گروه سیاسی: در شرایطی که این روزها مقام‌های غربی هیچ حد و مرزی برای دخالت در امور داخلی ایران نمی‌شناسند

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که اکنون همه شرایط لازم برای گفت‌وگوی گروه 1+5 با ایران وجود دارد.

به گزارش ریانووستی، در این بیانیه تأکید شده است که اکنون همه شرایط لازم برای آغاز مذاکرات با ایران براساس بسته پیشنهادی 1+5 برای ورود مرحله به مرحله به مذاکرات و حرکت براساس پیشنهاد «تعلیق در برابر تعلیق» ایجاد شده است.

منظور از پیشنهاد تعلیق در برابر تعلیق، پیشنهادی است که سال گذشته از جانب 1+5 ارائه شد، مبنی بر اینکه ایران در زمان مذاکرات به ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود اضافه نکند و در مقابل، غرب هم برای تشدید تحریم‌های ایران تلاشی انجام ندهد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه با تأکید بر اینکه اعلام آمادگی رئیس‌جمهوری آمریکا برای انجام گفت‌وگوی مستقیم با ایران، بدون پیش‌شرط و براساس احترام متقابل، انگیزه‌ای برای تعامل فعال‌تر 1+5 با تهران را ایجاد کرده، آمده است: مسکو به گام‌های عملی از سوی تهران برای همکاری با 1+5 (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا) برای حل و فصل مناقشه‌ هسته‌ای امیدوار است.

در این بیانیه همچنین ابراز امیدواری شده است که اعلام آمادگی ایران برای تعامل با 1+5 شکل عملی به‌خود بگیرد و تهران به پیشنهاد 1+5 برای مذاکره پاسخی مشخص بدهد. این در حالی است که ایران در پاسخ به اعلام درخواست کشورهای عضو 1+5، با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که آماده است برای حل و فصل مسائل بین‌المللی وارد مذاکره شود.

البته مقام‌های غربی از جمله آمریکایی‌ها در کنار اعلام آمادگی‌شان برای گفت‌وگو با ایران، همواره تأکید کرده‌اند که هدف نهایی‌شان از مذاکره، تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران است؛ موضوعی که ایران به‌شدت با آن مخالف است.

اصرار فرانسه بر مواضع‌ خصمانه

جالب آنکه در این حال، وزیر امور خارجه فرانسه به‌عنوان یکی از پیش‌قراولان دخالت در امور داخلی ایران، خواهان تداوم گفت‌وگوها با تهران شده است.  به گزارش ایسنا، برنارد کوشنر در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو با تأکید بر اینکه از تداوم گفت‌وگو با تهران حمایت می‌کند، گفت: هیچ مسئله‌ای در خلیج‌فارس و آسیای مرکزی بدون در نظر گرفتن ایران حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه من بارها با همتای ایرانی‌ام و دیگر رهبران منطقه‌ای ملاقات کرده‌ام، اما این دیدارها موفقیت‌آمیز نبوده است، تصریح کرد: تاکنون 3 قطعنامه تحریم در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران صادر شده است، اما میان اروپایی‌ها در مورد تحریم ایران اختلاف‌نظر وجود دارد.

کوشنر با طرح این ادعا که ایران باید به درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ پاسخ دهد تا اثبات کند که برنامه‌ هسته‌ای‌اش نظامی‌ نیست، توقف کامل برنامه غنی‌سازی اورانیوم را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواند و بدون توجه به همکاری‌های فراوان ایران با آژانس، مدعی شد که پاسخ ندادن ایران به درخواست‌های آژانس بسیار مشکوک است.

کد خبر 84071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز