یک روز بعد از کری خوانی رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان درباره احتمال وقوع جنگ بین دو کشور هشدار داد.

پاشینیان  / علی اف

به گزارش همشهری آنلاین، «اگر اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره تعیین مرز حل نشود، خطر جنگ وجود دارد». این حرف را نخست‌وزیر ارمنستان بیان کرد.

پاشینیان در جمع حامیان خود خواستار آن شد که هر چه زودتر اختلافات ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر تعیین حد و حدود مرزی دو کشور حل شود.

این سخنان یک روز بعد از پیام نوروزی رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان مطرح شد که در آن گفته بود: «ما بار دیگر نشان دادیم که هر نیرویی پشت سر ارمنستان بایستد از مسیر خود منحرف نخواهیم شد. ما به آنچه می‌خواهیم خواهیم رسید...متاسفانه آن‌ها از شکست در جنگ دوم قره باغ درس عبرت نگرفتند».

از زمان جنگ دوم قره‌باغ که جمهوری آذربایجان بخش اعظم اراضی خود را از ارمنستان پس گرفت، ایروان و باکو چند دور مذاکرات صلح داشته‌اند که تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده است. در پی عملیات نظامی سپتامبر سال گذشته باکو، جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی اعلام انحلال کرد و تقریباً همه ساکنان ارمنی این منطقه به ارمنستان گریختند.

اوایل ماه گذشته بود که جمهوری آذربایجان ادعای حاکمیت بر چهار روستای مرزی ارمنستان را مطرح کرد اما با واکنش منفی پاشینیان مواجه شد.

نخست‌وزیر ارمنستان امروز به جمهوری آذربایجان درباره شدت گرفتن دوباره تنش‌ها بر سر تعیین حد و مرز و مرز رسمی هشدار داد و گفت که اگر اختلافات حل نشود خطر وقوع جنگ محتمل است.

کد خبر 840123
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 40
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    32 13
    این پاشینیان خیلی ترسو هست مملکت شون رو به باد میده !
  • واحد حقگو IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    14 6
    سلام منافع ملی شرط اول است بعضاً کشورها با عناوین مختلف موضع سر سختانه خود را تعدیل میکنند .
  • ناشناس IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    اولن کل ارمنستان خاک ترکهاست تاریخ نخونیدی برو بخون ببین کی گیه کجا به ارمنیها دادند دومن آذربایجان هم پولشو داره هم ارتشو داره وهم دوستان وهمپیمانان قدرتمندی دارد که از هر لحاظ تامین میکنند از از نظر نیرو موشک تسليحات بروز دنیا واز هر بابتی در ارمنستان هیچی نداره اگر آذربایجان وتورکیه اراده کنند در یک ماه کل ارمنستان رو تصرف میکنیم این ۵ روستا باید برگرده بر نگرده ارمنستان خیلی بیشتر خاک از دست خواهد داد
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      28 10
      این وسط چی به تو میرسه
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      17 18
      یاشاسین
    • یول آشان IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      54 18
      😂😂 بورا باخ از ترکیه اصلا حرف نزن انقدر هم ترک ترک نکن بچه ترکیه آذربایجان رو داره هول میدن جلو اما عواقب خیلی بدی داره خود ترکیه به توریست وابسته است در ترکیه نا آرمی صورت بگیره خود ترکیه چندین میلیون دلار ضرر میکنه در حالی که یه فشنگ هم به آذربایجان کمک نکرده گول هات و پورت عردوقان رو نخور هرجا باد بوزه عردوقان برمیگرده اونور اینجا حرف رو ایران میزنه جرات داره آذربایجان فلوت جنگ رو بزنه خواهی دید
    • پزمان IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      57 11
      خب اگه آزادی اندیشه و اظهار نظر بی اشکاله من هم عرض می کنم کل بادکوبه،ایروان،تفلیس و همه شهرهای جدا شده بر اساس دو عهدنامه ننگین گلستان و ترکمانچایی هم بخشی از خاک ایران است و باید به عودتداده شوند.اما در باره دوستان آذربایجان فعلا که دوست گرمابه و گلستان علی اف بعد از رجب پاشا نتانیاهو کودکش و اسرائیله و الهام بی شرف هم با تامین سوخت ماشین جنگی رژیم صهیونیستی شریک جرم در کشتار ملت مظلوم غزه است.
    • رضا IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      10 7
      یاشاسین
    • ایرانی IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      57 12
      الهام نوکراف در خدمت اسرائیل و اردوغان است و اگر اربابانش از نوکراف حمایت نکنند هیچ کاری از دستش برنمیاد.
    • میلاد IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      12 8
      من تاریخ نخوندم درست ولی دهنمو باز نمیکنم تا ... کنم. تو جنگ جهانی اول رو یه یادآوری کن تا متوجه بشی اراضی ارمنستان از کجا به کجا بوده. یا در جنگ شاه عباس با عثمانی ها که ارمنی ها یار و یاور ایران بوده و هستن. یک سوال دوستان شما ارمنی رو می‌شناسید که انسان جنگجو و ظالمی باشه؟
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      7 3
      آذربایجان بخشی از سرزمین ایران بوده و اگر حکومت مقتدری در ایران بود الان هم می‌بایست اذربایجان جزو سرزمین مادریش یعنی ایران می‌بود و ...
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    20 19
    ارمنستان بجای پیش بینی وقوع احتمالی جنگ باید سریعا از نظر تجهیزات نظامی هوایی، زمینی و پدافندی یک قدم جلوتر از آذربایجان باشد و جرات حمله از آذربایجان را از خود سلب کند ۰
    • اصلان IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      12 40
      دکترازکجابه ذهنت رسید.... اگه پولشوداشت همه ی ایناروکه گفتی انجام میداد،کل مردم اذربایجان رو قتل عام می کردکه هیچ حتی اگه زورش می رسید مردم مسلمان ایران رو هم می کشت،...
  • حسین IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    12 9
    توییکه تاریخ رانخوندی وادعای فضل میکنی تاریخ ارمنستان وایران وروم رابخوان که ایران وروم چه جنگهایی برسرارمنستان کردندکه ترکیه ای وجودنداشت آنجابه اسم روم شرقی معروف بودوارمنستان بیشترتمایل به روم شرقی راداشت ۰این جنگها مربوط به قبل ازاسلام بودودرحال حاضرقسمتهایی ازارمنستان وایران مادردست ترکیه است کردها نژادایرانی دارندکه امروزدرکشورهای ترکیه عراق وسوریه پراکنده اند
  • محمد IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    23 54
    کل ارمنستان خاک آزربایجان هست
    • گمنام IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
      6 4
      و آذربایجان خاک ایران
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    25 17
    چهار روستای ارمنستان رو اصلاح کن بنویس چهار روستای آذربایجان
    • محمد IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
      4 1
      چرا نمیگی ارمنستان خاک ایران؟ ...
  • Hadi IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    46 16
    جمهوری آذربایحان از پیروزی بر قره باغ خیلی مغرور شده داره از ترس ارمنستان سو استفاده میکنه میخاد کم کم خاک ارمنستان را تصرف کنه علی اف اگر حمایت ترکیه و اسرائیل را نداشت قطعا اینقدر جرات پیدا نمیکرد.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    51 18
    ریئس جمهور آ ذربایجان هم تاریخ انقضا ء اش تمام شده بزودی باید برود والا آذربایجان را مانند اکراین خواهد کرد . علت اش هم معلوم خودش را در اختیار آمریکا و اسراءیل قرار داده و از طرف دیگر رفیق اردوغان خاءن کرده به همین منوال ادامه دهد بزودی کارش تمام است از آن به بعد مردم بیچاره روزگارنشان سیاه خواد بود.
  • ع ا ز CA ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    34 10
    ما که نفهمیدیم یک روز میگویند ما به صلح نزدیک شدیم روز بعد همدیگر را به تجاوز محکوم میکنند و فردا احتمال جنگ میدهند این دو مردم منطقه را چی فرض کردن فکر کردن با این حقه بازیها میتوانند بازیگر منطقه بشوند و ‌تاثیر گذار گول خوردن یا سرشان را پائین بیندازند زندگی بکنند و یا به دلیل بی ثبات بودن حاکمیتشان دولتهای اطراف و منطقه رها آنها را خواهند ‌کرد .
  • احمد IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
    5 4
    مشکل آذربایجان و ارمنستان این است که،،خوشی زیر دلشون زده، بلید مدتی جنگ کنند، تا پولشون تموم بشه، بعدش بنشینند مذاکره کنند البته دور از تحریکات خارجی،، آنان باید بدانند، خارجی ها در تنش ها منافع خود را جستجو می کند
  • حسین ازابی IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
    12 39
    دوستان ارمنستان ۳۰ سال ۲۵ درصد خاک آذربایجان رواشغال کرده بود۰۰حالا قدرتمند شده و حق داره اگه هم اشغال کرد نوش جانش۰۰چیزی که عوض داره گله نداره۰۰
  • سید یوسف موسوی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
    6 3
    ارمنستان نباید لج کند کل قره باغ و گذرگاه زنگزور متعلق به آذربایجان است وتازه جنگ هم کند خودش سرکوب خواهدشد