این کمپانی بدون اینکه مجوز واردات گوشی را داشته باشد با سوء استفاده از جایگاه سلبریتی ها در بین مردم اقدام به کلاهبرداری میلیاردی کرد.

به گزاش همشهری آنلاین، طبق تبلیغات‌شان گوشی‌های آیفون ۱۳ را به قیمت ۲۰ میلیون تومان می‌فروختند و در قرارداد با مشتریانشان پول را قبل از خرید از مشتری دریافت می‌کردند؛ اما تبلیغ با سلبریتی‌ها، راهِ میانبری بود که با آن اعتمادِ بیشتری کسب می‌کردند.

کلاهبرداری پونزی یا پانزی Ponzi چیست؟

طرح پونزی یک سرمایه گذاری فریبکارانه است و در این ترفند سودهایی که به سرمایه گذاران برگردانده می‌شود از بهره‌های متعارف به طرز غیر عادی بالاتر است.

به این صورت که این طرح سودی که به سرمایه گذاران پرداخت می‌کند را از پول خودشان یا از پول دیگر سرمایه گذاران بر می‌دارند تا از یک سودی که از فعالیت اقتصادی واقعی بدست آمده باشد.

پایداری و همیشگی بودن سودها که اینگونه طرح‌ها در تبلیغات خود اشاره می‌کنند فقط در صورت وجود یک جریان زیاد و رو به افزایش پول که توسط سرمایه گذاران ایجاد می‌شود است.

طرح ماتریس نیز گاهی مشابه طرح Ponzi یا طرح هرمی است.

پونزی یا پانزی Ponzi چگونه کار می‌کند؟

این طرح به این صورت است که سود سرمایه گذاران را از پول دیگر سرمایه گذاران تامین می‌کند، یعنی با پول سرمایه گذار جدید، سود سرمایه گذارهای قدیمی را می‌دهند، که این شباهت‌هایی با طرح‌های هرمی دارد که از سرمایه اولیه زیر شاخه‌های جدید، سود سر شاخه‌ها و افراد قدیمی را می‌دهند؛ بنابراین سود ارائه شده به سرمایه گذاران ماحصل یک فعالیت اقتصادی و یک سرمایه گذاری واقعی نیست!

تاریخچه ایجاد پانزی

نام این طرح از شخصی به نام ریچارد پانزی نشات گرفته است. او در سال ۱۹۲۰ برای اولین بار از این روش استفاده کرد البته این طرح توسط پانزی ابداع نشده و پیش تر، در رمان‌های چارلز دیکنز به این نوع مدل سرمایه گذاری اشاره شده بود.

ریچارد پانزی بدون هیچ سرمایه‌ای و تنها با قرض گرفتن از یک صراف معتبر طرح خود را شروع کرد و طولی نکشید که به یکی از ثروتمندترین افراد آمریکا تبدیل شد به طوری که سراسر آمریکا او را می‌شناختند.

طرح پانزی تا چه زمانی به حیات خود ادامه می‌دهد؟

مسلما تا زمانی که مدام سرمایه‌های جدید وارد شود، طراح آن می‌تواند از سود افراد جدید این طرح را زنده نگه دارد، ولی زمانی که سرمایه گذاری‌ها متوقف شود این طرح نابود می‌شود و طراح با پول‌های به جیب زده فرار می‌کند.

پانزی در کدام حوزه هادخودنمایی می‌کند؟

پونزی یا پانزی Ponzi در تمامی حوزه‌های پولی و مالی و حتی در حوزه ارزهای دیجیتالی دیده می‌شود، بنابراین می‌بایست حتما قبل از سرمایه گذاری ویژگی طرح‌های پانزی را مد نظر داشته باشید و اگر پروژه مربوطه نشانی از طرح‌های پانزی را داشت به هیچ عنوان در آن سرمایه گذاری نکنید و با وعده‌های سود قطعی، سود تضمینی، سود فلان درصدی وسوسه نشوید.

به طور کلی هرگاه مشاهده کردید که پروژه‌ای وعده‌ی سودهای غیرمتعارف به سرمایه گذارانش می‌دهد، به هیچ عنوان به راحتی آن را نپذیرید و اگر قصد سرمایه گذاری در آن را دارید، به طور دقیق آن را مورد بررسی قرار دهید.

کد خبر 833124
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اگر قانونی تصویب شود که اگر افرادی همچون سلبریتی ها پول بگیرند و شرکتی را تبلیغ کنند و آن شرکت کلاهبرداری کند و پول ملت رو بالا بکشد ، قانون پول مالباخته ها رو از همین سلبریتی های تبلیغات چی بگیرد و به مالباخته ها بدهد و مدیران کلاهبردار شرکت کلاهبردار رو حکم اعدام صادر کنند ، کمترین کار که میشود در حق ملت کرد همین است در مورد مدیر فراری باید گفت این جوانک قبل از اینکه فروشنده و مدیر شرکت باشد یک دزد بوده است
  • حمید IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    با سلام؛ به نظر بنده، مردم باید از خرید کالاهای که با استفاده از تبلیغ توسط به اصطلاح سلبریتی ها به فروش میرسند خودداری کنند.متأسفانه این نوع تبلیغات در تلویزیون و فضای مجازی روز به روز بیشتر می شود و افراد به اصطلاح سلبریتی احتمالاً بخاطر پول برای هر نوع تبلیغی حاضر می شوند.