گروه سیاسی: مشاور سابق امنیت ملی آمریکا‌ با بیان این ادعا که موضوع انتخابات در ایران تأثیری در مواضع آمریکا نخواهد داشت، اذعان کرد

که مسائل به‌وجود آمده بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قطعا با درایت و هوشمندی رهبری این کشور مدیریت و حل و فصل خواهد شد.

زبیگنیو برژینسکی در سخنانی که خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الحیات لندن به آن اشاره کرد، بحث‌های انتخاباتی در ایران را موضوع داخلی ایران دانست و درباره مذاکرات آمریکا و ایران هم گفت‌: باید مذاکرات 2 کشور هرچه سریع‌تر آغاز شود.

وی با بیان اینکه نظام ایران، مسائل به‌وجود آمده را به خوبی حل خواهد کرد، افزود: آمریکا در امور داخلی ایران دخالتی ندارد و البته هر دخالتی نیز سبب واکنش متقابل ایران می‌شود. این در حالی است که از آغاز التهابات بعد از انتخابات در ایران، مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی بارها در مورد این مسائل به اظهارنظر جانبدارانه پرداخته‌اند.

برژینسکی همچنین با اشاره به موضوع مذاکرات ایران و‌ آمریکا ادامه داد: درصورتی که تحولات ایران با شفافیت دنبال شود، سیاست‌های دولت اوباما در قبال این کشور تغییری نخواهد کرد. وی تصریح کرد: اگر با وضع یک جدول زمانی برای مذاکره با ایران، مهلت تعیین کنیم و از سوی دیگر طرف مذاکره را تروریست بخوانیم و آن‌را به مجازات‌های سنگین و استفاده از گزینه قدرت و خشونت تهدید کنیم، با دست خود مذاکرات را بی‌اثر کرده‌ایم.

ادامه دخالت‌های واشنگتن

اما این تحلیلگر آمریکایی در حالی مدعی دخالت نکردن آمریکا در امور داخلی ایران است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در آخرین اظهارات مداخله‌جویانه خود درباره‌ حوادث اخیر در ایران به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که جهان مشغول تماشای ایران است و آمریکا از ایرانیانی که با روش‌های صلح‌آمیز به‌دنبال عدالت هستند، حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، وی هفته گذشته در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفته بود که مشاوران ارشدش از اظهارنظر مستقیم درباره‌ انتخابات اخیر ایران خودداری می‌کنند؛

چرا‌که با توجه به تاریخچه‌ روابط ایران و آمریکا، این امر مفید نبوده و ممکن است به‌عنوان دخالت تلقی شود.  این در حالی است که جان مک‌کین، رقیب جمهوریخواه اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا با دخالت آشکار در امور داخلی ایران از اوباما خواسته است از جانب تظاهرات کنندگان سخنان قاطعانه‌تری را بیان کند.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز جمعه گذشته در اقدامی مغرضانه و مداخله‌جویانه با تصویب بیانیه‌ای آنچه تداوم خشونت در ایران خواند، محکوم کرد.

این قطعنامه‌ مجلس نمایندگان آمریکا که با 405 رأی موافق و یک رأی مخالف تصویب شد، توسط سنای این کشور نیز مورد تأیید قرار گرفت. رابرت گیبس، سخنگوی کاخ‌سفید ادعا کرد که این قطعنامه با پیام اوباما درباره محکوم کردن اعمال خشونت در ایران سازگاری دارد.  روزنامه نیویورک‌تایمز هم پنجشنبه گذشته به نقل از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده بود که اوباما حمایت لفظی بیشتری از اعتراض‌کنندگان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به عمل آورد.

نگاه آلمان

با وجود حجم گسترده دخالت‌ها و اظهارنظرهای مداخله‌جویانه مقام‌های آمریکایی در امور داخلی ایران، وزیر امور خارجه آلمان معتقد است که نتایج انتخابات ایران تأثیری بر مذاکرات آتی ایران و آمریکا نخواهد داشت.

فرانک والتر اشتاین‌مایر در گفت‌وگو با روزنامه اشتوتگارتر سایتونگ با ممکن دانستن مذاکره باراک اوباما و محمود احمدی‌نژاد، رؤسای جمهوری آمریکا و ایران، گفت که در هر صورت، پیشنهاد اوباما برای مذاکرات مستقیم با ایران به نتایج انتخابات در این کشور ارتباطی ندارد.

کد خبر 83908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز