یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران یک روز پس از انتخابات فرو ریخت و بیشترین میزان کاهش شاخص را از ابتدای سال‌جاری تاکنون در کارنامه خود ثبت کرد

به گزارش همشهری، در حالی که شاخص بورس تهران روز شنبه نسبت به برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش خاصی نشان نداده بود روز گذشته یکباره با کاهش مواجه شد.

شاخص بورس تهران که از ابتدای سال‌جاری تاکنون با روند مثبتی به کار خود ادامه داده بود روز گذشته با 55 واحد کاهش به 9 هزار و 310 واحد رسید این بیشترین میزان کاهش شاخص از ابتدای سال‌جاری تاکنون است.

روند معاملات بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به‌گونه‌ای پیش رفته بود که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند این شاخص می‌تواند ابتدای تابستان از مرز 10 هزار و 200 واحد عبور کند ووارد کانال جدید شود اما نوار صعود شاخص در مبادلات روز گذشته قطع شد.

هنوز کارشناسان از دلایل نزول شاخص تحلیل دقیقی ارائه نکرده‌اند اما برخی بر این باورند که تحولات پس از انتخابات در کشور از دلایل نزول شاخص در مبادلات روز گذشته است.
آخرین اطلاعات نشان می‌دهد برخی گروه‌های سرمایه‌گذاری درصددند تا درصورت تشکیل صف‌های فروش سهام اقدام به جمع‌آوری صف‌ها کنند تا مانع از ریزش شاخص بورس تهران شوند.

دیروز همچنین شاخص‌های بازار اول و بازار دوم نیز به‌ترتیب 52 و 23 واحد کاهش یافتند. شاخص صنعت نیز با 37 واحد کاهش به 7 هزارو 24 واحد رسید این در حالی بود که در مبادلات روز گذشته سهامداران برای فروش سهام بانک‌های سینا، کارآفرین، شرکت مخابرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن صف‌های فروش تشکیل دادند.

در داد و ستد‌های روز گذشته حجم صف‌های فروش سهام 2 بانک کار آفرین و سینا به‌ترتیب به 5/12 و 5 میلیون سهم رسید. حجم تقاضا برای فروش سهام این دو شرکت هم از مرز 1400 دستور عبور کرد.

سهامداران، دیروز همچنین برای فروش 5/7 میلیون سهم شرکت مخابرات ایران 200 تقاضا در کارگزاری‌ها به ثبت رساندند.

هفته گذشته

در دادوستد‌های هفته گذشته شاخص کل بورس تهران توانست با 3درصد افزایش به 9 هزار و 343 واحد در پایان هفته برسد این در حالی است که ارزش بازار سهام نیز به مدد عرضه سهام شرکت‌های جدید با 8/5درصد رشد به مرز 55 میلیارد دلار نزدیک شود.

در هفته گذشته شاخص صنعت نیز توانست با 3/3درصد رشد به 7 هزارو 254 واحد صعود کند.سهامداران بورس تهران در هفته گذشته به‌طور متوسط روزانه 375 میلیون سهم به ارزش 512 میلیارد ریال خریداری کردند.

در هفته گذشته شرکت‌های باما، دارو‌سازی‌ زهراوی، حق تقدم کشتیرانی و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با بیشترین میزان افزایش قیمت روبه‌رو شدند؛ به‌طوری‌که ارزش سهام شرکت باما، در طول هفته گذشته 133درصد و شرکت دارو‌سازی‌ زهراوی 22درصد رشد کرد.

این در حالی است که شرکت‌های سیمان قاین، صنعتی نیرو محرکه، صنایع خاک چینی ایران، کابل باختر و شرکت داده پردازی ایران نیز با بیشترین میزان افت قیمت مواجه شدند.

در دادوستد‌های هفته گذشته همچنین بیشترین حجم مبادلات سهام با توجه به عرضه سهام بانک صادرات به این شرکت اختصاص یافت شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت، پتروشیمی خارک و مخابرات ایران نیز از دیگر شرکت‌هایی بودند که با استقبال سهامداران مواجه شدند.

کد خبر 83557

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز