آمارها نشان می دهد جمع کل زیان انباشته صنعت خودرو سازی برای نخستین بار از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.این در حالی است که زمزمه هایی در مورد افزایش قیمت خودرو سازان به گوش می رسد که می تواند منجر به کاهش زیان ایران خودرو و سایپا شود.

ایران خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، مشکلات مالی صنعت خودرو هر سال ابعاد تازه تری پیدا می کند و آن طور که آمار ها نشان می دهد میزان زیان این شرکت ها هر روز در حال افزایش است. برخی دلایل این افزایش زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری است که موجب شده که تولید خودرو برای ایران خودرو و سایپا صرفه اقتصادی نداشته باشد. به بیان دیگر با وجود آنکه شورای رقابت شرکت های خودرو سازی را مکلف به فروش محصولاتشان با قیمت های مصوب می کند اما هزینه تولید خودرو بیشتر از قیمت فروش آنها است.

در چنین شرایطی تازه ترین خبر ها حاکی از آن است که احتمالا بهار سال آینده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کننده مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو سایپا را صادر کرده است. آن طور که از برخی خبر ها بر می آید سازمان حمایت قبل از سال جدید مجوز افزایش قیمت خودرو سازان بخش خصوصی که خودرو های مونتاژی تولید می کنند را نیز صادر کرده است و این زمینه ای برای افزایش قیمت محصولات خودرو سازان داخلی است.

با این حال تازه ترین گزارش مالی شرکت های خودرو سازی نشان می دهد جمع کل زیان انباشته صنعت خودرو سازی تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری برای نخستین بار از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته و به ۲۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید

بدعهدی خودروسازان در تحویل خودرو ادامه دارد | شورای رقابت: شکایت ها را بررسی می کنیم

این داده ها نشان می دهد شرکت ایران خودرو به همراه شرکت های زیر مجموعه اش در نیمه نخست امسال جمعا ۱۵ هزارو ۳۸۳ میلیارد تومان زیان کرده اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد رشد نشان می دهد. با این میزان زیان جمع کل زیان انباشته گروه ایران خودرو برای نخستین بار به ۱۰۵ هزارو ۹۵۴ میلیارد تومان رسیده است.

در همین مدت شرکت سایپا و شرکت های زیر مجموعه اش نیز جمعا ۱۲ هزارو ۲۷۹ میلیارد تومان زیان تولید کرده اند و با اضافه شدن ضرر های نیمه نخست امسال جمع کل زیان انباشته این شرکت و شرکت های تابعه اش به ۸۹ هزارو ۵۲۷ میلیارد تومان رسیده است.

طبق آمارهای موجود زیان شرکت پارس خودرو نیز در نیمه نخست امسال با ۴۲ درصد افزایش به ۴ هزارو ۴۸۳ میلیارد تومان رسیده و این یعنی اینکه جمع کل زیان انباشته این شرکت در حال حاضر رقمی بالغ بر ۲۰ هزارو ۵۸۷ میلیارد تومان است.قیمت گذاری دستوری، افزایش هزینه های مالی و عدم بهره وری در این صنعت از جمله دلایل افزایش زیان در این صنعت است.

کد خبر 834249
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمود IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    6 0
    چرا اینها رو تعطیل نمیکنید
  • محمد IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    3 0
    به نظر من اگه خودروساز داخلی تولید نکنه خیلی شرایط بهتر میشه و مشکل آنها حل میشود و دیگر کلمه ای به نام زیان را به زبان نخواهند برد یا اینکه بیایید مثلاً خودروی تیبا را قیمت 2ملیارد بگذارید و مثلاً دنا را 10ملیارد که مطمئنم باز اعلام میکنند زیان انباشته دارند که البته بعید میدونم اوضاع درست بشه حتی واردات خودرو هم به صورت رانت و هماهنگ شده با دو خودروساز داخلی است که نکند گوی سبقت را در فروش از محصولات آشغال ایران خودرو و سایپا برباید
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    3 1
    بنام خدا، نکته جالبی که ناشی از تبعات افزایش خودرو گریبانگیر مردم می شود افزایش دستمزد تعمیرکاران است که آنها دستمزد خود را بر اساس قیمت خودرو تعیین می کنند، جالبه هر چقدر قیمت خودرو اضافه بشه دستمزد اونها هم با نظر صنف مربوطه( اون هم که خوشون هستند) اضافه می شود و نتیجتاً افزایش دستمزد این صنوف، افزایش دستمزدهای سایر گروه کارگری را هم رقم می زنند
  • علی IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    3 0
    لعنت به این دو تا فرغون سازی ، کدوم آقازاده پشت دو فرغون سازی هست ،
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 0
    خودرو سی میلیونی به بالی سیصد تا چهارصد میلیون فروخته میشه باز هم خودرو سازان ادعا میکنند زیان می کنند.عاقلان دانند در این حکومت وضع چقدر بی حساب کتاب است .خدا به داد مردم برسد با این عدالت عواقب و عاقبت معلوم است .سالی که نکوست از حکومت فقط شعاری پیداست .من بعنوان یک ایرانی ایران دوست و دلسوز به آقایان هشدار میدهم تا دیر نشده دست از شعار های تو خالی برداشته واز مشاوران دانا بجای مشاوران دکتر های کیلویی بی سواد استفاده کنند .وگرنه عاقبت تاریکی خواهیم داشت و برای نظام و ملت بسیار خطر ناک است
  • فعال اقتصادی IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    2 1
    سهامداران کامل بخوانید تا خسارت بگیرید.بخصوص سهامداران شرکتهایی با قیمتگذاری دستوری: ایران خودرو نیز با انتشار گزارش شش ماهه خود در سامانه کدال باز هم بر سر زبان‌ها افتاد. در گزارش حسابرسی شده این شرکت به نقل از حسابرس قانونی شرکت و با استناد به ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرده است که سهامداران خرد ایران خودرو می‌توانند طبق ماده 90 اصل 44 قانون اساسی، زیان متحمل شده بابت قیمت گذاری دستوری را از سازمان برنامه و بودجه مطالبه کنند. این ماده قانونی به این موضوع اشاره دارد که چنانچه دولت به هر دلیل قیمت فروش کالاها یا خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری و یا سایر بنگاه‌های بخش غیردولتی را به قیمتی کمتر از قیمت بازار تکلیف کند، دولت مکلف است مابه تفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت کند و یا از بدهی این بنگاه‌ها به سازمان امور مالیاتی کسر نماید. از همین رو گفته می‌شود که پرداخت زیان سهامداران ایران خودرو به واسطه قیمت گذاری دستوری به عهده دولت است! نکته: باید سهامداران از طریق دیوان عدالت اداری علیه
  • محمد IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    سلام دوستان اینجانب مدت 15 سال در گروه ایرانخودرو مشغول کار بوده ام. ببینید ریخت و پاش و هزینه های بی مورد و عدم دلسوزی نسبت به ضایع شدن مواد و قطعات به قدری زیاد هست که تصور آن را نیز نمی توانید بکنید. در همین شرایط که صحبت از زیان های چند هزار میلیارد تومانی می کنند ذره ای از حقوق و مزایا و پاداش های بهره وری و .... اینها کم نمی شود. اینها وام از بانک ها می گیرند و پاداش و آکورد و .... پرداخت می کنند و ککشون هم نمی گزه و کوچکترین واهمه ای هم از این زیان های عظیم ندارند . در یک کلام ایرانخودرو و سایپا بی صاحب هستند و نه زیاندهیشون و نه سوددهیشون برای احدی اهمیت نداره. شما خود بخوانید حدیث مفصل .....