یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
۵ نفر

مدیر امور آب مهاباد از هدایت آب‌های سطحی مهاباد به سمت دریاچه ارومیه با لایروبی سدها و رودخانه‌ها خبر داد.

درياچه اروميه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، خالد رحمانی به لایروبی سد انحرافی یوسفکند مهاباد با استفاده از ماشین الات سنگین از جمله بیل مکانیکی دوزیست و بازو بلند اشاره کرد و گفت: لایروبی سد انحرافی یوسفکند پس از ۵۰ سال از سال ۱۴۰۱ شروع و در سال جاری نیز ادامه داشته است و انجام این عملیات باعث افزایش حجم مخزن سد انحرافی و هدایت بهتر آب‌های سطحی و روان آب شهر به رودخانه مهاباد و در نهایت به دریاچه ارومیه شده است.

وی در ادامه به زهکشی اراضی پایین دست سد مهاباد اشاره و خاطرنشان کرد: در راستای مصرف بهینه آب و کاهش مصرف آن و به تبع آن رهاسازی آب صرفه‌جویی شده به دریاچه ارومیه؛ سازمان جهاد کشاورزی با همکاری مدیریت منابع آب نسبت به اجرای طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در ۱۱۲۵ هکتار و همچنین نسبت به اجرای آبیاری تحت فشار در سطح شبکه به مساحت ۱۳۳۰ هکتار و بصورت خرده مالکی توسط خود کشاورزان و بهره‌برداران اقدام‌کرده‌است.

رحمانی طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار را شامل ۳۳۰ هکتار اراضی روستاهای دریاس و توت‌آغاج و ۳۱۰ هکتار اراضی روستای کوسه کهریزه و ۴۸۵ هکتار اراضی روستای قم‌قلعه اعلام کرد.

مدیر امور آب مهاباد ادامه داد: این موضوع باعث شده از سال ۱۳۹۳ تاکنون هر سال حدود ۱۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی و هر سال به پیکره دریاچه ارومیه روانه شود.

وی تصریح کرد: همچنین در سال ۱۳۹۷ بااستفاده از اعتبارات ستاد احیاء دریاچه ارومیه نسبت به لایروبی رودخانه گدار در محدوده روستاهای داشخانه (انتهای دشت) و لایروبی زهکش‌های اصلی و درجه ۱ و ۲ در دو ساحل چپ و راست شبکه آبیاری و زهکش دشت مهاباد اقدام شد که باعث جاری شدن آب‌های مازاد و تخصیص آن به دریاچه ارومیه شده است.

کد خبر 833366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 154
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 107
  • امیدوار IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    خدا قوت باتمام قدرت تلاش کنین
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      32 40
      دریاچه ارومیه خشک شد رفت دیگه تلاش فایده نداره
    • حسین صفایی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      19 11
      لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم .نصر من الله و فتح الغریب .وقتی خدا را با عشق در قلبهای خود دعوت کنید .شاهد برکات او خواهید شد .خدای من من عاشق تو هستم .حسین صفایی از اصفهان
  • حمید رضا IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    گل و لای سد رو روانه دریاچه کردید تا دریاچه رو از گل و لای پُر کنید و سدهاتون از سال بعد بیشتر ابگیری کنه تا آبی به دریاچه نرسه
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      40 9
      چی زدی داداش میگن لای روبی کردن جهت انتقال بهتر آب سطحی
    • افشین IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      33 18
      پرفسور مکه نهوندی مسیر رودخانه و سد لایروبی شده. اما واقعا شماها چرا همیشه دنبال حاشیه درست کردن هستید و طلبکارید؟؟ واقعا به چه ساز شما باید برقصن البته اگه کسی شماها رو حدی بگیره؟؟
  • پویا IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    ممنون ازکارخوبتان
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      55 27
      مسیر رودخونه یاروبی کردن مهندس
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      28 10
      چی زدی داداش
    • یحیی جعفری IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      38 8
      بجز منفی بافی نق زدن چیزی دیگری بلد نیستی؟
    • آیدا IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      7 5
      چ نظریم دادین
  • ابراهیم IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    خدا بچه هاش رو حفظ کنه یاشاسین آذربایجان
    • محمد US ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      21 10
      در مورد چیزی که نمیدونی سکوت کن بهتره برای خودت ...سد انحرافی یوسفکند سد بسیار بسیار کوچکی است و فقط نقش مهار آب رو داره ...در ضمن گل و لای لایروبی شده رو با خودروهای سنگین جابجا می کردند ..چجوری به ذهنت رسیده گل و لای لایروبی رو میفرستند دریاچه ارومیه؟!!!!
  • سکولار IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    سدهای مهم کشور در 40 سال گذشته لایروبی نشدن هرچه زودتر باید این کار انجام شود
    • کیوان IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      43 53
      واقعن یاشاسین خوشحال ازاین اتفاق تبریک به کردستان عزیزمردم بااصالت ارومیه واقعن آدمای خوبی داره
  • میثم خان IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    91 11
    ایشالا انجام بدن خدا خیرش بده
    • بازنشسته US ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      36 30
      چشم
    • عادل IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      72 10
      یاشاسین آذربایجان یاشاسین ارومیه قلب آذربایجان
    • ناشناس IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      38 16
      چه ربطی داره ب کردستان اونجا آذربایجان هستش
  • عبدالله IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    با توجه به معکوس بودن گفته های این دولت وکارگزارانش باید از خداوند خواست به کشور ایران وملت مظلوم ایران رحم کند و برخلاف اقدام دولت دریاچه ارومیه خشک نشود بلکه پرا آب شود
    • ایران قوی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      9 13
      تا کور شود هر آنکه نتواند دید...
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      3 2
      اگه انصاف باشه. باید حتی از کوچکترین کارهای مثبت هم تشکر. منفی بافی فقط مانع ادامه کار کسی می‌شود که تصمیم به انجام کار داره این که معلومه. دولت خدا رو شکر خوب پیش رفته و می خواد تغییر ایجاد کنه. خدا قوت
  • مهدی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    خدا رو صدهزار مرتبه شکر. خدا پدر و مادر باعث و بانی شو میامرزه.فقط آیا دوباره تو تابستان دردسر داریم و آیا این دوستمون راجع به سد و لای روبی که به دریاچه میریزه درست میگه لطفا کارشناسی و کار تخصصی کنید.
  • جوکر IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    آره دیگه .خدا دریاچه رو پر خواهد کرد شما به اسم خودتون ثبت نمایید.رو نیست که....؟خسته نباشید
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      دقیقا تا الان کجا بودن پس. چرا وقتیکه دریاچه جان گرفت و پرآب شد همه به اسم خودشون ثبت میکنند😂😂😂😂
    • علی IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      همانطور که خدا بخواهد پر کند همانطور بخواهد نمیگذارد پر شود هذ چقدر بنده اش نخواهد یا بخواهد خداوند هر چه صلاح بداند انجام میدهد مثلا چه بشود که نخواهند دریاچه پر شود مگه چی داره آهک ونمک هست دیگه
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      101 6
      در پاسخ علی .آقای عزیز فقط نمک و آهک نیست .زندگی تقریبا یک سوم جمعیت ایران به وجود دریاچه بستگی داره و اگر خشک بشه سرطان ریه حلق،.. ویرانگر خواهد بود...
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      9 0
      همه رودخانه های دنیا را خدا پر می کند. شما شک دارید؟
  • حاجی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    61 8
    نظارتی بر روستاهای بالادست دریاچه ارومیه نیست جایی که در هر منطقه ای دریاچه هایی برای آبیاری کشاورزی بر رودهای اصلی در تبریز و ارومیه وجود دارد آبی که متعلق به دریاچه ارومیه است وقتی مدیریت نباشد اش همین است و کاسه همین کاسه...
    • سعید IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      15 0
      علی جان داداش از چیزی اطلاع نداری نظر نده لطفا فقط بحث پر یا خالی بودن یا نمک و ... داشتن نیست با خشکی این دریاچه از مرز کشور گرفته تا خود قزوین شوره زاری بیش نخواهد ماند واین یعنی مرگ ... آذربایجان
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    اینا خودشون دریاچه رو خشکوندن،،،برا لیتیوم،،،داداشای چینی مفت غارت کنن
    • آرش IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      مفتخور تویی که خودتو مدیون کدخداتون میدونی و نگرانی کاسه کدخدات خالی بمونه.. دروغگویی برا امثال تو از آب خوردن راحت تره. اگه جون به جونتون کنن همون بوقی که بودید خواهید موند.. شما مشکلتون چیز دیگست. خدا به راه راست هدایتتون کنه
    • حامی محیط زیست IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      12 6
      لطفا بدون منبع حرف نزنین البته میدونم منبع شما تلگرام و اینیستاست🤣
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    61 9
    ما طرح موصوف را ندیده‌ایم و نمی توانیم قضاوت کنیم ولی در خصوص سایر رودخانه. متأسفانه هنوز حق آبه دریاچه در نهرهای فرعی روانه استخرهای غیر مجاز می شود بعنوان مثال در مسیر رودخانه روضه چای ارومیه واقع در جاده انهر اگر نگاهی داشته باشید این موضوع به وضوح قابل رویت است
    • نیکی IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      41 14
      این فرمایش شما درسته..‌ مفت دست چینی ها ..
  • عاطفه US ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    50 16
    یه فکری هم به حال دریاچه ی پریشان کازرون(استان فارس) بکنید.
    • محمد IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      19 4
      چ اسم قشنگی داره این دریاچه پریشان
    • علی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      14 10
      سلام راستی اولویت دریاچه اورمیه بعد کارون اگر دریاچه اورمیه یعنی دومین دریاچه بزرگ شور دنيا و در خاورمیانه اولین دریاچه بزرگ شور خشک بشه کلاً خشک بشه باید استان های آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی ، کردستان ، زنجان و حتّا بخش های شمال شرقی عراق هم باید تخلیه بشه حالا سد کارون اگر خشک بشه چی میشه راستی خدارو شکر دریاچه ارومیه ما بین ۱ تا ۱۰ سانتی متر با آب پر شده ولی سد کارون ما بین نیم متر تا ۵ متر آب داره حالا کدام دریاچه وضعیت بحرانی داره دریاچه ارومیه و یا کارون؟
  • Behrooz IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    76 9
    احسنت، امیدواریم به داد تالاب بین المللی هامون در سیستان عزیز هم برسید. انشاالله
  • ع IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    39 7
    خدا‌را‌شکر‌نگفتید‌این‌دوسال‌انجام‌شده
    • آرش IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      21 13
      توی هشت سال قبلش چه "کار مثبتی" شده بود که مردم بی خبر بودند؟! دریاچه کاغذ نبود کسی قایم کرده باشد و مردم نبینند!
    • سلمان IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      8 1
      همینو گفت دیگه
  • محمدباقر ساعتی IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    27 8
    خداوند را سپاس که آسمان به بندگان نجیب محروم نظر کرد
    • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      12 4
      گفت از سال ۱۴۰۱ شروع شده
  • زهرا IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    58 12
    توهمین چندروزکه بارون میومد لایه روبی کردیددلاوران؟؟؟!!!
    • دیدگاه۶۵ IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      3 3
      اگر متن رو بخونید نوشته از سال 1401شروع به لایروبی کردن و در سال جاری هم لایروبی ادامه دادن،،، پس این دوروزه نیست عزیز دل،،، متن درست بخون جانکم
  • یک مستمری بگیر IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    65 9
    باوجود صدها مشکل اساسی در کشور آیا تا بحال دولتی توانسته مشکلی را بطور اصولی و علمی حل کند طوری که آن مشکل دیگر وجود نداشته باشد ؟ اگر می شناسید نام ببرید
  • علیرضا IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    43 8
    عالی انشالله دوباره دریاچه جون بگيره،
    • حسن کلید ساز IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      10 1
      سلام یک فکری هم برای دریاچه مهارلو وبختگان بکنید خداقوت علی برکت الله
  • جلیل نراقیان IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    86 9
    دلمونو خوش نکنیم! چون بعد انتخابات دوباره قطع خواهد شد...
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    38 5
    از خداوند سپاسگزار باشیم به نظر من کانل انحرافی وغیرو هیچ تاثیری برای اثر گذاری در بحران اب دریاچه ارومیه اثر گذار نیست برای اینکه با اندک کاهش نزولات اسمانی همان اش و کاسه است می شود با کانل انحرانی تا حدودی دردی از کشاورزان مسیررا کاهش داد بنابراین خدا را شکر که بارش رحمت خداوند در ابریز باعث بهبود وضعیت اب دریاچه شده ااست اصلا نمی شودبا سطل دریاچه ر ا نجات داد باز خدا را شاکر باشیم
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    30 3
    دستتون دردنکنه زحمت کشان خدا قوت .به امید احیای دریاچه بدست ساکنان پیرامون دریاچه ارومیه
  • علی لطفی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    63 15
    خدا قوت همینجوری ادامه بدین به احیای سد ارومیه. مطمئن باشید ما رای نخواهیم داد👏👏
  • شهروند IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    61 17
    یاشاسین آذربایجان همت کنید خدا هم کمک میکنه با برف وباران انشاله دریا مثل سابق پر آب بشه
    • علی رضا IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      7 0
      ایول گل گفتی
    • ر.الف IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      5 1
      شما به اصلح وکار بلد رای بده تا با راه حل اصولی منابع ملی وطبیعی رو حفظ کنه .اگه رای ندی یکی جای تو رای میده ویه هالویی انتخاب میشه که بیشتر خراب میکنه تا اباد
  • حسین IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    26 4
    از شنیدن این خبر مهم بسیار خوشحالم چون در جوانی خاطراتی با دریاچه داشتم ممنونم از آن کسانی که دریاچه را حمایت می کنند یا حق
  • داود محمدی هستم از آذربایجان غربی شهرستان خوی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    37 5
    با کمال تشکر از زحمات مسولین احیا دریاچه ارومیه. من داود محمدی هستم تهران متولد شد م. ولی. پی گیره. احیا دریاچه ارومیه هستم. خداوند متعال را شکر می‌کنم. این. میراث که نسل به نسل. منتقل شد ه را به دست ✋ آیندگان و فرزندان. آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل. بسپار یم. نجات دریاچه ارومیه یعنی نجات. تمام. استان های همجوار
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    25 2
    پیکره دریای ارومیه میدونی چطور پر میشود؟اونیکه میگین چشمه های جوشان ارومیه خروشان میکنه اونا چشمه نیستن اونا همونایی هستن که با ماشین های کمپرسی سنگ ریختن و اون خفره ها رو مسدود کردن باید به فکر اون باشند که چطور اونجاهارو دوباره مسدود کنیم که مبادا کارمون رو خراب کنه
  • صمد عبدالهی IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    32 4
    دم انتخابات داستان تعریف نکنید
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    36 8
    والله اگه خدا نخواد دریاچه پر بشه ایران سهله کل کشورهای دنیا هم نمیتونن کاری بکنن دیگه خود خداوند دلش به حال مردم آذربایجان سوخت و خودش دست بکار شد خدایا بابت داده ها و نداده هایت شکر که نداده هایت حکمت و داده هایت رحمت هست
  • US ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    10 18
    سد یوسفکند بعضی جاها صدمتر تا سیصد متر عرضشه چون هیچوقت هم خشک نشده و بسترش هم کاملا باتلاقیه چجوری میخوان لایروبیش کنن ده متر هم بکنن باز همونجوریه
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    26 1
    این اعداد و ارقام همش حرف روی کاغذ هست ، کو عمل تا چند روز بارون میاد همه میخوان به اسم خودشون تمام کنن
  • Ali IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    19 2
    فقط باید خدا بخواهد، این چند روز اخیر یکی دو شبو روز طوری باران بارید که در عرض ۲۰ سالم هیچ کسی و مسوولی نمیتونست این همه آبو روانه دریاچه کند، اگر خدا بخواهد فقط در عرض این ۲ ماه یا حتی یه هفته پر آب میشود، از خدا بخواهید و تلاش هم لازمه
  • علیرضا سپهری IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    29 2
    سلام, انشالله که حقیقت باشد ,که دراینصورت منت داریم ,ولی باید ملت ایران و خصوصا آذربایجانی ها ,بر این امر پافشاری کنند ودست برندارند حتی شده سطل ,سطل آب بریزیم باید دریاچه رو نجات داد ,چون آینده آذربایجان به این دریاچه بستگی داره,با تشکر از کسانی که حتی یک سطل آب به دریاچه ریختن ,مسئولین آذربایجان که خوابند مردم بیدار باشند
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    29 4
    تبلیغ انتخاباتی است . باور نکنید
  • علیپور IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    29 3
    انشالله از همه دروغهای گفته شده یکی راست باشه
  • محمدرضا IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    9 5
    به نظر من انسان نمیتونه مانع تغییرات زمین بشه .... در دراز مدت قاره سبز خشک میشه و کویر ها تبدیل به جنگل میشه ... همانطور که در گذشته و میلیون ها سال قبل زمین به شکل فعلی نبوده !
    • مریم سادات IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
      12 1
      به نظر من هم مسئولین میتونند غافلگیر نشن همه چی و گردن تغییرات زمین نیندازند
  • بلبل IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 3
    خداپدرومادرتونو بیامرزه انشالا که جونتون سالم و تندرست باش
  • س ب IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    7 3
    خوش ،به حال تون کاش،ایجا ذره ای بارون بباره از اول پاییز یک روز اینجا بارندگی نداشتیم ...از بیرجند
  • Asghar IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    11 2
    حکمت و رحمت نمی تواند دریاچه را پر کند اگر هر ماه یک انتخابات باشد دریاچه احیا می شود
  • فرید ابادانی IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    11 5
    مرحبا ب شما وخدا قوت ب مدیران منابع امور آب وسازمان جهاد کشاورزی مهاباد.واقعا دستون درد نکند کار بزرگی کردید.خسته نباشید
  • حسین IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    7 1
    به امید حق و حفظ منابع طبیعی به دست بشر
  • مرسانا IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 0
    چقدر خوب که دچار بحران نشدیم
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    9 2
    ... نگو لایروبی بگو استخراج مواد ارزشمند از کف دریاچه ......
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    13 3
    آخه حیف نیست آب شیرین رو تو درياچه ارومیه بریزید؟ میشه یک لوله کشی از دریای عمان به دریاچه ارومیه کنید و دریاچه ارومیه را ظرف چند هفته پر از آب کنید تا دوباره درياچه ی ارومیه صد سال پیش را داشته باشید چون دریای عمان به اقیانوس وصل هست هرچقدر آب هم بردارید تمام نمیشه به همین راحتی
  • Ali IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    14 3
    من که هفته قبل از آنجا گذر کردم ندیدم لایروبی بشه حتما استانداری و فرمانداری شورای شهر باهم دست به یکی کردند تا ی بودجه از دولت بالا بکشند ،اگه بخواهند یوسفکندی را لایروبی کنند ی سال طول می‌کشه ، من باور نمیکنم باز سر میزنم ببینم درست آنو قت‌ گذارش می‌نویسم
  • NL ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    8 1
    از سال 93 لایروبی شده ورودی آب هم بیشتر شده و.....دستشون درد نکنه هر سال هم دریاچه پر آب تر شده فقط نمی دونم چرا توش آب نیست.
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    10 4
    خدا را شکر. عزیزان بومی ومدیران پرتلاش ان استان زرخیز، خداقوت ان شاالله اگرچنین ادامه پیداکند حتما زحماتشما عزیزان بی نتیجه نخواهدماند خداوند یاری تان کند
  • ناشناس IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    1 5
    شکرالله ، از زحمات شما هم بی نهایت ممنون ، بلاخره باید ، زه کشی کرد ،باید از نظر آب و هوای مملکت خوب محافظت کنیم ، به یاری خداوند متشکرم.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    1 4
    تغییرات اساسی در امور کشور با توجه به تکنولوژی و شرایط زمانه ، باید انجام گیرد ،بنظرم عاقلانه نیست ، آبی که در امورات مختلف مصرف شود ، در دریاچه ارومیه انباشته شده و تلف گردد ، ...
  • فرشاد ... IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 8
    اول از هر چیزی باید سد های کشور پر آب شوند ، بعدش اگه آب اضافی بود روانه دریاچه می گردد ... چرا آب شیرین مورد نیاز مردم را شور کنیم ... ملت تشنگی و کم آبی بکشند که دریاچه پر شود ...‌ خوش باحال بعضی ها که غرق آب هستند و خبر ندارند اطرافشان چه خبره ...
    • طاها IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
      5 0
      آفرین به این عقلت!!! آخه تو که از وضعیت بحرانی و عوارض خشکاندن همین دریاچه شور که باعث چه مصیبت هایی خواهد شد خبر نداری چرا الکی نظر میدی ما نمیگیم آب شیرین رو به دریاچه ارومیه بریزند اگه مسئولان میتونند آب دریای عمان یا خلیج فارسو انتقال بدند به دریاچه ارومیه ولی ما که میدنیم چنین کاریو هیچ وقت انجام نمیدند پس باید خودمون به فکر دریاچه باشیم خودمون باید محصولات آب بر رو از کشاورزیمون حذف کنیم چه لزومی داره تو ارتفاعات سیب بکاریم یا مرکبات !! بجاش بادام ، پسته و انگور بکاریم که خیلی مناسبتره
  • احمد کردستانی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 3
    این مطلبی که آمده درست است بنده اهل مهاباد هستم آنچه از کارشناسان امر شنیده‌ام فقط یک درصدی است که قرار بوده انجام شود اگر صد در صد کل پروژه انجام شود کل دریاچه ارومیه فقط از طریق حوضه آبی مهاباد پر می شود که متاسفانه نه برنامه ریزی درستی دارند ونه بودجه کافی.!!!
  • کلهر IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 6
    خدا را شکر ، حتی در پر آب ترین کشور ها هم آب های سطحی را مهار و استفاده بهینه می کنند
  • منطقی IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 1
    با سلام به شما میگویند مدیر لایق و شایسته و با تدبیر و کاردان و دوراندیش
  • !!!!!؟؟؟؟ IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 4
    واقعا باید به شما جایزه داد که آبهای شیرین رو بازحمت زیاد جمع آوری میکنین وبه دریاچه شور میریزین .اون هم تو این کشور که کمبود آب شیرین داره.
  • Zare IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    5 0
    تا مجوز هزاران چاه وجود داره لطفا تلاش بی مورد نکنید اول چاه ها رو پلمب کنید دریاچه خودش درست میشه و موجب بارور شدن ابرها هم میشه اونوقت از زیبایی و قدرت چشمه ها حالش رو ببرید
  • مهدی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 1
    اینا دیدن چشمه های دریاچه در حال جوشیدنه میخوان به اسم خودشون تموم کنن . نه کار هیچ بنی بشری نیست خدا خواسته
  • ع IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 0
    خدا را شکر ان شاءالله ورق برگشته باز هم دریاچه ارومیه پر آب خواهد شد ممنون از دست اندرکاران مربوطه
  • غلام حسین IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 1
    حال میتوان دریاچه اورمیه را لایروبی کرد میزان نمک ثابت است با برداشت نکریطحی میتوان مقدار شوری آب دریچه را کاهش داد و منبع خوبی برای ذخیره آب با شوری پایین تری خواهیم بود
  • غلام حسین IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 1
    حال که به اثرات دریاچه امثال ارومیه بر زیست بوم منطقه اطراف آن داریم که باعث سرسبزی محیط اطراف آن وماهش دما و ذخیره گاه مناسبی برای آب است چرا از وجود دریاهای در شمال و جنوب برای بوجود آوردن ویا باز سازی دریچه های جدید در مناطق کم آب کویری اقدام نمی‌کنیم که با احداث کانال های سطحی با دبی بالا میتوان صدها دریاچه در کل ایران احداث کرده که با نشست آب در لایه های خاکهای فیلتر شده که بستگی به عمق سفره های آب شرب تولید شود و هم پرورش آبزیان و کاهش دما وبالای رفتن رطوبت وکاشت درختان که با آب شور رشد می‌کنند برای تغذیه دام وهم ایجاد فضای سبز و ذخیره آب در کل سرزمینی باعث امنیت پایدار تامین آب شرب ودام داری وکشاوورزی خواهیم داشت چین ده سال است با هزینه سی میلیارپچد دلاری دارد سرزمینهای سوخته خود را بهینه سازی میکند
  • غلام حسین IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    1 0
    بنده کارشناس بهداشت محیط با سی و پنچ سال کار تجربی در فصل گرما باید تجهزات مناسبی برای هر سد ایجاد کنیم که در زمان کاهش سطح آب اقدام به لایروبی گل ولایه از کف سد مخصوصا در کناره دیواره که عمق زیادی دارد و قابلیت برداشت دارد که همان گل ولایه از غنی ترین کود ها برای زمین های کشاورزی می‌باشند
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 1
    وخدا میخاهد و خدا هست خدایا شکر
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    7 3
    ای خدا دروغ 😰😰🥶🥶
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    4 4
    ای کاش فکری به حال بقیه دریاچه های ایران هم میشد ایران فقط دریاچه ارومیه رو نداره در تابستان به خاطر خشکی دریاچه بختگان جز خاک و آلودگی نسیب مردم اطرافش نمیشود و حیوانات هم در خطر هستند
  • حسین IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    4 2
    مردم مهمان نواز و شریف ارومیه از یک فاجعه محیط زیستی نجات پیدا کردن
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 2
    مثل همیشه دروغ
  • بازنشسته IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 5
    دوستان باور نکنین...
  • ناشناس IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 1
    خداونداراسپاسگزاریم به خاطرفضل بیکرانش الحمدلله رب العالمین خدایابباران برفو باران رابه حق کودکان بیگناه وحیوانات و پرندگان بیگناه ودرختان وگلهای بیگناه به ماگنهکاران رحم کن آمین یارب العالمین
  • محمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    4 1
    با تشکر از کلیه دست اندر کارانی که بانیّت خیر وبدون هر گونه سوُ استفاده به نفع خود و اطرافیان قدم برمی‌دارند امیدوارم از خداوند سلامتی وطول عمر با عزّت عنایت بفرمایند انشاا.....
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 1
    خداقوت یاعلی
  • morteza IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 0
    سلام،دریاچه ارومیه فقط برای آذربایجان و کردستان نیست و قلب همه ی مردم ایران براش میتپه و آرزوی هر ایرانی اینه که پر از آب و زندگی باشه به لطف خدا،پس تبریک به تموم مردم کشور💌
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 0
    تمام بی آبی کشور باعث خشکسالی شده چرا تا زمانی که چنتا صد در گذشته بود کم بارشی کم آبی نداشتیم علت نا بودی کم آبی دمای صد باعث میشود که ابرها بارور نشوند وابرها در جایی که دما سردتر باشد بار ور میشود
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 0
    مگر میشه دریاچه به این عظمت را طی چند سال خشکاند اگر عمدی نباشد امکان نداره
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    4 0
    هر جا تو ساختار طبیعت دست دارزی کنید عواقب رو باید بپذیرید و با جانتون هزینه بدید نشست زمین در اصفهان و تهران و طبعات زیست محیطی دریاچه ارومیه گوارای وجود دهقانان آب طلب
  • علــــــی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 6
    اینم یکی از کارهای مثبت دولت. ان شاءالله انتقال آب سیستان و بلوچستان هم حل بشه عالی میشه.
  • افسر کاطمی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 1
    از قدیم گفتن . هرچه دلم خواست نه آن شد. هرچه خدا خواست همان شد . انشالله خدا نخواسته باشد این دریاچه خشک گردد .انشالله
  • Said ahmad IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    2 3
    خداراشکر باور کردیم علت کم ابی دریاچه ارومیه را
  • طبیعت دوست US ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    5 4
    متاسفانه در ایران از طرف برانداران رسم بر این است که هر کار دولت کرد چه خوب چه بد ، حتما یک جوری مخالفت خودتون رو ابراز کنید و یک انقلت توش بیارید که نزارید ملت نفس راحت بکشن. خدانفستون رو ببره .,
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    5 1
    خدایی یعنی راه حلش اینقدر راحت بوده گذاشتید این بلا سرش بیاد واقعا بی لیاقت هستید که گذاشتید یه دریاچه بخشکه الله اکبر
  • رضا US ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    6 0
    کاش یه فکری هم باحال دریاچه بختگان میشد
  • قاسم صفارزاده کرمانی IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    4 0
    نوش دارو بعد مرگ سهراب دریاچه اورمیه رو خشک کردن و به مقصودی که‌ میخواستن رسیدن دیگراز اولش هم پر آب تر بشه چه سود ۶۶۷
  • مهدی خطببی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    5 1
    گفتار با عمل مطابقت ندارد. به جای این وعده ها حق آبه دریاچه اورمیه را بدهید و کل منطقه را از خطر طوفان نمک نجات دهید
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    1 2
    بد
  • حامی محیط زیست IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 4
    با اینکه خیلی خیلی دیر شروع کردین و متوجه عمق فاجعه شدین ولی بازم ممنون ❤️ فقط از این به بعد خواستین کاری کنین به نظر متخصصین محیط زیست توجه کنین خیلی توجه کنین
  • رویا IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    1 0
    یعنی باور کنم اینا. میخوان یک کار درست انجام بدهند!!!!؟؟؟!
  • پارسا IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 0
    تا زمانی که اون میان گذر از وسط دریا زدن اون پل نیست علنن دریاچه رو به دو قسمت تقسیم کردند میان گذر هست همون چشمه هایی که زمانی زیر پل روانه بیرون میشد بعد از این که با سنگ پر کردن و بعد از سال ها همون چشمه ها از روستای قره باغ سر در آورده یاعلی
  • ناشناس IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    5 0
    بنده بعنوان کارشناس امورآب وشبکه های زهکشی میگویم که تمام اقداماتی که ذکر کردید هیچکدام بخاطر درياچه ارومیه نیست بلکه بخاطر سدمهاباد وآب شرب وکشاورزی منطقه است اگر واقعا درست میگید سهم آب درياچه را رهاسازی کنید.
  • عسل ❄❄❄ IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    5 0
    چرت همه ی این ها اااااا.
  • مهسا IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    1 0
    دست مسئولین درد نکنه تو رو خدا نزارید دریاچه ارومیه از بین بره خیر ببینید الهی به کشاوزرا بگید ارزش دریاچه خیلی بیشتر از محصولات کشاورزیه اّب دریاچه رو هدر ندهید از روشهای دیگه استفاده کنند سپاسگزاریم
  • FR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 0
    با این کار به خشکتر شدن دریاچه کمک میکنید . چون پشت سد آب بیشتری جمع خواهد شد
  • شعبانی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    1 0
    نتیجه؟؟؟؟
  • ناشناس IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 0
    احتمالا برداشت لیتیوم تمام شده که دارن پر آب میکنن دریاچه رو
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    3 0
    خدا آب انداخته توی دریاچه به اسم خودشون تمومش میکنن . از آب گل آلود ماهی می گیرن
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 0
    خدا به مسئولین با وجدان و با غیرت خیر بده ان شاالله
  • حمید IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 1
    اگه کارخدادادی وطبیعی روبخوان به اسم خودشون تموم کنن خدابدش میاد بازی بازی بامردم بازی باهمه چی بازی .باخداهم بازی؟!
  • زهرا IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 0
    خدارو شکر دریاچه خودش دست به کار شده داره از ته دل می‌جوشد ،،😋👍
  • علی IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 0
    سلام خدایا شکر به نعمت فراوانی که به مردم اورمیه دایی شکر از زنجان
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 0
    دروغی بیش نیست
  • بینام IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 0
    دریاچه ارومیه دیگه مرد مثل دریاچه هامون و بختگان
  • رحیم US ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 1
    اگر اینطور که اظهار میشود،وضع دریاچه گل و بلبل است و از سالهای پیش اقدامات موثری صورت گرفته ،پس چرا وضع دریاچه خراب شده
  • احسانی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 0
    در موضوعی که کارشناس نیستید ، لطفا نظر ندهید،اینجوی فکر کنم بهتر باشه .
  • علی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 0
    این لایروبی های سد در مهاباد و اینا همش موقتی هست. علت اصلی خشکی دریاچه ارومیه، زدن سه تا سد بر روی رودخانه های اون اطراف هست که آب اونها به دریاچه میریخت. تنها علاج، برداشتن همون سدهاست.
  • شاهرخ TR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    آب رودخانه‌هایی که روزی به دریاچه اورمیه میریخت رو بردن سمت کشاورزی و باغداری و آه و فغان می‌کنن که کسی به فکر دریاچه اورمیه نیست، سود باغداریش میره تو جیب عده‌ای و هزینه احیاش از جیب همه مردم ایران میره
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 0
    نجات دریاچه اصلاح کشاورزی مانند ایجادتاکستان که سابقا انگور زیاد کاشت میدشد ایجاد باغات پسته و حذف چغندر و سیب و...آب فروان میخاهد حذف سدها و چاه‌ها این تغییرات را ازهر روستایی بیسواد بپرسید می‌داند و بهانه کارشناس ژاپنی و غیره لازم نیست هرچند گاها دلارهای از سوی ژاپنی‌ها بحساب دریاچه و بکام دیگران شده آنهم لازم نیس والا باران رحمت الهی اگر اصلاحات فوق الذکر را انجام دهیم و راهنمایی های مردمی ودیدگاهها را بازنشر دهیم،کافیست
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 1
    مرسی ،به امید دریاچه ای پر اب،وابادتر از وهمیشه ،با درست کار کردن همه چی درست خواهد شد ،،بخدا،
  • اسفندیار IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 0
    هر نقطه از کشور که آباد باشه مطمئن باشید همه خوشحال میشن با اینکه هیچ وقت دریاچه ارومیه رو ندیدم ولی آرزو میکنم که خدا نظر لطفش رو به ما داشته باشه و شاهد شکوه مجدد دریاچه هامون باشیم چرا که هیچ دستی بالاتر از دست خدا نیست .
  • محمدغیاثوند IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 1
    درود فراوان به همه کسانی که باعث احیا این دریاچه زیبا شدند
  • ناشناس IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 3
    هر دولتی میاد سر کار از نظر امار خودشون کلی کار انجام میدن ولی بعد ش که دولت عوض میشه میفهمند فقط شعار بوده.دو دوره قبل ریاست جمهوری اصلا گقتن دریاچه ارومیه زنده شده بعد فهمیدیم خشکتر شده.
  • مهرداد IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    2 0
    احسنت به بانیان خیر خیلی بهتر شده اگه اینجوری پیش بره ۳ سال دیگه دریاچه برمیگرده به حالت اولش
  • حمیددولت فر IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    اگرلایروبی واقعا اتفاق بیفتد غصه ای برای دریاچه ارومیه نیست.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 1
    میگن با مواد لایروبی ژاپن برق تولید میکنه.درسته؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    خدا قوت ، دولت پرتلاش و زحمت کش . دولتی که در حال تحقق وعده های خود است برخلاف دروغگوهای قبلی .
  • داوود IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 2
    دروغه ،من مهابادی ام خبری ازلایه روبی نیست درضمن این که میگن سدتقریبااستخره، بااین دروغادریاچه احیانمیشه،ازقدیم گفتن یه دیوونه یه سنگ میندازه توچاه صدعاقل نمیتونن دربیارن
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    همین کارها رو برای منطقه سیستان و دریاچه نابود شده هامون هم انجام بدید
  • سهراب IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    هر چی باشه کار هر کس باشه مهم نیست مهم این است که دریاچهپر از آب باشه
  • شهروز IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    0 0
    وقتی ک خاک ریختیدوچشمه هارو کور کردیدکجا بودید.که مثلا پل 9میسازید
  • رهگذر IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۱
    1 0
    پارسها و مادها دو قوم کوچنشین و آریایی پس از کوچ از اروپا و قفقاز شمالی اطراف دریاچه ارومیه ساکن شدند مطابق منابع یونانی در سرزمین کمنداندازان ساگارتی (زاکروتی، ساگرتی) (همان استان کرمانشاهان کنونی) مادی‌های ساگارتی می زیسته‌اند که شکل بابلی - یونانی شدهً نام خود یعنی زاگروس (زاکروتی، ساگرتی) را به کوهستان غرب فلات ایران داده‌اند. نام همین طوایف است که در اتحاد طوایف پارس نیز موجود است و خط پیوند خونی طوایف ماد و پارس از منشا همین طایفه ساگارتی‌ها (زاکروتی، ساگرتی) است ...
  • رهگذر IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    1 0
    تاریخچه شهر ارومیه پارسیان در مهاجرت خود از ایران‌ویج نخست در غرب و جنوب دریاچه ارومیه ساکن شدند ولی پس از آن به مهاجرت خود ادامه دادند و تا سرزمین پارس (استان فارس) پیش رفتند.[۴] جلگه ارومیه در دوران باستان در قلمرو مادها، آشوریان، و دیگر اقوام نیز قرار داشته‌است. شاه عباس بزرگ پس از بیرون راندن عثمانی‌ها از خاک ایران در صدد برآمد طوایفی را برای مرزداری قدرتمند در بخش غربی کشور مستقر سازد. شاه عباس برای این منظور ایل افشار ساکن ابیورد خراسان و دیگر نقاط را در نظر گرفت.[۵] او کلبعلی سلطان ایمانلوی افشار را احضار نموده به لقب خانی و ریاست کل ایل افشار منصوب نمود. سپس دستور داد که ایل افشار که شمار زیادی داشتند و در ولایات عراق، فارس، کرمان و خراسان سکنی داشتند، با تمام امکانات خود حرکت کرده در جلگه ارومیه ساکن شوند.[۶][۷] در این جابجایی هشت هزار خانوار از شش ایل بزرگ این طایفه در جلگهٔ ارومیه استقرار یافتند و حکومت این ناحیه در اختیار کلب علی خان قرار گرفت.[۸]
  • ناشناس IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    1 0
    به امید جان گرفتن دریاچه ارومیه و تمام دریاچه ها و رودهایی که در این سالها خشک شدن
  • هیچکس IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    مبارک به تمامی ملت ایران
  • رضاطهماسبی NL ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    چرا این همه سد زدید.چرخه آب رو به هم زدید؟مگه قدیم سد میزدن؟همه جا پر از آب بود.در کار خدا دخالت نکنید.خداوند قهرش بگیرید دنیا رو کن فیکون خواهد کرد