زمینه به 7 نکته اشاره کرده‌است که در ادامه می‌خوانید:

  1. عملیات در پاکستان یک اقدام دفاعی پیش‌دستانه، ضد تروریستی و هدفمند بود. یک گروه تروریستی آماده عملیات مشاهده شد و تهدید قریب الوقوع بود؛ جغرافیا و زمان محدودیت ایجاد می‌کرد.
  2. انتظار جمهوری‌اسلامی ایران از کشور همسایه عمل به تعهدهای امنیتی و برخورد با این‌گونه تهدیدها که تحت هدایت سرویس‌های رژیم‌صهیونیستی و انگلیس عمل می‌کنند، بود. ما همچنان آماده تقویت چارچوب همکاری‌های دوجانبه میان ایران و پاکستان هستیم.
  3. این عملیات گامی مهم در راستای ارتقای سطح بازدارندگی ایران است و به لحاظ دکترینی مبتنی بر مفهوم دفاع پیش‌دستانه/ روبه جلو ولی بدون استقرار نظامی است. بازدارندگی در مقابل گروه‌های تروریستی متفاوت از سطح بین دولتی است و حتی گاهی به‌خاطر پیچیدگی های آن، نیازمند کنش فعال و مبتنی بر عملیات‌های اطلاعات پایه امکان‌پذیر است. اگرچه همکاری‌های امنیتی دراین زمینه اولویت ایران است.
  4. هدف عملیاتی ما تروریست‌ها هستند، نه کشور دوست و برادر پاکستان. دراین میان باید مراقب اخبار جعلی بود که هدف‌شان تحریک ملت ایران یا پاکستان است بود. از آن جمله می‌توان به برخی اخبار دروغ مبنی بر حمله با جنگنده و موشک اشاره کرد، اما در عمل چیزی جز پهپاد سبک و کوچک که در جدار مرزی عمل کردند، نبود. فیلم قطعات آن پهپادها موجود است.
  5. جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده که قدرتی امنیت‌ساز است، ازجمله به این علت که هیچ‌گاه اجازه نداده نگرانی احتمالی همسایگان به جایی برسد که همسایه‌ای مجبور به اقدام شود. دیگران هم باید از این الگوی رفتاری سرمشق بگیرند.
  6. اولویت جمهوری‌اسلامی دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین است، اما دچار حواس‌پرتی استراتژیک نمی‌شود. حمایت از غزه به معنی بی‌توجهی به امنیت مردم از مدیترانه و قفقاز تا شبه قاره و جنوب خلیج فارس نیست.
  7. سیاست همسایگی و همگرایی سیاست موفق و اعتمادسازی بوده‌است. اکنون نیز در چارچوب همین سیاست، گفت‌وگوهای مثبت و سازنده‌ای با مقام‌های پاکستانی در جریان است و چشم‌انداز همکاری‌ها را مثبت می‌بینیم.
کد خبر 825733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • AU ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    چرا ایران در پاکستان عملیات انجام داد؟ برای اینکه ثابت کند عراق نیست
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    چرا ایران در پاکستان عملیات انجام داد؟ به خاطر حضور تروریست ها مورد حمایت آمریکا و متحدانش در خاک پاکستان!
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    0 0
    چرا ایران در پاکستان عملیات انجام داد؟ چون به خاطر که ایران از سال 2001 تاکنون هزاران بار به پاکستان جنایتکار درباره تروریست‌ ها مورد حمایت آمریکا و متحدانش هشدار داده بود ولی اما متأسفانه دولتمردان و مسئولان و ارتش پاکستان درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند و توجهی نمی کنند چرا؟