مجری خط ۱۱ مترو تهران با بیان اینکه برای حفاری تونل‌ مترو روش دستی نداریم، گفت: خط ۱۱متروی تهران با روش پیشروی حفاری مرحله ای یا همان روش اتریشی ساخته می‌شود.

ساخت مترو

به گزارش همشهری آنلاین، هاشم روحانی مجری خط ۱۱مترو تهران در مورد آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۱۱مترو اظهار کرد: برای حفاری تونل‌های شهری معمولا چند روش وجود دارد؛ یکی از روش ها حفاری مکانیزه تمام مقطع است که اصطلاحا به آن حفاری با دستگاه TBM گفته می‌شود؛ این دستگاه ضمن حفاری مسیر، سازه تونل را هم احداث می‌کند.

وی افزود: یک روش دیگر برای حفر تونل، روش اتریشی یا همان NATM است که آن هم با ادوات حفاری انجام می‌شود اما تمام مقطع نیست. زمانی از این روش استفاده می‌شود که یا به دلیل محدودیت های فنی امکان استفاده از دستگاه حفار مکانیزه نیست و یا خود دستگاه تی بی ام موجود نیست زیرا تعداد این قبیل دستگاه ها در کشور محدود است.

مجری خط ۱۱ مترو تهران با بیان اینکه برای حفاری تونل‌ مترو روش دستی نداریم، ادامه داد: با توجه به تاکید مدیریت شهری درباره احداث و بهره برداری از خطوط جدید در کوتاهترین زمان ممکن، در حال حاضر صرفا قطعه اول خط ۱۱ به دلیل رسیدن به زمان بندی مورد نظر جهت بهره برداری ، به روش NATM حفاری خواهد شد. در این روش که به روش اتریشی معروف است، پیشروی حفاری به صورت مرحله ای (ابتدا طاق، سپس پله و درنهایت کف بند) خواهد بود. بدیهی است عملیات اجرای سایر قطعات این طرح با اولویت حفاری مکانیزه به شرط رعایت زمان بندی مصوب در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 830132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha