همشهری آنلاین: احزاب میانه در انتخابات پارلمانی اروپا به نتایج بهتری نسبت به احزاب چپ گرا دست یافتند.

به گزارش بی بی سی، احزاب راست گرای افراطی و ضد مهاجر نیز در این انتخابات چندین کرسی کسب کردند. به گفته کارشناسان، با پیروزی احزاب راست میانه انتظار می‌رود حزب مردم اروپا قدرت خود را در پارلمان این اتحادیه حفظ کند.

در این انتخابات تنها 43 تا 44 درصد از واجدان شرایط رای شرکت کرده بودند. میزان مشارکت مردمی در این دوره از انتخابات پارلمان اروپا پائین ترین میزان مشارکت بوده است. در واقع از میزان مشارکت 19 درصد از سال 1979 که اولین دوره انتخابات پارلمان اروپا برگزار شد تا سال 2009 کاسته شده است.

در انگلیس و آلمان به ترتیب احزاب کارگر و سوسیال دمکرات با شکست‌های تاریخی مواجه شدند.حزب اتحاد مردمی فرانسه نیز سوسیالیست‌های این کشور را در انتخابات پارلمانی اروپا پشت سر گذاشت.

شکست سخت حزب سوسیالیست فرانسه

اختلافات درونی در حزب سوسیالیست موجب شد این حزب نتواند به نتایج مورد انتظار خود دست پیدا کند.

حزب سوسیالیست فرانسه در این انتخابات توانست 16.5درصد آراء را بدست آورد.
در انتخابات اروپایی حزب محیط زیست فرانسه توانست با کسب 16.3 درصد آراء جایگاه خود را ارتقاء دهد.

در این انتخابات حزب جنبش دموکراسی وابسته به فرانسوا بیرو 8.45 درصد آراء ، حزب جبهه ملی 6.3 درصد آراء و حزب جبهه چپ گرا 6درصد آراء را از آن خود کردند.

بر این اساس حزب حاکم اتحاد برای جنبش مردمی فرانسه 29 کرسی، حزب سوسیالیست 14 کرسی، حزب محیط زیست 14 کرسی ،حزب جنبش دموکراسی 6 کرسی، حزب جبهه چپ 4 کرسی و حزب راست جبهه ملی 3 کرسی بدست آوردند.

از سویی دیگر مارتن شولز رئیس حزب سوسیالیست فرانسه اعلام کرد که شکست این حزب مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

او افزود: این یک غروب غم انگیز برای سوسیال دمکراسی در  در اروپا است. ما ناامید شده‌ایم و بعد از ظهر تلخی را سپری می‌کنیم.

شکست سنگین برای حزب کارگر بریتانیا در انتخابات اروپا

حزب حاکم انگلیس در انتخابات پارلمان اروپا متحمل شکست بسیار سختی شد.
 
هارییت هرمن معاون رهبر حزب کارگر انگلیس روز دوشنبه 18 خرداد ضمن بیان این مطلب این موضوع را که گفته می‌شود نتایج حاصله بدترین نتایج در تاریخ انتخابات حزب کارگر انگلیس بوده است، رد کرد.

وی همچنین گفت موافق نیست که این نتایج فشار بر دولت گوردن براون نخست وزیر انگلیس را تشدید خواهد کرد.

این در حالی است که برای نخستین بار حزب راست افراطی ملی انگلیس دو کرسی در پارلمان اروپا از آن خود کرد.

گزارش‌ها از اسپانیا نیز حکایت از آن دارد که حزب مردم این کشور با اختلاف اندکی نسبت به حاکم سوسیالیست پیش افتاده است.

در ایتالیا نیز حزب ائتلاف راست میانه به ریاست سلویو برلوسکنی از حزب مخالف سوسیالیست جلو است.

نتایج انتخابات پارلمان اروپا در یونان روز دوشنبه نیز حکایت از آن دارد که
سوسیالیست‌های مخالف در یونان، محافظه کاران حاکم این کشور را در انتخابات پارلمان اروپا شکست داده‌اند.
 
نتایج آرای 99 درصد از آرای شمارش شده  مراکز اخذ رای در یونان نشان می‌دهد حزب دموکراسی جدید 32.29 درصد آرای انتخابات پارلمان اروپا را بدست آورده است.

حزب راست میانه مدنی لهستان نیز همسو با سایر احزاب راست گرادر انتخابات پارلمان اروپا در این کشور به پیروزی دست یافت. پس از شمارش ارای انتخاباتیکمیسیون انتخاباتی لهستان اعلام کرد حزب مدنی که وعده داده است این کشور را به زودی به عضویت منطقه یورو درآورد، 44.39 درصد آرای انتخاباتی را از آن خود کرده است. این حزب موفق شد 25 کرسی از مجموع 50 کرسی لهستان در پارلمان اروپا را بدست آورد .
 
میزان استقبال رای دهندگان لهستانی در انتخابات پایین و  اعلام شده است که تنها حدود 25 درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کرده‌اند.

کمیسیون انتخابات بلغارستان نیز اعلام کرد: در پی پایان شمارش ارای انتخابات پارلمان اروپا معلوم شد حزب دست راستی مخالف دولت، حزب حاکم سوسیالیست بلغارستان را در انتخابات شکست داده  و موفق شده است 24 درصد  آرا از آن خود کند. حزب حاکم سوسیالیست به رهبری سرگئی استانیشف نخست وزیر نیز تنها حدود 18 درصد ارا را بدست اورد .میزان استقبال عمومی از این انتخابات در بلغارستان حدود 38 درصد برآورد شده است.

حزب محافظه کار حاکم لیتوانی به رهبری اندریوس کوبیلیوس نخست وزیر این کشور با کسب 26.8 درصد آرا در انتخابات پارلمان اروپا در لیتوانی به پیروزی رسید.

با پایان شمارش آرای انتخاباتی در لیتوانی معلوم شد 4 کرسی از 12 کرسی مختص لیتوانی از مجموع 736 کرسی پارلمان اروپا به حزب محافظه کار به رهبری کوبیلیوس اختصاص خواهد یافت.

با این همه گزارش‌ها از میزان استقبال پایین رای دهندگان در این انتخابات حکایت دارد. کمیسیون ملی انتخابات لیتوانی اعلام کرد تنها حدود 21 درصد از افراد واجد شرایط در در پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند.

ژوزه مانوئل باروسو که نیز انتظار می‌رود برای بار دوم به مقام ریاست کمیسیون اروپا برسد، پس از کسب موفقیت احزاب راست میانه در انتخابات پارلمانی اروپا از رای دهندگان تشکر کرد و گفت: در کل نتایج حکایت از پیروزی غیر قابل انکار کاندیداها و احزابی دارد که از برنامه اروپایی حمایت کرده بودند می‌خواستند که اتحادیه اروپا در واکنش به نگرانی‌های آن‌ها سیاست‌هایی را تدوین کند.

مارگوت والستروم معاون رئیس کمیسیون اروپا اما گفت: مشارکت پائین نتیجه بدی بود.

کد خبر 83097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز