رویکرد مجلس آینده به نظر انقلابی‌تر و جوان‌گراتر خواهد بود و نسبت به مجلس یازدهم ارتقا خواهد داشت، علتش هم این است که تقریبا مدیریت صحنه انتخابات دست جوان‌ها افتاد.

حسین جلالی

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: با اعلام نتایج انتخابات مجلس دوازدهم گرایش‌های مختلف اصولگرایی حضور پررنگی در مجلس آینده خواهند داشت. با حسین جلالی نماینده رفسنجان و رئیس دفتر پیشین آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی درباره نتیجه این انتخابات گفت‌وگو کردیم.

ارزیابی شما از انتخابات ۱۱ اسفند و مشارکت مردم چیست؟

همانند ۴ سال پیش دشمن تلاش می‌کرد تا روند نزولی حضور مردم در انتخابات را افزایش دهد و ما به یک رقم بسیار پایین بین یک تا ۵ درصد برسیم. کلید جداسازی مردم از نظام از سال ۱۳۹۶ کلید خورد. دشمن برنده‌ترین سلاح علیه خود را در نظام جمهوری اسلامی، مردم می‌دانست؛ می‌گفت تا مردم پشت این نظام هستند، ما نمی‌توانیم به اهداف خودمان برسیم. اینها تدابیری اندیشیدند تا بعد نارضایتی مردم را افزایش دهند؛ با فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای و صدای رادیوهای فارسی خارجی، مرتب بر طبل نارضایتی مردم می‌کوبیدند و به ذهن مردم القا می‌کردند که شما بدترین وضعیت را دارید، شما بدبخت‌ترین مردم دنیا هستید و کشورتان چنین و چنان است. آنچنان این مسئله را القا کرده بودند که تقریبا یک امر بدیهی و روشن میان مردم بود و نقل و نبات سر زبان جوان‌ها و مردم شده بود. فضای مجازی را پر کرده بودند که در دنیا هیچ ملتی مثل ما اینقدر عقب‌افتاده نیست، گرانی یک طرف، تورم یک طرف، نقدینگی یک طرف، بیکاری یک طرف و مباحث مسکن و خودرو هم یک طرف. دولت آقای روحانی تقریبا به این فضا کمک کرد و بر همین طبل کوبید و دولتی را تحویل آقای رئیسی داد که خزانه‌اش خالی بود و کالاهای اساسی به سمت کمبود و گرانی در حرکت بودند، حقوق‌ها پایین بود، تورم بالای ۶۰ درصد بود و دشمن بر همین کمبودها سوار شده بود تا در اسفند ۱۴۰۲ کسی پای صندوق رای نیاید.

فضای واقعی میان مردم از نظر شما چه بود؟

دولت آقای رئیسی تلاش کرد این ذهنیت را در واقعیت تغییر دهد، ممکن است در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای نتواند، اما تلاش کرد تا فضا را عوض کند. افزایش حقوق کارگران ۱۰۰ درصد شد، یارانه‌های پرداختی پس از ۴۰ سال بهبود چشمگیر پیدا کرد. یارانه بهزیستی و مستمری‌ بگیران کمیته امداد و دهک‌های یک تا ۷ بعد از ۲۰ سال توقف، ۱۰ برابر شد، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شد، حقوق سربازی ۱۲ برابر شد، تعامل با کشورها آغاز شد، پول‌ها آزاد شد و بیش از ۵۵ سفر استانی میان دولت و ملت آشتی برقرار کرد. بر همین اساس سقوط مشارکت مردم محقق نشد. ما توانستیم وضعیت موجود را حفظ کنیم، مشارکت در انتخابات ۱۳۹۶ در حدود ۴۰ درصد بود، در سال ۱۴۰۰ هم حدود ۴۰ درصد بود، در انتخابات مجلس ۱۳۹۸ هم حدود ۴۲ درصد بود. بنابراین وضعیت موجود حفظ شد و این پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی بود. رتبه ما سیر نزولی نداشته، بلکه سیر خطی خودش را حفظ کرده است. این علامت مهمی برای پیروزی است.

دیدگاه شما در نسبت دادن انتخابات مجلس با رضایتمندی از ساختار چیست؟

البته این نیست که بگوییم بین عدم مشارکت و نارضایتی از حکومت ملازمت وجود دارد. خط‌کشی دنیا این است که اگر مردم بیایند رضایت است و اگر نیایند نارضایتی است. در دنیا خیلی از کشورها برای کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند قوانین و جرائمی دارند، ولی انتخابات در کشور ما آزاد است و هیچ گونه سلب امتیاز، محدودیت و جریمه‌ای برای کسی که در انتخابات شرکت نکرده وجود ندارد. با این حال مردم در سردترین روز زمستانی امسال که هوا در شهرهای معمولی ما منفی ۶ درجه بود پای صندوق رای رفتند.

نمایندگانی که به مجلس راه پیدا کردند را از نظر کارایی چطور ارزیابی می‌کنید؟

رویکرد مجلس آینده به نظر انقلابی‌تر و جوان‌گراتر خواهد بود و نسبت به مجلس یازدهم ارتقا خواهد داشت، علتش هم این است که تقریبا مدیریت صحنه انتخابات دست جوان‌ها افتاد. در این دوره فهرست‌های تکراری و نخ‌نما شده قدیمی جواب نداد و مردم از این فهرست‌ها و دوقطبی کاذب اصولگرا و اصلاح‌طلب عبور کردند و یک تفکر جدید آرمان‌گرایانه‌ای را مطرح کردند. فهرست منتخبین نمایندگی تهران نمونه‌ای از فضای کلی مجلس آینده است. انتخابی که در تهران صورت گرفت، گرایش مردم را به یک جریان انقلابی و پرکار نشان می‌دهد.

روابط دولت و مجلس آینده چگونه خواهد بود؟

به نظر می‌آید تیم جدید نمایندگان روابط صمیمانه‌تری با دولت خواهند داشت و درخصوص همکاری با دولت رابطه بهتری خواهند داشت و بهتر می‌توانند در حل مشکلات کمک کنند. مشکلات اصلی مردم اقتصادی و معیشتی است، مشکلاتی نیست که لاینحل باشد، این مشکلات حل شدنی است، هم نیاز به گذشت زمان داشت و هم نیاز به وفاق و همدلی میان دولت و مجلس بود. در میان منتخبان جدید این وفاق دیده می‌شود. در مجلس فعلی متاسفانه وفاق و همدلی با دولت خوب نبود، همیشه بودجه دستکاری می‌شد و کسری بودجه برای دولت ایجاد می‌شد، برای دولت هزینه ایجاد شد و قوانینی ایجاد می‌کنند که منابع ندارد و دولت را در تنگنا قرار می‌دادیم. پیش‌بینی می‌شود که در دوره جدید نیروهای جدید چنین مشکلاتی برای دولت ایجاد نکنند.

کد خبر 837089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    5 1
    مثل اینکه شما در مورد یه کشور دیگه ای دارین صحبت میکنین . افزایش حقوق صد درصدی ؟ متناسب سازی ؟تعامل با کشورها؟ بعضی وقتها نترس بیا بیرون برو بین مردم ببین چه خبره
    • محمد IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      0 0
      مثل اینکه شما پشت کوه زندگی میکنید حقوق ها افزایش داشت ولی تورم جلوتره از افزایش حقوق بلد نیستی چیزی بنویسی ننویس
    • محمد IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      0 0
      مثل اینکه شما پشت کوه زندگی میکنید حقوق ها افزایش داشت ولی تورم جلوتره از افزایش حقوق بلد نیستی چیزی بنویسی ننویس