همشهری آنلاین: مصوبه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سال 1388 با شرایط جدید ابلاغ شد

رضا تقوی ـ رئیس اداره جایگزینی خودروهای فرسوده سایپا ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اظهار این مطلب خاطرنشان کرد: در طرح جدید قرار است تسهیلات 5 میلیون تومانی از سوی بانک‌ها پرداخت‌ شود؛ با این تفاوت که دیگر بانک‌ها تسهیلات وام خودرو را به مشتریان آزاد ارائه نمی‌دهند، بلکه تنها به کسانی که دارای خودرو فرسوده هستند، این تسهیلات ارائه می‌شود.

وی درباره بهره تسهیلات نیز یادآور شد: قبلا بهره این وام‌ها 12 درصد بود که 5 درصد آن را دولت به بانک‌ها یارانه‌ می‌داد و 7 درصد مابقی را بانک‌ها از مردم می‌گرفتند، ولی در حال حاضر تخفیف 5 درصدی نیز حذف شده و بانک‌ها سود 12 درصدی خود را از وام‌گیرنده دریافت می‌کنند.

به گفته او کسانی که وام دریافت می‌کنند، ارزش اسقاط خودرو آنها یک میلیون تومان است، ولی کسانی که وام نمی‌گیرند، این ارزش 1.5 میلیون تومان است.

تقوی با اشاره به این‌که ثبت‌نام از مشتریان در طرح جدید هنوز آغاز نشده است، یادآور شد: حدود 15 روز تا اجرایی شدن این مصوبه زمان نیاز است، ولی ثبت‌نام از مردم بر عهده خودروسازان است.

او همچنین درباره این‌که آیا از سوی خودروسازان تسهیلاتی به مردم ارائه می‌شود نیز یادآور شد: ممکن است خودروسازان بتوانند تعداد محدودی را برای گرفتن تسهیلات تحت پوشش قرار دهند، ولی در این باره بیشتر فروش به صورت چکی را مد نظر داریم و باید دید عکس العمل متقاضیان چیست.

وی تصریح کرد: خودروهایی که تا پایان سال 1388 به سن فرسودگی می‌رسند، این سن برای آنها بیش از 35 سال است. اگر خودرویی تا پایان امسال برای این کار اقدام کند، ارزش گواهی اسقاط خودرو جایگزین آن 1.5 میلیون تومان است که در صورت یک سال دیر کرد برای اسقاط، یک میلیون تومان و در صورت دو سال دیرکرد، ارزش اسقاط آن 500 هزار تومان خواهد بود و این افراد تا پایان سال 1390 برای اسقاط خودرو مهلت دارند.

به گزارش ایسنا، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قصد دارد تا پایان سال 1390 حدود یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند. این در حالی است که از سال 1385 تاکنون تنها حدود 550 هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده که از این رقم 373 هزار دستگاه خودرو جایگزین شده است و بقیه پول خود را دریافت کرده‌اند. 

کد خبر 84230

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز