گروه بورس: به‌دنبال نزول شاخص‌های بورس تهران در هفته جاری کارشناسان از سهامداران خواستند تا تحت‌تأثیر جو هیجانی بازار قرار نگیرند.

به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران که قبل از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مدار صعودی قرار داشت پس از برگزاری انتخابات با نزول مواجه شد و این موضوع باعث شد تا برخی از سهامداران تحت‌تأثیر هیجان‌های بازار و عوامل بیرونی قرار بگیرند، در چنین شرایطی کارشناسان به سهامداران توصیه می‌کنند اسیر جو روانی بازار نشوند.

حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه و دبیرکل کانون کارگزاران ضمن تشریح عوامل نزول شاخص بورس تهران گفت: شاخص‌های بورس تهران پس از انتخابات به چند دلیل با نزول مواجه شد اول اینکه نتیجه انتخابات با پیش‌بینی گروهی از فعالان و سرمایه‌گذاران حقیقی وحقوقی تطابق نداشت، بنابراین دسته‌ای از سهامداران تحت‌تأثیر این عامل اقدام به فروش سهام خود در بورس کردند.

وی افزود: از سوی دیگر صرف‌نظر از نتیجه انتخابات، برخی از سهامداران تحت‌تأثیر شرایط خاص جامعه دچار ترس شدند و به صف‌های فروش پیوستند.

خرازی تاکید کرد: اما در مقابل این  دو لایه، دسته دیگری از سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی اقدام به فروش سهام می‌کنند تا پس از آن در قیمت‌های پایین‌تر و شرایط بهتری اقدام به خرید سهام کنند، این دسته از سهامداران عموما سهامداران نوسان گیر بازار هستند که نه کاری به ترس دارند و نه به شرایط دیگر بازار. این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: اینها لایه‌های اصلی بازار هستند که رفتار اصلی بازار را شکل می‌دهند به همین دلیل عده‌ای نیز تحت‌تأثیر این هیجان‌ها قرار می‌گیرند و اقدام به فروش سهام می‌کنند.

دبیرکل کانون کارگزاران خاطر نشان کرد: این هیجان‌ها نباید سهامداران را نگران کند و توصیه من این است که فریب این سه لایه را نخورند و دچار هیجان نشوند.

در همین حال هادی بیدختی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در باره دلایل نزول شاخص بورس تهران در هفته جاری گفت: عمده‌ترین دلایل نزول در طول هفته جاری موضوع برگزاری انتخابات بود اما در کنار این موضوع بحث کاهش قیمت‌های جهانی نفت و فلزات نیز به نزول شاخص‌های بورس تهران کمک کرد.

وی با تاکید بر اینکه اثر روانی انتخابات و کاهش قیمت‌های جهانی زمینه نزول شاخص‌ها را به‌وجود آورد، ادامه داد: مسائلی که در مورد انتخابات به‌وجود می‌آید معمولا در تمامی دنیا روی بورس‌ها تاثیر می‌گذارد اما سهامداران باید بدانند که اتفاق اساسی رخ نخواهد داد ضمن اینکه وجود دامنه نوسان و حجم مبنا نیز می‌تواند در چنین شرایطی به بازار کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: گذشته از این موضوعات در هفته جاری قیمت فلزاتی مانند روی، مس و همچنین قیمت نفت نیز کاهش یافت و روی صنایع بورس تهران تاثیر گذاشت.

بیدختی عنوان کرد: البته در مبادلات روز گذشته برخی از سهامداران تغییر روش دادند و در پایان مبالات برخی از صف‌های فروش سهام جمع‌آوری شد و این موضوع نشان می‌دهد که آگاهی بازار نسبت به گذشته بیشتر شده است.

این کارشناس بازار به سهامداران توصیه کرد: در چنین شرایطی سهامداران نباید واکنش و عکس‌العمل هیجانی نسبت به بازار سهام داشته باشند و تصمیم‌هایی که می‌گیرند براساس شرایط واقعی بازار باشد.

وی در مورد پیش‌بینی هفته آینده بازار سهام گفت: افزایش قیمت جهانی محصولات می‌تواند باعث رشد شاخص‌ها شود.

کد خبر 83758

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز