میادین محدودی در تهران هستند که نام آنها با نام انقلاب گره خورده است. میادینی که در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب، مردم در آن گرد هم جمع می شدند و ندای پیروزی سر می دادند .

ميدان بهارستان

همشهری- مهدیه تقوی راد: میدان بهارستان به دلیل موقعیت سوق الجیشی که به واسطه وجود مجلس داشته و دارد نامی آشنا برای همه است. میدانی که حوادث تاریخی متعددی را از سر گذرانده و هنوز هم نقشی تاریخی در تمام تصمیم گیری ها دارد.

میدان بهارستان

موقعیت: خیابان جمهوری، میدان بهارستان

نزدیکترین ایستگاه اتوبوس: میدان بهارستان

نزدیکترین ایستگاه مترو: بهارستان

امکانات رفاهی: دارد

پارکینگ:دارد

امکان عکاسی:دارد

معرفی: میدان بهارستان مرکز بسیاری از اتفاقات و رویدادهای سیاسی ایران است. اولین مجلس شورای ملی ایران یا مجلس مشروطیت نیز در همین میدان ساخته شده بود.

ویژگی انقلابی محدوده / میدانی برای رفت و آمد مجسمه ها

میدان بهارستان تا کنون شاهد نصب چند مجسمه بوده است. مجسمه رضا شاه اولین مجسمه‌ای بود که در سال ۱۳۰۴ در میدان بهارستان نصب شد و دو بار از این میدان پایین کشیده شد. بار اول مربوط به کودتای سال ۱۳۳۲ بود که پس از اتمام کودتا محمد رضا پهلوی این مجسمه را مجددا در مکان خود نصب کرد و این مجسمه تا انقلاب ۱۳۵۷ بر سر جای خود مانده بود تا اینکه پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، مجسمه رضا شاه برای همیشه از این میدان جمع‌آوری شد. دومین مجسمه میدان، فرشته آزادی بود. مجسمه فرشته‌ای بود که در حال کشتن دیو استبداد بود. در دست راست مجسمه شمشیر و در دست چپ مجسمه مشعل روشنایی قرار داشت. این مجسمه نیز پس از انقلاب از میدان بهارستان جمع‌آوری شد. مجسمه سید حسن مدرس سومین مجسمه ای است که در این میدان نصب شده.

گردشگری در محدوده / میان کاخ ها و باغ ها

مسجد و مدرسه شهید مطهری (سپهسالار) یکی از مکان های تاریخی میدان بهارستان است که برای بازدید از آن می توان در زمان اقامه نماز وارد محوطه آن شد. مسجد سپهسالار گنبد ویژه‌ای دارد؛ این مسجد ۱۰ مناره در اطراف گنبد خودنمایی می کند. صحن یا حیاط مرکزی بنا، به شکل مربع و با چهار ایوان هست که چهار باغچه مشجر و چهار پیاده‌گرد موسع و حوض مدور بزرگی با فواره‌ای در مرکز آن است. قسمت بالایی ایوان شمالی دو گلدسته دارد که در وسط آن ساعت بزرگی با سه ناقوس نصب شده است. این ساعت دارای دو صفحه است که یکی به‌طرف صحن مدرسه‌عالی و دیگری رو به عمارت بهارستان قرار دارد.

کاخ نگارستان نیز مجموعه دیدنی دیگری است که در میدان بهارستان قرار دارد و جشن ولیعهدی و تاجگذاری محمد میرزا، ‌مراسم عروسی ناصرالدین شاه و قتل قائم مقام فراهانی در این کاخ روی داده است. کمال الملک، معروف‌ترین نقاش دوره قاجار است که از او و شاگردانش تابلوهای نقاشی در موزه کمال الملک باغ نگارستان در معرض بازدید قرار دارد.

از دیگر بخش‌های موزه باغ نگارستان مجموعه مجسمه مینیاتورهای مردم‌شناسی جهانگیر ارجمند، مجسمه ساز خود آموخته است. این مجموعه در بهمن‌ ۱۳۹۱ به باغ نگارستان دانشگاه تهران اهدا گردید. این مجموعه در سال ۱۳۹۳ در معرض نمایش قرار گرفت. این مجسمه‌ها از یونولیت، کاغذ، مقوا، چوب و وسایل دورریختنی و با استفاده از تیغ ریش تراشی توسط دستان هنرمند استاد ارجمند ساخته شده‌اند.

کد خبر 829248
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha