ایرباس قصد دارد در سال ۲۰۲۶، سیستم پیل سوختی هیدروژنی را برای آزمایش در حین پرواز، روی هواپیمای A۳۸۰ خود نصب کند.

ایرباس

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سیمپل فلایینگ، ایرباس پس از آزمایش موفقیت‌آمیز موتور ZEROe، برای پرواز هواپیمای هیدورژنی ای۳۸۰ (A۳۸۰) در سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی می‌کند. هدف پروژه ZEROe تولید یک هواپیمای تجاری با نیروی هیدروژن تا سال ۲۰۳۵ با استفاده از فناوری‌ها و مفاهیم نوآورانه است.

پس از موفقیت اخیر در آزمایش سیستم پیل سوختی هیدروژنی «پد آهنی» (iron pad)، ایرباس قرار است سیستم محرکه پیل سوختی را روی بستر آزمایشی ZEROe خود، یک ایرباس ۳۸۰، برای آزمایش در حین پرواز نصب کند. در ژوئن ۲۰۲۳، تیم ایرباس سیستم پیل سوختی هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرد که به ۱.۲ مگاوات، یعنی سطح توان کامل خود رسید. اواخر همان سال، نمونه اولیه سیستم پیشرانه، که شامل سیستم سلول سوختی هیدروژنی و موتورهای الکتریکی می‌شود، با توان ۱.۲ مگاوات در E-Aircraft در مونیخ روشن شد.

اولین هواپیمای ZEROe دقیقا چه شکلی خواهد بود؟ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، زیرا ایرباس در حال بررسی مفاهیم و فناوری‌های مختلف برای هواپیما است. چهار مفهومی که ایرباس در سال ۲۰۲۰ ارائه کرد، از احتراق هیدروژن یا فناوری سلول سوختی هیدروژنی استفاده می‌کند. دومی در یک نوع هواپیمای کاملا الکتریکی استفاده خواهد شد و نمونه آزمایشی روی ایرباس ای۳۸۰ خواهد بود. این هواپیما اولین سوپرجامبو بود که در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ به آسمان رفت.

در حالی که برخی از خطوط هوایی قبلا هواپیمای A۳۸۰ را به عنوان هواپیمایی قدیمی حذف کرده‌اند، ایرباس با اولین A۳۸۰ خود کارهای بسیار چشمگیری انجام داده است. اخیرا این هواپیما در چندین پرواز آزمایشی برای استفاده از سوخت هوانوردی پایدار یا SAF شرکت داشت. اولین پرواز آزمایشی، با همکاری رولز رویس و پرت اند ویتنی، از ۲۷ تن SAF ترکیب نشده ارائه شده توسط Total Energies در این ماموریت سه ساعته استفاده کرد و چندین پرواز آزمایشی دیگر با تمرکز بر عملکرد هنگام فرود و برخاست، دنبال شد.

کد خبر 827139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha