گروه اجتماعی: یک پیرزن 74 ساله و یک پیرمرد 73 ساله پیرترین و 22 نوجوان 13 ساله جوان‌ترین داوطلبان کنکور سراسری 1388 هستند که همگام با سایر داوطلبان کنکور امسال از چهارم تا ششم تیر ماه برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به رقابت می‌پردازند.

براساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور پیرترین شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری سال 1388 متولد سال 1314 و 1315 هستند.

شرکت‌کننده متولد سال 1314 زن و شرکت‌کننده متولد سال 1315 مرد است که به‌ترتیب در گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و علوم تجربی کنکور ثبت نام کرده‌اند.

جوان‌ترین شرکت‌کنندگان درکنکور را نیز 22 داوطلب متولد سال 1375 تشکیل می‌دهند.

ظرفیت کنکور بیش از داوطلبان

از سوی دیگر وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال‌جاری بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر ظرفیت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایجاد شده است، عنوان کرد:‌ این در حالی است که در کنکور یک میلیون و 200 هزار نفر شرکت کرده‌اند.

در این رابطه قبل از پر کردن ظرفیت‌های کنکور گفتیم که پیام نوری‌ها و غیرانتفاعی‌ها می‌توانند انتخاب رشته کنند.

محمد مهدی زاهدی با اشاره به برخی اخبار و مباحث مبنی بر ادغام وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش از سوی برخی نمایندگان مجلس، گفت:‌ به‌عنوان وزیر علوم با این طرح موافق نیستم و این ادغام به هیچ عنوان به مصلحت کشور نیست.

وی در جمع خبرنگاران در سازمان سنجش، تصریح کرد: این مسئله در دولت مطرح نشده است، به‌عنوان یک کارشناس باید بگویم که این ادغام به هیچ عنوان به مصلحت کشور نیست.

زاهدی ادامه داد: در برنامه چشم‌انداز ما باید در تولید علم و فناوری به مقام اول در منطقه دست یابیم و اگر خدایی نکرده این اقدام روزی صورت گیرد، حتما به تحقیقات کشور ضربه وارد خواهد کرد و من یقینا به‌عنوان وزیر علوم با این طرح موافق نیستم.

شایان ذکر است آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی در صبح روز پنجشنبه 4 تیر ماه، آزمون گروه آزمایشی هنر بعداز ظهر پنجشنبه 4‌تیرماه، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه 5‌تیرماه، آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی بعدازظهر جمعه 5 تیرماه و آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی شنبه 6‌تیرماه برگزار می‌شود.

هیچ فردی از سؤالات کنکور خبر ندارد

از سوی دیگر،  رئیس سازمان سنجش درباره امنیت کنکور گفت: با اطمینان می‌گویم که هیچ فردی خارج از قرنطینه وجود ندارد که از سؤالات مطلع باشد.

عبد‌‌الرسول پور‌عباس در حاشیه بازدید از قرنطینه کنکور 88 در جمع خبرنگاران تصریح کرد: افرادی که در محیط بسته قرنطینه فعالیت می‌کنند هیچ ارتباطی با فضای بیرون ندارند.

وی درباره نحوه طراحی سؤالات کنکور نیز بیان کرد: یک بانک سؤالات کنکور در سازمان سنجش وجود دارد و فعالیت‌های پیچیده‌ای برای پلمب شدن سؤالات نهایی انجام می‌شود.

نحوه انتخاب سؤالات کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: سؤال‌ها فایل‌بندی شده‌اند و بانک سؤال در محل قرنطینه رمزگشایی می‌شود. این بخش 2 متصدی دارد که سؤال‌ها را از فایل‌ها انتخاب می‌کنند.

به گفته پور‌عباس، سازمان سنجش طراحان سؤال دارد که برای جامعه و حتی خود ما ناشناخته‌اند. این افراد در طول سال بانک سؤالات را تغذیه می‌کنند.وی تاکید کرد: حتی اگر یکی از این طراحان سؤال شناخته شود از مجموعه طراحی‌ها حذف خواهد شد.

وی افزود: سؤالاتی که در بانک وجود دارند صدها برابر نیاز ما هستند و حتی ممکن است سؤالاتی که امسال تولید می‌شوند تا 8 سال آینده استفاده نشوند.

افراد حاضر در قرنطینه تا پایان کنکور از قرنطینه حق خروج ندارند.

پور‌عباس گفت که هم‌اکنون سؤالات کنکور متکی بر یافته‌های علمی کلاس و داده‌هایی که دانش‌آموزان از معلم آموخته‌اند طراحی می‌شود.

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه سؤالات کنکور با مکانیسم پیچیده‌ای نگهداری می‌شود، عنوان کرد: این سؤالات در قرنطینه انتخاب و چاپ می‌شود.

پور‌عباس با اشاره به برنامه‌های سازمان سنجش برای برگزاری کنکور سال آینده، تاکید کرد: در کنکور سال 89 پاسخنامه و دفترچه هر داوطلب داخل یک پاکت قرار می‌گیرد و پاکت پلمب می‌شود. برای بالا بردن ضریب امنیتی پاکت شخصی‌سازی‌ شده تحویل داوطلب می‌شود.

کد خبر 84124

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز