سخنگوی ارتش پاکستان از کشته‌شدن 2معاون یک عنصر تندرو که موافقت‌نامه صلح را بین شورشیان طالبان و دولت پاکستان امضا کرده بودند، خبر داد

به گزارش بی‌بی‌سی، ارتش پاکستان اعلام کرد هنگامی که ماموران در حال انتقال محمد علم و امیر عزت خان، معاون‌های صوفی محمد به پیشاور بودند در جاده اصلی دره سوات، هدف حمله شبه نظامیان طالبان قرار گرفتند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در این درگیری علاوه بر این دو نفر یک سرباز ارتش پاکستان هم کشته شده است. معاون‌های صوفی محمد یک روز قبل دستگیر شده بودند و بسیاری بازداشت آنها را تنها موفقیت حائز اهمیت ارتش پاکستان می‌دانستند.

صوفی محمد، پدر همسر مولانا فضل‌الله، رهبر طالبان پاکستان در دره سوات است. وی در امضای توافقنامه صلح جنجالی طالبان با دولت پاکستان نقش اصلی را داشت.

این در حالی است که ارتش پاکستان اعلام کرده است حملات نظامی برای پاکسازی کامل دره سوات و مناطق مجاور آن از نیروهای طالبان به‌زودی به پایان می‌رسد. این حمله تروریستی یک روز بعد از آنکه یک انفجار انتحاری در یک مسجد شلوغ در روستایی در دیر علیا باعث کشته شدن 38 نفر شد، صورت گرفت.

اطهر عباس، سخنگوی ارتش پاکستان روز گذشته اعلام کرد هنوز مشخص نیست افراد بازداشت شده با قصد قبلی هدف شبه نظامیان قرار گرفته‌اند یا به‌طور تصادفی کشته شده اند.

رد موافقت با حملات آمریکا

یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته ادعای آمریکا درباره موافقت با حملات واشنگتن را رد کرد.این واکنش گیلانی پس از آن صورت گرفت که ریچارد هالبروک، نماینده ویژه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد رهبران اسلام آباد با حملات واشنگتن به خاک این کشور موافق بوده‌اند.

گیلانی درباره حملات ارتش آمریکا به خاک پاکستان از نقاط مرزی در افغانستان گفت: من اعتراض خود را به حملات آمریکا به خاک پاکستان در دیدار روز جمعه با هالبروک مطرح کرده‌ام.

نخست‌وزیر پاکستان پیش از این در دیدار با هالبروک با اشاره به اینکه جنگ علیه نیرو‌های طالبان و آوارگی ده‌ها هزار نفر سبب تشدید مشکلات اقتصادی پاکستان شده است، از آمریکا خواست بدهی‌های این کشور را ببخشد. پاکستان بیش از 5/1 میلیارد دلار به آمریکا بدهکار است.

هشدار سازمان ملل

سازمان ملل هشدار داد که با توجه به تمام شدن ذخایر غذایی سازمان‌های بشر دوستانه به احتمال زیاد تا یک ماه دیگر کمک‌های غذایی خود را برای بیش از2 میلیون آواره در پاکستان، متوقف خواهد کرد.

مارتین موگوانجا هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای پاکستان اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که  ۲۰  هزار نفر دیگر به شمار آوارگان منطقه سوات افزوده شود.

موگوانجا گفت: سازمان‌های امدادرسانی اعلام کرده‌اند که ذخایر غذایی شان حداکثر تا یک ماه دیگر و کمک‌های دارویی شان نیز ۴تا  ۶ هفته دیگر تمام می‌شود و تا پایان این مدت تنها قادر خواهند بود که آب آشامیدنی  ۲۰۰ هزار نفر یعنی یک دهم تعداد آوارگان پاکستان را تامین کنند.

وی افزود: سازمان‌های امداد‌رسانی تنها مبلغ  ۴۳ میلیون دلار از مجموع  ۴۵۵  میلیون دلار مورد درخواست را دریافت کرده‌اند. این مقام سازمان ملل گفت: ما از تمامی کشورهای دوست پاکستان در سراسر جهان دعوت می‌کنیم تا در قالب گروه‌های بشردوستانه کمک‌های خود را برای آوارگان روانه این کشور کنند.

درگیری‌ها به‌شدت در دره سوات ادامه دارد به‌گونه‌ای که گروه‌های امداد قادر به ارسال کمک‌های بشردوستانه خود به اهالی آواره این منطقه نیستند. سازمان ملل تاکنون نتوانسته است شمار غیرنظامیانی را که در مناطق درگیری حضور دارند، برآورد کند.

کد خبر 82961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز