مصطفی مطورزاده: باید به موازات نامگذاری سال 1388 به‌عنوان اصلاح الگوی مصرف، شرایط برای تغییر ذهنیتی در میان آحاد جامعه و مردم نیز رقم بخورد.

ما به‌عنوان ملتی مسلمان درخصوص اصلاح الگوی مصرف باید با توجه به تاکیداتی که در آموزه‌های دینی وجود دارد، اقدام جدی درخصوص مقابله با اسراف به عمل آوریم. از طرف دیگر با توجه به اینکه مردم ایران از سابقه و تمدن مثبتی برخوردارند، باید از ظرفیت مثبتی که درخصوص رفتار متعادل و سازنده در ارتباط با به‌کار‌گیری امکانات و منابع کشور دارا هستند، بهره گیرند.

به‌نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی‌، قوه مجریه و تمامی نهادهای فرهنگی باید به‌دنبال این باشند تا اصلاح الگوی مصرف را به‌عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه کنند.

باید دقت داشت اصلاح الگوی مصرف نباید تنها برای آحاد جامعه مطرح شود؛ جهت‌دار‌کردن موضوع، به واقع منحرف‌کردن آن از اهداف استراتژیک است.

باید برای اجرایی‌شدن بحث اصلاح الگوی مصرف، دولت و قوه مجریه شرایطی را فراهم کنند تا این موضوع به‌صورت امری نهادینه در جامعه درآید. نباید بحث اصلاح الگوی مصرف تنها محدود به مصرف کالا شود بلکه بهتر است در بحث زمان، رفتار و اخلاق و خدماتی که دولت‌ها ارائه می‌دهند از جمله اتمام به موقع پروژه‌ها همگی می‌تواند به معنای اصلاح الگوی مصرف تلقی شود.

برای جلو‌گیری از اتلاف وقت مردم، نهادهای دولتی و عمومی باید موظف باشند و خود را ملتزم بدانند که منابع مردم بی‌جهت مصرف نشود. در بحث ساماندهی شبکه برق، نوساناتی نداشته باشند و تمهیداتی در این خصوص می‌تواند موجبات صرفه‌جویی‌های مناسب  در برق و مسائل خانگی یا جلوگیری از معطل ماندن مردم در حمل‌ونقل عمومی از جمله هواپیما، قطار و... را فراهم کندتا اصلاح الگوی مصرف به‌صورت یک فرهنگ نهادینه شود.

اگر اصلاح الگوی مصرف به‌صورت یک امر نهادینه شده در میان مردم درآید و به واقع این امر ملکه ذهن مردم شود و از سوی دیگر مسئولان بیش از مردم موظف به رعایت بحث مصرف درست در جامعه شوند، می‌توان امیدوار بود که اصلاح الگوی مصرف نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد.

مجلس شورای اسلامی باید موارد مرتبط با اصلاح الگوی مصرف را به‌صورت تکالیف واضح و روشن درآورد تا در بحث اصلاح الگوی مصرف همه را مکلف به رعایت مصرف درست و بهینه کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

کد خبر 83700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز