دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

ترجمه سامرا قلی‌زاده: آصف علی زرداری، همسر بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین و ترور شده پاکستان، اکنون خود رئیس‌جمهوری این کشوراست.

او پس از ترور بوتو، معاونت رهبری حزب مردم پاکستان را بر عهده گرفت و در 6 دسامبر 2008 با رای مجالس ایالتی، ملی و سنای پاکستان به ریاست‌جمهوری پاکستان رسید. گفت‌وگوی اخیر یورونیوز را با او می‌خوانید.

  • سلاح‌های هسته‌ای پاکستان، موضوعی است که ذهن غربی‌ها را بسیار به‌خود مشغول کرده، آیا این تجهیزات از ایمنی لازم بر خوردار هستند؟

از نظر غربی‌ها قدرت اتمی، موضوع بسیار نگران کننده‌ای است که بسیاری از روزنامه‌نگاران مانند شما بر این مسئله دامن می‌زنند و آن را بزرگ جلوه می‌دهند. لازم به ذکر است که زرادخانه اتمی پاکستان ایمن و در دستان افراد مطمئنی جای دارد. این روزنامه نگاران هستند که موضوع را بزرگ جلوه می‌دهند و توجه همگان را به آن جلب می‌کنند.

  • آیا از کودتای طالبان نمی‌ترسید؟

اگر دست روی دست بگذاریم، اگر به آنها پشت کنیم و در برابر این غده سرطانی سکوت کنیم، مطمئنا نه تنها پاکستان بلکه تمام جهان از آنها در امان نخواهند بود. بنا براین خطر جدی در کمین است و ما باید هوشیار باشیم.

  • استراتژی ناتو را در جنوب آسیا، افغانستان و پاکستان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لازم است که آنها مسئولیت پذیر‌تر باشند و این مناطق را با کره و ویتنام اشتباه نگیرند. باید متوجه این مطلب باشند که کشاندن جنگ به مناطق دیگر تنها موجب آن خواهد شد که تروریست تا دم در منزل آنها، دست از سرشان بر ندارد.

  • آیا هنوز فکر می‌کنید که هند یک تهدید به شمار می‌رود؟

مسئله این نیست که آیا من هند را یک تهدید نظامی می‌دانم یا خیر. موضوع این است که چنین پتانسیلی در هند نهفته است و همین توانایی مشکل اساسی به شمار می‌رود. به‌نظر من هر یک از ما مقاصد خود را دنبال می‌کنیم. هند یک حقیقت است، پاکستان هم همین طور اما طالبان یک تهدید بین‌المللی برای جهان محسوب می‌شود و به همین جهت تاکید کنونی من روی این سازمان است.

  • برخی از سازمان‌های تروریستی در کشور شما پایگاه دارند؛ از جمله آنها، سازمانی است که مسئول حمله به بمبئی در پاییز گذشته بود و همین مسئله نگرانی هندی‌ها را برانگیخته، به‌نظر شما چنین نگرانی به جاست؟

 خیر، یک حمله و بمبارانی اتفاق فتاده، البته نمی‌خواهم آن را بی‌اهمیت جلوه دهم و مطمئنا نگرانی‌هایی را هم در پی خواهد داشت، اما نمی‌توان تمام تقصیر‌ها را به گردن یک کشور انداخت.

  • لشکر طیبه که بنیانگذار آن پاکستان است، سال‌های مدیدی‌است که همچنان بر قوت خود باقی‌است، آیا فکر نمی‌کنید که وجود چنین سازمان و شرایطی از برخی طرق، موجب افزون شدن قدرت طالبان شده؟ زیرا هر دوی آنها ایدئولوژی مشترکی دارند.

من فکر می‌کنم که هر سازمان افراط گرایی چه مسیحی باشد چه از ادیان دیگر و چه مسلمان احتیاج به نظارت دارد، چرا که همیشه برا ی جهانیان تهدید به شمار می‌روند.

کد خبر 84492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز