به گزارش همشهری آنلاین، اردیبهشت امسال بود که مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت، ضمن برشمردن موانع توسعه تجارت ایران و عربستان اعلام کرد که سازمان توسعه تجارت ایران درصدد است تا با توسعه روابط دیپلماتیک 2کشور براساس استراتژی یا نقشه راه توسعه صادرات منطبق با ظرفیتهای قبلی ، در مرحله اول نسبت به احیای روابط تجاری با هدف یک میلیارد دلار و در مرحله دوم توسعه آن به 2میلیارد دلار اقدام کند.
آنطور که فرزاد پیلتن اعلام کرده بود، برقراری خطوط کشتیرانی دریایی بین 2کشور از مهمترین موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
حسین عباسنژاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم در روزهای ابتدایی سال اعلام کرد، این استان آماده راهاندازی خط مستقیم دریایی ایران و عربستان است.
تازهترین اخبار در اینباره اما از بوشهر میرسد؛ بهطوری که استاندار اعلام کرد، خط مستقیم کشتیرانی بین بنادر «کنگان» این استان و «دمام» بهعنوان دروازه تجاری جمهوری اسلامی ایران و کشور عربستان راهاندازی میشود.
چرا دمام؟
آنطور که احمد محمدیزاده، استاندار بوشهر اعلام کرده است، «دمام» یکی از مهمترین شهرهای عربستان سعودی در کنار خلیجفارس و از مهمترین بنادر این کشور است. این بندر از طریق راهآهن به بندر خشک ریاض متصل است و در آینده از طریق شبکه لندبریج عربستان به بندر جده، در سواحل دریای سرخ متصل میشود. بندر دمام دارای یک ترمینال کانتینری، 2 پایانه کالاهای عمومی و یک شیپ یارد برای تعمیرات کشتی شامل 2 اسکله شناور است که میتوانند کشتیهایی با طول ۲۱۵متر را در خود جای دهند.
بوشهر، معین تجاری
شهرستان کنگان در منطقه گرمسیری محل اجرای بخش عظیمی از پروژههای پالایشگاهی پارسجنوبی است و بندر «کنگان» مرکز شهرستان کنگان هم در همین منطقه واقع شده است. این بندر در صادرات و واردات فعال بوده است، اما تجربه موفق آن در کمک به بندر دیر به عنوان معین تجاری قطر در جام جهانی فوتبال قطر نشان داد که کنگان آمادگی تبدیل شدن به معین تجاری را دارد.معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با این توضیحات درباره سابقه تجارت دریایی ایران و عربستان به همشهری میگوید: استان بوشهر بیشترین و نزدیک ترین مرز را با عربستان دارد و اگر روی نقشه هم نگاه کنید بهصورت موازی در حاشیه خلیجفارس کشیده شدهاند. قبل از مشکلات سیاسی بین ایران و عربستان که منجر به قطع روابط دیپلماتیک شد، این 2کشور تجارت دریایی داشتند که بین بندر بوشهر و بندر دمام بود.
علی باستین با اشاره به مرز دریایی بوشهر با 5کشور کویت، عربستان، بحرین، قطر و امارات و نزدیکی به عمان و عراق و ارتباط و تجارت دریایی با آنها میافزاید: در حال حاضر بندر دیر بهعنوان یک بندر تخصصی و معین تجاری ایران با قطر از طریق الرویس فعال است و 50درصد کل صادرات ایران به قطر از دیر انجام میشود. ما میخواهیم این اتفاق برای کنگان در ارتباط با عربستان و بندر دمام هم رخ بدهد.او تأکید میکند: با سرمایهگذاریها و طرحهای نوسازی انجام شده در بندر کنگان که دهه فجر امسال افتتاح میشود، این بندر آماده است. سال گذشته هم که تلاش دیپلماتیک منجر به برقراری ارتباط ایران و عربستان شد ما پیگیری زیادی کردیم که بوشهر معین تجاری عربستان باشد و حالا هم قرار است یک خط کشتیرانی بین کنگان و دمام برای مبادله کالا ایجاد شود.
نظر شما