جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

حجت پیری: حضرت امام‌(ره) فارغ از زعامت امت اسلامی بدون شک یکی از نوادر دوران خود به شمار می‌آمد

و وجوه عالی شخصیت ایشان برای بسیاری اعجاب برانگیز بود‌. آیت‌الله کعبی نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت‌وگو با همشهری جمعه  از ابعاد مختلف شخصیتی حضرت امام‌(ره) سخن گفته است.  عضو حقوقدان شورای نگهبان می‌گوید امام راحل به واقع شخصیت جامع و فراگیری داشتند. ایشان فقیه عارف، فیلسوف، سیاستمدار، ادیب و جامعه‌شناس آگاه به زمانه خویش ‌بود و از همین مسیر در پی احیای اسلام ناب محمدی در قرن حاضر بودند.

 اخلاص و اتصال به خدا

آیت‌الله کعبی خمیر مایه و شاه‌کلید شخصیت جامع حضرت امام‌(ره) را ‌عنصر اخلاص و اتصال به خدا دانسته و گفت: اخلاص جزو عناصر اصلی شخصیتی یک فقیه است و همین امر توفیق در جوانب مختلف زندگی را به دنبال دارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان به روشن‌بینی و بصیرت بسیار دقیق ایشان اشاره و تاکید کرد: حضرت امام عالم به زمانه خود بوده و از اوضاع مردم و مملکت درک عالی داشتند به گونه‌ای که دقت نظر ایشان در بعضی از مسائل ‌تعجب بسیاری از اطرافیان را بر می‌انگیخت.

وی دیگر ویژگی بارز حضرت امام را سلوک ایشان در  تاسی به سیره ائمه اطهار ذکر کرد و گفت: حضرت امام‌(ره) در واقع می‌خواستند عصر درخشان صدر اسلام را در دوران حاضر زنده کرده و بر‌اساس آن حال و هوای حکومت اسلامی را در ایران شکل دهند، زیرا ایشان مشکل جهان در عصر حاضر را شناسایی کرده و بازگشت به معنویت را برای دنیای امروز لازم می‌دانستند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: امام راحل در عین حال از هوش سرشاری برخوردار بوده و محضر علما و اساتید بزرگی را  درک کرده بودند. عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که به اعتقاد شما مهمترین نکته در گفتار حضرت امام‌(ره) چه بود تاکید کرد: همانگونه که فرهنگ آیات مورد تاکید امام راحل نشان می‌دهد آیه شریفه قیام و استقامت دو مسئله مهمی است که دائماً در سخنان ایشان تکرار می‌شد.

کعبی گفت: قیام مورد نظر ایشان بدور از هر‌گونه نفع شخصی بوده و عاملی برای بیداری از غفلت مسلمانان جهان در شرایط کنونی است و جوهره اصلی آن نیز باید اسلام باشد.نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه تاکید کرد: قیام‌های متعددی در تاریخ ثبت شده است، ولی از آنجایی که در اغلب آنها نفع شخصی دیده می‌شود فرجامی جز شکست و ناکامی در این قیام‌ها دیده نمی‌شود. 

 مرز تساهل و تسامح

آیت‌الله کعبی در پاسخ به این سؤال که تعریف استقامت در نظر امام راحل چه بود و مرز تساهل و تسامح ‌در نزد ایشان در کجا قرار داشت، گفت: استقامت در نزد حضرت امام‌(ره) معنی خاصی داشت‌. ایشان از آنجایی که به عناصر تکلیف آشنا بودند در مقابل اقدامات متعارض با شرع به شدت مقاومت کرده و به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آمدند.

 وی افزود: ایشان به شدت معیار‌گرا و ضابطه‌ مند بوده و این معیارها و ضوابط را از اسلام گرفته بودند. وی خاطر نشان کرد‌: عقلانیت هم دیگر وجهه اخلاقی حضرت امام‌(ره) بود‌. گاهی ایشان در مسائل مختلف چنان انعطاف نشان می‌دادند که عده‌ای اظهار تعجب می‌کردند.

در کل امام بین سازش و تسامح تفاوت قائل بوده در مقابل وظیفه شرعی از خود انعطاف نشان نمی دادند، اما اهل عقلانیت و توجه به مسائل و مصالح روز بودند. ‌نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درباره اشراف حضرت امام‌(ره) به شرایط زمانه گفت : یکی از عناصر جامع الشرایط بودن همین آگاه به زمانه بودن است.

وی افزود: این اشراف باعث شده بود که امام راحل در برخی مسائل مثل مواجهه با نظام سلطه با قاطعیت ظاهر شده و در بعضی مواضع چون مردمداری نرم‌خو باشند.عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه هرآنچه از امام راحل دیده می‌شد به جز اسلام نبود، تصریح کرد: ایشان همه چیز را هم برای اسلام می‌خواستند حتی برخی ‌به اشتباه می‌گویند امام‌(ره) اسلام ایرانی را ترویج می‌کردند در حالی که برعکس ایشان ایران اسلامی را می‌خواستند و تاکید ایشان همواره ‌بر اسلامیت بود.

آرمان ولایت فقیه

کعبی در پاسخ به این سؤال که مهمترین آرمان امام راحل را چه می‌دانید و چگونه می‌توان آن را حفظ کرد گفت: امام راحل بدون تردید زندگی خود را صرف اسلام و انقلاب کردند، ولی یکی از آرمان‌های زنده و پویای ایشان در کشور ولایت فقیه است که بنا‌بر توصیه شخص ایشان باید از آن دفاع و از دستورات ولی فقیه آگاه به شرایط روز اطاعت کرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: این مقام نیز در حقیقت از آموزه‌های اسلام برگرفته شده است و به همین دلیل باید گوش به فرمان دستورات ولی فقیه باشیم تا به مملکت و اسلام آسیبی نرسد.

وی تصریح کرد:تنها راه جلوگیری از انحراف در مسیر آرمان‌های امام راحل عمل به سیره ولی فقیه زمانه است و هر کسی بخواهد راه امام‌(ره) را بجوید باید به سراغ سیره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برود.

همشهری جمعه

کد خبر 82847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز