«تا الان که رأی دادیم چه اتفاقی افتاده؟...»، «من رأی نمی‌دم چون تأثیری نداره...»، «رأی بدیم که اینترنت گرون بشه؟...» «شما بگو چرا باید رأی بدیم؟...»

به اضافه یک

همشهری: این روزها، این سبک جملات و عبارات نه از رسانه‌های معاند که از تلویزیون رسمی و رسانه ملی کشورمان به گوش می‌رسد. ماجرا از این قرار است که در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، در رخدادی بی‌سابقه در تاریخ برنامه‌سازی تلویزیون، دست‌اندرکاران برنامه‌ «به اضافه یک»، آنتن زنده پخش را در اختیار مخالفان، موافقان مشروط و منتقدان حضور در انتخابات پیش‌رو قرار دادند تا بدون روتوش و سانسور نظراتشان را درباره بزرگ‌ترین رویداد سیاسی کشور اعلام کنند. به ‌نظر می‌رسد این برنامه چالشی گفت‌وگومحور که با اجرای ‌محمدجعفر خسروی و در قالب مناظره مردمی هر روز حدود ساعت ۱۶ از شبکه ۳ سیما پخش می‌شود، تلاش دارد بی‌طرفانه تریبون صحبت‌های افراد موافق و مخالف حضور در انتخابات باشد. آمار پیامک‌های ارسالی مخاطبان و ویدئوهایی که از بخش‌های چالشی و داغ برنامه در فضای مجازی دست به‌دست می‌شوند، گویای این است که این تلاش تا حدودی به بار نشسته است. برای اطلاع از رخدادهای پشت پرده و گفت‌وگو با عوامل و شرکت‌کنندگان «به اضافه یک» راهی لوکیشن این برنامه شدیم.

مردم شما را نگاه می‌کنند

کمی مانده به ساعت شروع برنامه به سوله‌ای قدیمی در جنوب غرب تهران و لوکیشن برنامه «به اضافه یک» می‌رسیم. مجری و شرکت‌کنندگان در استودیو آماده اجرای برنامه هستند. استودیو با دکور ۳۶۰ درجه «ویدئو وال» با هوشمندی طراحی شده و نمایش تصاویر مردم روی دیوارها درحالی‌که نگاهشان به میز مناظره است، این پیام را به شرکت‌کنندگان می‌رساند که «مردم، شما را نگاه می‌کنند.» «ابوالفضل کوچکیان» مدیر تولید و مجری طرح که در پشت صحنه و کنار تیم فنی بر روند اجرای کار نظارت می‌کند با بیان اینکه هدف از ساخت برنامه به اضافه یک اقناع کسانی است که برای شرکت در انتخابات مردد هستند، می‌گوید: «طبعا مخاطب این برنامه کسانی هستند که برای رأی دادن تردید دارند و مجری بارها این نکته را گوشزد می‌کند و حتی از کسانی که قصد مشارکت در انتخابات را دارند، می‌خواهد برنامه را تماشا نکنند.» او درباره محتوای برنامه می‌گوید: «در هر قسمت چند جوان با گرایش‌های مختلف سیاسی که از طریق پیامک برای شرکت در برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند، حضور دارند که با مواضع مخالف و موافق با هم به مناظره پرداخته و در ادامه میهمان برنامه که از چهره‌های شاخص سیاسی ازجمله وزرای پیشین، نمایندگان ادوار مجلس و افراد مذهبی – سیاسی و ... است، به سؤالات مجری پاسخ می‌دهد.» ‌

احتمالا رأی بدهم!

عقربه‌های ساعت به ۵ نزدیک شده و با پایان بخش مناظره، شرکت‌کنندگان استودیو را ترک می‌کنند. ‌کورش دست‌پاک، کارشناس ارشد منابع انسانی که در جایگاه منتقدان وضع موجود و به نمایندگی از مخالفان در برنامه حاضر شده، درباره «به اضافه یک» می‌گوید: «ساخت اینگونه برنامه‌ها با توجه به اینکه در فضای مجازی و سایر رسانه‌ها بمباران اطلاعاتی وسیع و مغرضانه‌ای برخلاف روند ورود به انتخابات شکل گرفته، ضروری است.» این جوان ۳۰ ساله با بیان اینکه بهتر است این برنامه‌ها یعنی شنیدن صدای مخالف بعد از انتخابات هم تداوم داشته باشد، می‌افزاید: «چه اشکالی دارد صدا و سیما به ‌عنوان رسانه ملی در همه روزهای سال به جوانان تریبون بدهد که حرف و نقدشان را به جای خیابان در تلویزیون بزنند. نائمه علی‌نژاد، کارشناس ارشد ادبیات عامه هم که با عنوان مخالف حضور در انتخابات به برنامه آمده، معتقد است:‌ «در حال حاضر کشور در شرایط مساعدی به سر نمی‌برد و به‌نظر می‌رسد یک گسست بین نسلی و فاصله بین حاکمیت و مردم به‌وجود آمده، از این‌رو باید وضعیت به شکلی پیش برود که مردم به این باور برسند که در سرنوشت سیاسی کشور تأثیرگذار هستند؛ وگرنه از صحنه سیاسی کناره‌گیری می‌کنند و این موضوع به نفع هیچ‌کس نیست.» این جوان ۲۹ ساله در پاسخ به این سؤال که پس از این برنامه آیا برای شرکت در انتخابات قانع شدی یا خیر؟ می‌گوید: «همچنان مردد هستم، اما احتمالا رأی بدهم!»

۶۰۰ هزار نفر برای بردن یک مخالف پای صندوق رأی داوطلب شدند

یکی از ویژگی‌های «به اضافه یک» بازتاب لحظه‌ای نظرات مردم درباره گفته‌های مهمانان است که از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۱۷۷ دریافت و در طول برنامه روی صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود.
محمدجعفر خسروی، مجری برنامه با بیان اینکه در همین چند روز شروع برنامه بیش از ۲ میلیون پیامک به دستمان رسیده، می‌گوید: «با توجه به اینکه ظرفیت حک شدن همه پیامک‌ها را روی تصویر نداریم، ناچاریم بخشی از آنها را به‌صورت گزینش شده بازتاب بدهیم؛ البته این گزینش سوگیرانه نیست و تلاش می‌شود نظرات طیف‌های منتقد، مخالف، موافق و مشروط منعکس شود.»
خسروی با اشاره به استقبال مردم از پویش «به اضافه یک» که تلاش می‌کند با مشارکت کنشگران مردمی مخالفان و تردیدکنندگان شرکت در انتخابات را برای دادن رأی تشویق کند، می‌گوید: «تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار نفر از طریق پیامک یا با ارسال ویدئو در این پویش شرکت کرده و اعلام کرده‌اند که حاضر هستند مروج انتخابات باشند و حداقل یک نفر از مخالفان شرکت در انتخابات را پای صندوق رأی ببرند تا در تعیین سرنوشت کشور خود سهیم باشند.» مجری «به اضافه یک» با بیان اینکه تولید و پخش این برنامه‌ برای تلویزیون تجربه جسورانه‌ای است، اضافه می‌کند: «تلویزیون با این تجربه ۲ کار را صورت می‌دهد؛ اول اینکه هزینه بالای اجتماعی، سیاسی و امنیتی تولید و پخش این برنامه‌ها را می‌پذیرد و دوم اینکه می‌گوید آنقدر استحکام و ثبات دارد که می‌تواند چنین برنامه‌هایی را با اتکای به ظرفیت اجتماعی سیاسی‌اش تدارک ببیند.»

کد خبر 832865
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha