شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

علی شاکری: پیکان برای پنجمین بار قهرمان والیبال باشگاه‌های آسیا شد.

این پیروزی و ششمین قهرمانی تیم‌های باشگاهی ایران در شرایطی چهارشنبه‌شب در دبی طی 20 دوره به دست آمد که پیکان به‌غیر از افزایش رکورد قهرمانی‌های خود، موفق به خلق یک رکورد جدید و با ارزش در تاریخ این بازی‌ها شد.

کسب عنوان قهرمانی بدون دادن حتی یک ست به حریفان در طول 6 بازی، نمودار درخشانی برای پرافتخارترین تیم داخلی و عنوان‌دارترین تیم والیبال آسیا محسوب می‌شود.  پیکان پاداش این قهرمانی را با‌راهیابی به نخستین دوره مسابقات باشگاه‌های جهان گرفت؛ رقابت‌هایی که قرار است با حضور 8 تیم برتر از 5 قاره جهان اواسط آبان‌ماه امسال در شهر دوحه قطر برگزار شود.

تدابیر کارخانه

پیکان و کارخانه در آخرین لحظات حضور در دبی از جذب 2 بازیکن آرژانتینی و بلغاری خود منصرف شدند. قهرمانی پنجم این تیم با تکیه بر بازیکنان ایرانی به دست آمد. در جام بیستم پیکان در زمره معدود تیم‌هایی بود که همراه تیم‌هایی چون ژاپن، تایلند و اندونزی بدون بازیکن خارجی در میدان ظاهر شده بود. برعکس پیکان و نمایندگان شرق آسیا، این دوره از مسابقات باشگاه‌های قاره کهن فضایی برای هنرنمایی بازیکنان خارجی بود که اکثرا از سوی تیم‌های عربی حاشیه حوزه خلیج‌فارس جذب شده بودند.

در این بین العربی قطر و النصر امارات با 3 بازیکن خارجی در صدر قرار داشت و الهلال عربستان، دارکلیب بحرین و القادسیه کویت هم هرکدام با ترکیب تیم‌های ملی کشورهای خود با 2 بازیکن خارجی به دنبال کسب مقام قهرمانی بودند. اوج اتحاد این تیم‌ها در جدال‌های سرگروهی دور دوم بود که العربی قطر و الهلال عربستان با باخت‌هایی مشکوک و مصلحتی درصدد خارج کردن پیکان از دور رقابت‌ها بودند اما  این ترفندها به‌خاطر تدابیر سنجیده کادر فنی پیکان و نمایش عالی بازیکنان این تیم نتیجه‌ای در برنداشت.

والیبال ناب ایرانی

بازیکنان پیکان با وجود نمایش مقتدرانه تا قبل از مرحله نیمه‌پایانی در دو مصاف حساس با العربی و الهلال با استفاده از تکنیک‌های منحصر به فردی که مختص والیبال ایران است جام قهرمانی را به‌دست آوردند. انتخاب تاکتیکی مناسب براساس توانایی حریفان در این مرحله کمک کرد تا پیکان به‌خاطر بازیسازی از پیش تعیین شده امیر حسینی و استفاده درست از بازی سرعتی و حملات ترکیبی که با سرویس‌های هدفمند و کوبنده همراه بود، بازیکنان قدرتی و سرشناس خارجی دو رقیب اصلی خود را از دور خارج کند.

حضور محمد ترکاشوند که هنوز هم مهره‌ای تعیین‌کننده است در کنار درخشش فرهاد نظری‌افشار و بازی قابل‌توجه فرهاد ظریف، محمد موسوی، علیرضا نادی و محمد محمدکاظم، باعث شد تا همه باور کنند که والیبال ایران هنوز هم با برنامه‌ریزی و استفاده از همه سرمایه‌هایش می‌تواند در زمره قدرت‌های اول والیبال قاره باشد. نقش جوانان با انگیزه‌ای چون شهرام محمودی، مهدی مهدوی، حسام بخششی، آرش کشاورزی را هم نباید در این موفقیت بزرگ نادیده گرفت.

رده‌بندی نهایی جام بیستم

1-پیکان ایران 2-الهلال عربستان 3-العربی قطر 4-النصر امارات 5-سانتوری ژاپن 6-رویال‌تای‌ تایلند 7-القادسیه کویت 8-دارکلیب بحرین 9-آلماتی قزاقستان 10-سوماترا  اندونزی
 11- آگمک ازبکستان 12- بوشریه لبنان 13- مالدیو.

کارخانه و حسینی در برزیل

در پایان رقابت های والیبال باشگاه های آسیا مصطفی کارخانه و حسین حسینی به جای بازگشت به تهران همرا ه با تیم والیبال جوانان ایران راهی برزیل شدند. تیم جوانان ایران در آستانه مسابقات جوانان جهان در هند به دعوت فدراسیون والیبال برزیل برای انجام چهار بازی تدارکاتی به ریودوژانیرو رفته است. تیم جوانان ایران طی اقامت یک هفته ای خود چهار بازی با تیم جوانان برزیل تیم مدافع عنوان قهرمانی جهان انجام خواهد داد.

نظری‌افشار و ظریف در جمع برترین‌های آسیا

در پایان بازی‌های والیبال باشگاه‌های آسیا با وجود نادیده گرفته شدن درخشش بازیکنانی چون محمد ترکاشوند، امیر حسینی، محمد موسوی و علیرضا نادی، از سوی کمیته فنی این رقابت‌ها 7 بازیکن در فهرست برترین‌ها قرار گرفتند که از ایران،‌ فرهاد نظری‌افشار و فرهاد ظریف هرکدام موفق به دریافت عناوینی شدند. فهرست برترین‌های بیستمین دوره والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا به این شرح است.
موثرترین بازیکن: هشام گومادی (النصر امارات)
امتیازآورترین بازیکن: فرهاد نظری‌افشار (پیکان ایران)
بهترین مدافع روی تور: ابراهیم محمد (العربی قطر)
بهترین پاسور: ال هوسانی (النصر امارات)
بهترین لیبرو: فرهاد ظریف (پیکان ایران)
بهترین اسپکر: احمد بخیت (الهلال عربستان)
بهترین زننده سرویس: ایگور امرسون (العربی قطر)

کد خبر 84298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز