معاون مالی و اقتصاد شهر شهرداری تهران گفت: ۸۰ درصد پروانه های صادر شده برای بافت فرسوده است و شهرداری برنامه ریزی کرد تا ظرفیت ارزش افزوده را فراهم کند

فروزنده معاون شهردار تهران

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، لطف الله فروزنده در نشست خبری که امروز سه شنبه (۱۵ اسفندماه) برگزار شد، گفت: شهرداری نهادی است که از بودجه عمومی استفاده نمی‌کند و باید بتواند منابع را فراهم کند، منابع اصلی که در شهرداری داریم ۳ نوع است؛ منبع اول شهرسازی بوده، منبع دوم مولد سازی و استفاده از ظرفیت‌های شهرداری بوده که عمدتا در حوزه املاک است، منبع سوم کمک دولت است که در قالب ارزش افزوده تامین می‌شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: ۸۰ درصد منابع شهرداری باید توسط خودش تامین شود، در سال ۱۴۰۲ رشد بودجه‌ای خوبی داشتیم، امسال در پایان دی، بودجه مصوب شورا را محقق کردیم و متمم را ارائه کردیم. این متمم به دلیل آن است که در حوزه شهرسازی گشایش ایجاد شده است و بافت فرسوده‌ای که قفل شده بود را با حمایت‌های مختلف فعال کردیم.

صدور ۸۰ درصد پروانه ساخت برای بافت فرسوده

فروزنده با بیان اینکه ۸۰ درصد پروانه های صادر شده برای بافت فرسوده است و شهرداری برنامه ریزی کرد تا ظرفیت ارزش افزوده را فراهم کند، گفت: بخش دیگر منابع در حوزه مولدسازی بود، خام فروشی نداشتیم و زمین هایی که شهرداری داشت بارگذاری شد و از طریق بارگذاری برای پرداخت دیون اقدام کردیم، ۱۷۰ میلیارد تومان بابت دیون پرداخت شده و ۴۰ میلیارد تومان دیگر باید پرداخت شود.

او گفت: بانک شهر بزرگ‌ترین حامی شهرداری است، تاکنون به بانک شهر ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی خود را پرداخت کرده ایم و برای سال آینده ۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر را تسویه می‌کنیم به دنبال این هستیم که بدهی‌ها را تسویه کرده تا برای حمل و نقل عمومی تسهیلات بگیریم.

فروزنده تصریح کرد: ارتباط با نهاد برقرار کردیم با ۱۳ نهاد، توافق کردیم و از روش واریز برداشت استفاده کردیم و ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر را از این محل محقق کنیم. تمام این اقدامات منجر به آن شد، امروز نزدیک ۹۰ هزار میلیارد تومان بدون احتساب درامد غیر نقد، درامد تامین کردیم و به واحدهای مختلف داده شده است.

حل مشکل ۹۰ درصد قراردادهای شهرداری

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه یکی از منابع درآمدی ما عوارض است و با روش‌های مختلف به دنبال دریافت این عوارض هستیم، گفت: یک منبع دیگر سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی و دولتی داشتیم، روزی که وارد شهرداری شدیم حدود ۵۰ پروژه سرمایه گذاری بلاتکلیف داشتیم اما امروز ۹۰ درصد قراردادها حل شده است و ۱۰ هزار میلیارد تومان از این محل منابع دریافت و برای پروژه های عمرانی و حمل و نقل تزریق کردیم.

فروزنده درباره طلب دولت، بیان کرد: طلب ما از دولت در بخش های مختلف است که یکی مربوط به سهم دولت در حمل‌ونقل است، دیگری مربوط به سهم عوارض دستگاه های دولتی است. در نهایت تمام این موارد احصا شده و درحال حاضر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم و به آنها اعلام کردیم و حاضر هستیم تهاتر کنیم و در فرایند بررسی است که خوشبختانه در قانون بودجه و برنامه توسعه این‌ مورد لحاظ شده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره بودجه‌ای که برای برقی سازی حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است، گفت: سر جمع ۲.۵ میلیون یورو برای خرید اتوبوس، تاکسی، ون، موتورسیکلت برقی و … در نظر گرفتیم که در لایحه مجوز خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی به صورت دقیق ذکر شده است.

علی خشنود مدیرکل تشخیص وصول درآمد شهرداری تهران نیز با اشاره به عوارض شهرداری تهران گفت: ما از سال گذشته فرایند توزیع فیش‌ها را تغییر دادیم، چراکه ایراداتی داشت و به درستی به دست شهروندان نمی‌رسید. در پشت فیش‌ها سعی کردیم اطلاع رسانی کنیم که وصولی عوارض شهروندان بابت چه خدمات هایی استفاده می‌شود.

او گفت: تمامی اقداماتی که در این حوزه انجام داده می‌شود را به طور دقیق برای شهروندان نوشتیم، مهم‌ترین اقدامات شهرداری را ذکر کردیم و برنامه های آتی را نیز شرح می‌شود. ۳ میلیون و ۵۰۰ فیش توزیع شده است.

خشنود افزود: در سال ۱۴۰۰ اعتراضات زیادی داشتیم که قبوض به دست شهروندان نمی رسد و برهمین اساس سعی کردیم در این دوره از کارکنان برای توزع کمک بگیریم، از ۲۵ بهمن ماه توزیع را شروع کردیم، همچنین در کنار عوامل توزیع کننده ، ۸۰ نفر ناظر کننده گذاشتیم تا رضایت مردم را بعد از توزیع قبوض دریافت کنند.

کد خبر 837036
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha