مدیریت شهری در دوره ششم اهتمام ویژه‌ای برای عملیاتی شدن تکالیف طرح جامع مناسب‌سازی‌ شهر تهران دارد و قرار است با این کار مسیر عبور و مرور اقشار خاص از جمله معلولان هموار شود.

معلولان-بهسازی معابر

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: شهر متعلق به شهروندان است و از این‌رو باید حق و حقوق شهروندان رعایت شود. استفاده از امکانات رفاهی، خدماتی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... بخشی از حقوق شهروندی است که همه شهروندان باید به‌طور مساوی از آنها بهره‌مند شوند. شکل‌گیری شهری چون تهران طی سنوات گذشته به‌گونه‌ای بوده که امروز برخی از شهروندان اعم از معلولان، جانبازان، سالمندان و... به‌راحتی از تمام امکانات شهر استفاده کنند.

تردد سهل و آسان در معابر بدیهی‌ترین حق شهروندان است که غفلت از این موضوع طی سال‌های متمادی سبب ضایع شدن حق اقشار خاص چون معلولان شده است. بهره‌مندی از این حق (تردد سهل و آسان در معابر) امروز به یک مطالبه از سوی معلولان تبدیل شده است و به‌گفته غلامرضا رضایی‌فر، رئیس دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور ۱۵۲ پیام از طریق سامانه معبر (۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲) درخصوص مناسب‌سازی‌ طی ۹‌ماه امسال ثبت شده است که ۸۴مورد آن مربوط به خرابی معابر و راه‌های شهری و مشکلات معلولان در تردد معابر شهری بوده و ۵۰مورد نیز مربوط به بهزیستی و سایر سازمان‌هاست. براساس طرح جامع مناسب‌سازی،‌ باید ۳۸۰کیلومتر از معابر برای تردد اقشار خاص ازجمله معلولان و... مناسب‌سازی‌ شوند که ۴۰درصد آن یعنی ۱۵۱کیلومتر در سال‌های گذشته انجام شده و شهرداری در این دوره تکلیف دارد تا پایان امسال ۶۰درصد باقیمانده، یعنی ۲۲۹کیلومتر مناسب‌سازی‌ را انجام دهد. مدیریت شهری دوره ششم اقداماتی را در راستای تحقق این تکلیف آغاز کرده و علاوه بر معابر، ۱۳۶بوستان و ۵۰ساختمان و تعدادی از ایستگاه‌های مترو و اتوبوس و... هم برای حضور معلولان و... مناسب‌سازی‌ شده است. به‌گفته حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران کارهای انجام‌شده طی ۲سال اخیر در این حوزه، بی‌سابقه بوده و در مقایسه با ۱۶سال گذشته مدیریت شهری برابری می‌کند.

توجه به مطالبات، معلولان اولویت مناطق

رویکرد علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حوزه مناسب‌سازی‌ شهر برای معلولان این است که سقفی برای این کار تعیین نشده و در تمام موارد ازجمله بوستان‌ها و ایستگاه‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی و... باید پیگیری و عملیاتی شود. شهرداری‌های مناطق متولی این موضوع هستند و براساس ابلاغیه باید کارهای مربوط به مناسب‌سازی‌ شهر برای معلولان با اولویت انجام شود. همچنین در راستای خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به معلولان، شهرداری‌های مناطق ۲۲گانه موظف هستند تا پایان امسال حداقل ۲محور را براساس نیاز و تقاضای افراد دارای معلولیت در هر ناحیه مناسب‌سازی‌ کنند.

اختصاص بودجه برای مناسب‌سازی‌ معابر

مناسب‌سازی‌ معابر در این دوره با جدیت پیگیری می‌شود و به‌گفته سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نسبت به دوره گذشته مدیریت شهری، بودجه خوبی برای مناسب‌سازی‌ معابر در دوره ششم پیش‌بینی شده است. او در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد که وسعت معابر شهر تهران حدود ۷۵۰کیلومتر مربع است و قطعا نمی‌توان توقع داشت تا همه پیاده‌روهای شهر را مناسب‌سازی‌ کنیم، اما این موضوع مرحله به مرحله در حال انجام است. آنطور که آقامیری گفته: «حتی پیاده‌روهای جدید بر اساس استانداردهای روز و قرار دادن موزائیک‌های بساوایی احداث می‌شوند. اتوبوس‌های جدیدی هم که توسط شهرداری خریداری شده، امکاناتی چون رمپ دارند تا تردد معلولان تسهیل شود.» به‌گفته این عضو شورای شهر تهران تا پایان دی‌ماه به‌طور میانگین۵۰درصد مناسب‌سازی‌ معابر در مناطق ۲۲گانه انجام شده است.

اینفوگرافیک | خیز شهرداری تهران برای مناسب سازی معابر برای معلولان |۳۸۰کیلومتر مسیر باید ساماندهی شود

کد خبر 828539
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha