در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سینماگرانی از نسل‌های مختلف با فیلم‌هایی از ژانرهای مختلف حضور دارند که سبب پدید آمدن تنوع و کثرتی جذاب در جشنواره امسال شده است. تا آغاز جشنواره هر روز تعدادی از فیلم‌های این رویداد را معرفی می‌کنیم تا بدانید در جشنواره با چه فیلم‌هایی مواجه خواهید شد.

احمد

احمد

کارگردان: امیرعباس ربیعی

تهیه‌کننده: حبیب‌اله والی‌نژاد

بازیگران: تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی، مهیار شاپوری، عباس جلیل‌زاده، عماد درویشی، مریم ماهانی، تصنیف حسینی و علی صادقی

محصول مشترک سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

امیرعباس ربیعی تاکنون دو فیلم بلند ساخته که او را در زمره فیلمسازان جبهه انقلاب اسلامی قرار می دهد. «لباس شخصی» روایتی از عملکرد حزب توده ایران در سال‌های ابتدایی انقلاب بود و در آن شخصیت‌هایی همچون نورالدین کیانوری و احسان طبری به تصویر کشیده شدند. این فیلم هنوز اکران عمومی نشده است. «ضد» هم که امسال اکران شد و چندان مورد توجه قرار نگرفت، درامی سیاسی است که به التهابات کشور در تابستان سال ۱۳۶۰ می‌پردازد.

«احمد»، آخرین ساخته ربیعی، به ۱۸ ساعت ابتدایی زلزله بم و نقش شهید احمد کاظمی در این واقعه تراژیک می پردازد. مطمئنا از آنجا که یکی از فرماندهان رده‌بالای دفاع مقدس در مرکز فیلم قرار دارد، فیلم مایه‌های سیاسی خواهد داشت، ولی طبق گفته کارگردان، فیلم بیشتر بر وجه نقش قهرمانانه احمد کاظمی در این واقعه تاکید دارد. بازیگر نقش احمد تینو صالحی است که چهره نیست و سایر بازیگران فیلم هم چندان شناخته‌شده نیستند.

ربیعی درباره تفاوت «احمد» با دو فیلم قبلی‌اش گفته: «این فیلم تجربه‌ای کاملاً غیرمرتبط با دو فیلم قبلی من است و موضوعی اجتماعی مرتبط با تاریخ معاصر دارد. داستان فیلم در دهه ٨٠ رخ می‌دهد و اتفاقی را روایت می‌کند که شهید احمد کاظمی، فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه، در آن نقش ویژه‌ای داشته است. این فیلم داستانی سیاسی ندارد و به همین دلیل آن ‌را کاملاً متفاوت با دو فیلم قبلی خودم می‌دانم. امیدوارم این فیلم هم تبدیل به تجربه‌ای جدید و متفاوت برای من شود که از همین منظر هم ساخت آن برایم یک چالش است.»

پیش از «احمد» دو فیلم دیگر هم زلزله بم را دستمایه کار خود قرار داده بودند. کیانوش عیاری در سال ۱۳۸۳ «بیدار شو آرزو» را درباره این واقعه تراژیک ساخت. عیاری درباره این فیلم که ۱۳ سال پس از ساختش در سال ۱۳۹۶ فرصت اکران محدودی در گروه «هنر و تجربه» یافت گفته‌ است: «عذرخواهی می‌کنم چراکه این فیلم همانند زلزله تلخ است. این را به حساب اغراق نگذارید، بگذارید به حساب برخورد حسی سازندگان با این واقعه.»

فیلم دیگری که با موضوع زلزله بم ساخته شده «مینای شهر خاموش» به کارگردانی امیرشهاب رضویان در سال ۱۳۸۵ است. این فیلم ماجرای بازگشت دکتر بهمن پارسا، پس از سی و سه سال، از آلمان به ایران است که در پی یافتن عشق گمشده‌اش، مینا، با یکی از دوستان قدیمی پدرش به بم می‌رود.

«احمد» آخرین تلاش در پرداختن به زلزله بم از زاویه دید شهید احمد کاظمی است.

کد خبر 827399
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha