همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره روند بازشماری 10درصد از صندوق‌های آرای دهمین دوره ریاست جمهوری توضیح داد و به بحث و واکاوی روند انتخابات پرداخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان قبلاً هم اعلام کرده بود که برای رفع شبهات و ایجاد اطمینان بیشتر، برای بازشماری 10 درصد از صندوق‌های رأی به صورت تصادفی آمادگی دارد، گفت: این مساله بعضا با موافقت همه نامزدهای معترض همراه نبود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: یکی از این نامزدها حضور یافت و برخی صندوق‌های مورد نظر وی بازشماری شد و تا امروز ما پیشنهادهایی از طرف برخی نامزدها داشتیم اما چون به توافقی نرسیدیم تصمیم گرفتیم برای ایجاد فضای اطمینان بیشتر بین مردم و هواداران نامزدها، بازشماری را خود شورای نگهبان انجام دهد.

وی ادامه داد: این کار بعدازظهر روز دوشنبه هشتم تیرماه با دعوت از معتمدان محل و هر شهر، ائمه جمعه و جماعات انجام شد و سعی کردیم از نمایندگان قبلی نامزدها هم در استان‌ها و شهرستان‌ها دعوت کنیم.

کدخدایی تصریح کرد: بازشماری در مقابل دوربین‌های صدا و سیما انجام شد و همان طور که پیش بینی می‌شد تغییر محسوسی در آرا مشاهده نشد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: البته خطای انسانی هست و می‌تواند اندک تغییراتی وجود داشته باشد که در همه انتخابات‌ها طبیعی است.

وی با بیان اینکه بازشماری صندوق‌ها از ساعت 13 روز دوشنبه 8 تیر آغاز شد و تا ساعت 20 ادامه داشت، گفت: البته شورای نگهبان از ساعت 7 صبح آماده بود که پیشنهادهای مطرح شده از طرف یکی از نامزدها را انجام دهد اما چون به توافقی نرسیدیم بازشماری 10 درصدی در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف آغاز شد.

کدخدایی با بیان اینکه سازوکار انتخاب 10درصد صندوق ها متفاوت است و می‌تواند به صورت خوشه‌ای یا عادی باشد، افزود: ما این کار را به صورت قرعه کشی با رایانه انجام دادیم که هیچ گونه شبهه‌ای ایجاد نشود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با ارقامی که هر استان در نظر گرفت‌، کار به گونه‌ای انجام شد که ما در همه شهرهای استان‌های مختلف به نوعی این بازشماری را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه طرح شبهه ساده است و هر مطلبی ممکن است بیان شود افزود: مهم این است شبهه‌ای که مطرح می‌شود همراه با قراین قوی و ادله‌ای باشد که بتواند طرف مقابل را قانع کند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی شبهه‌ها که از ابتدا مطرح می‌شد، گفت: مطرح می‌کردند که نمایندگان برخی نامزدها در زمان پلمپ صندوق‌ها حضور نداشتند اما توضیح این مساله این است که در انتخابات حضور ناظران و مجریان الزامی است و البته قانون در سال 1379 این اجازه را داد که نمایندگان نامزدها هم حضور داشته باشند اما الزامی برای حضور آن‌ها نیست.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طبعاً از نمایندگان نامزدها دعوت می‌شود اما به این معنا نیست که اگر آن‌ها نیایند امر رأی گیری متوقف شود.

وی گفت: اگر ناظران شورای نگهبان حضور نداشته باشند رأی گیری به هیچ عنوان امکان پذیر نیست ولی اگر نمایندگان نامزدها نباشند رأی گیری آغاز می‌شود و به کار خود ادامه می‌دهد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به شبهه‌ای که در مورد نبود نمایندگان نامزدها در پای برخی صندوق‌های رای مطرح است، گفت: به این پرسش و شبهه اینطور پاسخ می دهم که آیا همه نامزدها برای حدود 46 هزار صندوقی که داشتیم برای همه آن‌ها نماینده معرفی کرده بودند که طبعا این طور نیست.

کدخدایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: مثلا در بیشترین مورد یکی از نامزدها بیش از 40 هزار نماینده؛ برخی از نامزدها هم حدود 5 هزار و برخی از نامزدها هم حدود 33 هزار نماینده برای صندوق‌ها معرفی کرده بودند.

وی اضافه کرد: این تعداد نماینده را، نامزدها معرفی کردند حالا آن تعداد صندوقی که در آن‌ها نماینده نامزدها حضور نداشت چه می‌شود؟ آیا به این مفهوم است که پای آن صندوق‌ها که نامزدها نماینده معرفی نکرده بودند آرای آن صندوق‌ها مخدوش است؟ در آن صندوق‌ها تخلفی یا تقلبی صورت گرفته است؟ قطعا چنین ادعایی ندارند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: آنچه برای ما مهم بود، بررسی گزارش‌هایی بود که به ما دادند که ما در روز انتخابات آن‌ها را پیگیری و بررسی کردیم که بسیاری از آن‌ها صحت نداشت.

کدخدایی افزود: در تعداد انگشت شماری از صندوق‌ها برخی از نمایندگان نامزدها اخلالی ایجاد کرده بودند که طبق قانون با آنان برخورد شد و از شعبه اخراج شدند که همه این‌ها صورت‌جلسه شده و مشخص است که چه اخلالی ایجاد شده بود.

وی اضافه کرد: در این شعبات انگشت شمار مشخص است فرد خاطی چه اقداماتی انجام داده که پس از تذکرات مکرر از محل شعبه اخراج شده بود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نامزدها برای بیشتر صندوق‌ها نماینده معرفی کرده بودند اما در تعداد اندکی از صندوق‌ها که به هر دلیل امکان حضور نماینده نامزدها وجود نداشته است این به مفهوم این نیست که چون نماینده نامزدها حضور نداشته است پس تخلف و تقلبی صورت گرفته باشد.

کدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه برخی می‌گویند در برخی از حوزه‌ها میزان آرا بیشتر از واجدان شرایط رای دادن بوده است، گفت: برخی این ابهام را بدون هیچ محدودیتی مطرح می‌کنند؛ ارقامی را که در مورد برخی شهرستان‌ها اعلام می‌کنند؛‌ این‌ها هیچ کدام واقعیت ندارد و ما همه اینها را بررسی کرده‌ایم.

وی افزود: برخی از بعضی ستادهای نامزدها پیش ما آمدند یک نفر از این‌ها در دو روز گذشته پیش من‌آمد و آماری را آورد و مدعی بود که مثلا در فلان شهرستان140 درصد آرا بیشتر از واجدان شرایط رای دادن بوده است. گفتم؛ این را بر چه اساس شما تطبیق کرده‌اید گفت من بر اساس آمار گذشته این کار را کرده‌ام، گفتم آمار گذشته که با آمار الان نمی‌تواند همخوانی داشته باشد شما تعداد واجدان شرایط رای دادن گذشته را دارید الان با آمار این انتخابات مقایسه می‌کنید که من به وی گفتم مقایسه این دو آمار غیر قابل پذیرش است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه صحت این گفتارها قابل تردید است اضافه کرد: در برخی از شهرستان‌ها این طور بوده است آیا این خلاف قانون است؟ نه طبق قانون است. در قانون ما یک حوزه داریم به نام حوزه کشور، حوزه سراسری، در انتخابات ریاست جمهوری شما می‌توانید در هر شهرستان که مایل بودید در روز جمعه مسافرتی بودید در خارج از کشور بر اساس شناسنامه شما جزو آمار ثبت احوال یکی از شهرها هستید اما خارج از کشور دارید رأی می‌دهید این آمار را چه کسی می‌تواند تفکیک کند؟

کدخدایی گفت: طبعاً نقل و انتقال جمعیت به دلایل مختلف دانشجویی، کارگری، تفریحی و این گونه مسائل است که افراد از این شهر به آن شهر به دلیل کاری که دارند حرکت می‌کنند و منعی ندارد برای رأی دادن از این شهر به آن شهر، بله اگر تعداد آرا بر اثر تخلفی بیش از واجدان شرایط باشد یعنی مستلزم انجام یک تخلف باشد، آنجا آن آمار کسر و با متخلف برخورد و جلوگیری می‌شود.

وی افزود: مثلاً در برخی انتخابات گذشته مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه حوزه ها پراکنده و ممکن است تعداد آرا مثلاً با هزار رأی یا 2هزار رأی یا 5 هزار رأی یک نفر نامزد برنده شود نسبت به نامزد دیگر افرادی را از حوزه دیگر بیاورند به حوزه دیگر که این مصداق خرید رأی می‌شود و در نهایت ممکن است به ابطال آن حوزه منجر شود اما در انتخابات ریاست جمهوری مطلقاً چنین مسئله‌ای نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شما از هر منطقه‌ای می‌توانید رأی خود را به صندوق بیندازید، بر اثر مهاجرت‌های دانشجویی و تفریحی، جمعیت‌ها پراکنده هستند. گاهی اوقات آمار تفکیکی بین جمعیت و وضع جغرافیایی یک محل نداریم مثل شمیرانات مثلاً منطقه 1 و 3ما به شمیرانات چسبیده است. همیشه در این منطقه در همه انتخابات گذشته تعداد آرا از تعداد واجدان شرایط رأی دادن بر اساس آمار رسمی ثبت احوال بیشتر بوده است؛ آیا این‌ها به عنوان تخلف بوده است؟ چنین چیزی را نه شورای نگهبان احراز کرده است و نه وزارت کشور و در انتخابات قبلی ریاست جمهوری یا مجلس هم چنین وضعی را داشته‌ایم.

کدخدایی افزود: پس این ادعا که اولاً تعداد کثیری از شهرستان‌هاست بنده صراحتاً رد می‌کنم همه را ما بررسی کردیم، تعداد اندکی از شهرستان‌هاست ثانیاً دلایلش مهاجرت‌هاست و نکته مهم این است که آیا در مجموع آرای کشوری که 46 میلیون و 200 هزار نفر اعلام شد آیا بیشتر از این بود؟ میان 39 میلیون و 300 هزار رأی اخذ شده تا 46 میلیون و 200 هزار فاصله زیاد است.

وی اضافه کرد: نتیجه اینکه در مجموع تعداد واجدان شرایط رای دادن با آرا متناسب است و افرادی که این مسئله را مطرح می‌کنند به آمار اداره ثبت و اداره آمار دقت کنند و این طور نباشد که ارقامی را مطرح کنند.

مجری از سخنگوی شورای نگهبان پرسید: برخی نامزدها ادعا کرده اند قبل از انتخابات در مورد خرید رأی اقدام شده است؛ نظر شما چیست؟

کدخدایی گفت: خرید رأی آنچه مصداق قانونی ماست این است که به یک شخصی پول یا وعده پول داده شود یا در واقع کمک مالی به وی شود به منظور اینکه وی رأیش را به نام این فرد بنویسد.

وی افزود: در انتخابات مجلس معمولاً گاهی اوقات در برخی از حوزه‌های کوچک چنین اتفاقی می‌افتد که افرادی را از حوزه‌ای به حوزه دیگر می‌برند و پولی به آنان پرداخت می‌شود برای اینکه به آن فرد رأی بدهند اما در انتخابات اخیر مصادیق این گونه نداشتیم به جز سه یا چهار مورد که برخی از نامزدها مطرح کرده بودند که همان روز 22 خرداد مطرح شد، بررسی کردیم از طریق ستاد نظارت بر انتخابات و دیدیم که صحت ندارد.

کدخدایی اضافه کرد: اما نکته‌ای را مطرح می کنند اینکه اگر دولتی که بر روی کار است دولتی که از یک طرف در گردونه انتخابات است و از طرف دیگر سکاندار کشور، اقداماتی را قبل از انتخابات انجام داده؛ اقداماتی که قانونی بوده است طبق قانون مکلف بوده انجام دهد، این را بعضاً مدعی شدند که مصداق خرید رأی است که واقعاً غیرقابل قبول است.

وی تصریح کرد: این مورد باید احراز شود که سوء نیت فرد را که بر اساس قانون پرداخت‌هایی را داشته است آیا این می تواند مصداق خرید رأی باشد؟ موضوع در شورای نگهبان مطرح و به اتفاق رد شد چون غیرقابل پذیرش است که وظایف و تکالیف دولتی که بر سر کار است بر اساس موازین قانونی مصداق خرید رأی مطرح شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مرجع اعلام آمار انتخابات، وزارت کشور است و این وزارتخانه در زمینه تجمیع آرا بر اساس تمهیدات فنی که دارد اقدام می‌کند.

کدخدایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: سیستم نظارتی ما هم بر اساس اقداماتی که انجام داده‌ایم باید بررسی کند که آیا آماری که وزارت کشور ارسال کرده است در حد اعتبار اولیه، معتبر است یا خیر.

وی اضافه کرد: فرم‌هایی هست که تنظیم شده و در رسانه‌ها هم مطرح است و برخی افراد هم به آن اشاره کردند.

کدخدایی گفت: فرم های 22 ، 28، 29 و 32 فرم هایی هستند که مکانیزم‌های این نظارت را محقق و اجرایی می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: فرم 22 فرمی برای هر صندوق است و وقتی شمارش انجام شد افراد نظارت و اجرا و افراد دیگری که باید در سر صندوق‌ها باشند و حضور دارند آن را امضا می‌کنند که سند آن صندوق محسوب می‌شود.

وی گفت: این فرم‌ها در فرمانداری‌ها تجمیع می‌شود و فرم 28 را تشکیل می‌دهد که مربوط به وزارت کشور است.

کدخدایی افزود: فرم مشترک ما هم فرم 29 است که به ما مربوط می‌شود و تمام این موارد با امضای اعضای ناظر سر صندوق‌ها یا هیئت‌های نظارت ماست.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبعاً چون در هر صندوقی تعداد زیادی افراد هستند و چندین نفر اعضای نظارت و اجرا و افراد دیگر ازجمله نمایندگان معرفی شده نامزدها حضور دارند نمی‌توان گفت تخلف صورت می‌گیرد مگر اینکه فرض را بر این بگذاریم که همه افراد حاضر و مسئول در سر صندوق ها متخلف هستند که اگر این فرض را داشته باشیم اصولاً نمی‌شود به هیچ چیزی اعتماد کرد و سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

وی افزود: وقتی شخصی را مسئول اداره می‌گذارند یا یک قاضی برای یک شعبه دادگاه حکم می‌گیرد اصل، اعتماد است.

کدخدایی گفت: اینکه گفته شود همه افراد حاضر در سر صندوق‌ها خدای ناکرده با هم تبانی کرده‌اند و متخلفند، قابل قبول نیست مگر اینکه ادله محکم و مستند بر این مطلب داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما از بُعد نظارت هم در قبل از روز رأی گیری در خصوص توزیع تعرفه‌ها، استقرار شعب و روز رأی گیری در شعب حضور داریم و تا پایان شمارش آرا و امضای صورت‌جلسه‌ها، نظارت ما کامل است و هیچ چیز از چشمان ناظران ما دور نمی‌ماند.

وی درباره اینکه برخی نامزدها معتقدند زمان پلمپ صندوق‌ها نمایندگانشان حاضر نبودند و بنابراین نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است، گفت: حضور نمایندگان نامزدها بر سر صندوق‌ها الزامی نیست بلکه داوطلبانه است و اگر نامزدی، نماینده‌ای را معرفی کند و این نماینده سر موعد حاضر شود هیچ کس نمی‌تواند مانع حضور وی در سر صندوق‌ها شود مگر اینکه این فرد تخلفی را مرتکب شده باشد.

کدخدایی افزود: نماینده نامزد باید قبل از آغاز به کار رأی گیری سر صندوق حاضر شود تا مقدمات کار فراهم شود و نباید به جای ساعت 7 یا 8 صبح ساعت 11 حاضر شود و در پایان به جای اینکه منتظر بماند تا ساعت 10 شب و شمارش انجام شود، صورتجلسه را ببیند و امضا کند ساعت 4 بعدازظهر شعبه رأی گیری را ترک می کند، ناظران ما نمی‌توانند التماس کنند که نماینده نامزدها حتماً تا پایان حضور داشته باشند و صورت‌جلسه را امضا کنند چون حضور این افراد داوطلبانه است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ناظران ما نمی‌توانند از این افراد بخواهند حتماً تا پایان رأی‌گیری بمانند تا صورت‌جلسه را امضا کنند.

وی افزود: در برخی صندوق‌ها هم نامزدها نماینده‌ای معرفی نکرده بودند و بالاترین تعداد نماینده معرفی شده حدود 40 هزار نفر برای یکی از نامزدهای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری بود.

کدخدایی گفت: اگر فرض را بگذاریم که همه نمایندگان معرفی شده در سر صندوق‌ها حاضر بودند به 40 هزار صندوق می‌رسد در حالی که حدود 46 هزار صندوق رأی گیری داشتیم و حداقل برای 6 هزار صندوق نماینده‌ای از سوی نامزدها معرفی نشده بود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در این صندوق‌هایی که نمایندگانی از سوی نامزدها حضور نداشتند رأی گیری، شمارش آرا و پلمپ صندوق رأی و امضای صورت‌جلسه بدون حضور آن‌ها انجام شده است اما آیا می‌توانند بگویند این صندوق‌ها فاقد اعتبار است یا به راحتی بگویند تخلف شده است؟ قطعاً این طور نیست.

وی گفت: قانون حضور نماینده‌های نامزدهای انتخاباتی بر سر صندوق‌های رأی گیری از سال 1379 بوده است، آیا به مفهوم این است که در همه انتخابات قبلی تخلف صورت گرفته و باطل بوده است؟ قطعاً این طور نیست.

کدخدایی افزود: در صندوق‌هایی که نمایندگان نامزدها هم حضور نداشته‌اند همه مطمئن باشند که هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته است و ناظران ما حاضر بوده و همه موارد را هم صورت‌جلسه کرده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره شبهات کمبود تعرفه در برخی شعب و یا خودداری از اخذ رأی پس از پایان ساعت قانونی رأی گیری و راه ندادن مراجعه کنندگان به محل شعب اخذ رأی گفت: اولاً حضور حماسی مردم در پای صندوق‌های رأی را به همه ملت عزیز تبریک عرض می‌کنم که بعد از همه پرسی قانون اساسی، نخستین بار در انتخابات 22 خرداد است که مردم با حضور گسترده خود در پای صندوق‌های رأی بالاترین مشارکت را رقم زدند.

وی افزود: پیش بینی‌ها برای رأی گیری انجام شده بود و نظرسنجی‌ها را داشتیم اما هیچ گاه این پیش بینی نبود که مثلاًٌ ساعت ده یا یازده احتمال کمبود تعرفه رأی اعلام شود.

کدخدایی گفت: به دلیل استقبال چشمگیر مردم از ساعات اولیه رأی گیری در برخی صندوق‌ها در ابتدای ساعت اخذ رأی احتمال کمبود تعرفه داده می‌شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: معمولاً دستور داده می شود که شعب رأی گیری وقتی یک سوم تعرفه‌ها باقی مانده است اعلام کنند تا تعرفه‌های جدید ارسال شود و کار رأی گیری دچار وقفه نشود و این دستورالعمل اجرایی است.

وی گفت: شعبی که اعلام کمبود تعرفه می‌کردند بر اساس همین مکانیزم بوده است و زمانی که اعلام می‌کردند، یک سوم تعرفه را داشتند؛ البته استقبال مردم هم از ساعات اولیه رأی گیری گسترده و گاهی اوقات ممکن بوده که وقفه 20 یا 40 دقیقه‌ای اتفاق بیفتد که موارد گفته شده مبنی بر تأخیر در اخذ رأی به دلیل کمبود تعرفه بررسی شد که به هیچ وجه صحت نداشت.

کدخدایی گفت: شعبی را که اعلام کردند سریعاً از طریق ستاد نظارت بر انتخابات پیگیری می‌کردیم که می‌گفتند هیچ مشکلی تعرفه‌ای وجود ندارد.

وی افزود: یک یا دو مورد این گونه بود که 20 تا 40 دقیقه در واقع بحث کمبود تعرفه را داشت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در بقیه موارد استقبال مردمی باعث شده بود صف‌ها تشکیل شود.

وی درباره ساعت رأی گیری گفت: کار رأی گیری در همین تهران در برخی شعبه‌ها تا ساعت یک و نیم شب هم ادامه داشت که در گزارش تفصیلی نشانی این شعب ذکر خواهد شد.

کدخدایی گفت: در استان گلستان بخشی از شعب تا ساعت دو شب هم از هموطنان واجد شرایط، رأی گیری می‌کردند و محدودیتی برای اخذ رأی وجود نداشت.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در این دوره از انتخابات کار اخذ رأی به جای ساعت 9 از ساعت 8 صبح آغاز و بعد از ساعت 18 هم تا ساعت 22 تمدید شد.

وی گفت: پس از آن هم اعلام شد تا هر زمانی که هموطنان در محل اخذ رأی حضور دارند رأی همه آن‌ها گرفته شود و حتی برای هموطنان جالب است برخی شعب که درب محل اخذ رأی را بسته بودند قبل از شمارش آرا به دلیل مراجعه شهروندان دوباره درب محل رأی گیری را باز می‌کردند و اخذ رأی ادامه می‌یافت و در برخی شهرستان‌ها تا این حد همکاری شد.

کدخدایی افزود: به ضِرس قاطع عرض می‌کنم به هیچ وجه حتی یک نفر هم نبوده است که به محل اخذ رأی مراجعه کند و از او رأی گیری نشود مگر اینکه کسی تمایل به شرکت در رأی گیری نداشته و جزو شش میلیون نفر بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هر کس که پای صندوق‌های رأی حاضر شده بود قطعاً رأی خود را به صندوق انداخته است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره میزان تعرفه‌های چاپ شده گفت: درخصوص مجموع آرا اتفاقاً حساس شدیم و سه نفر بازرس را به مدت دو روز به وزارت کشور اعزام کردیم و گفتیم تمام موارد تعرفه، قراردادها و تعرفه‌های باقیمانده را بررسی کنند.

کدخدایی افزود: مجموع تعرفه‌هایی که چاپ شده بود و بخشی از آن‌ها هم روز رأی گیری به خاطر استقبال مردم چاپ شد حدود 60 میلیون و 800 هزار و اندی است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: آرایی که مردم به صندوق‌ها ریختند حدود 39 میلیون و 300 هزار رأی است یعنی حدود 40 میلیون رأی، تعدادی از این‌ها در انبارهای وزارت کشور پلمپ شده است؛ پلمپ سه گانه ازجانب وزارت کشور، شورای نگهبان و حراست وزارت کشور.

وی افزود: برخی از این تعرفه‌های باقیمانده در داخل صندوق‌ها ریخته می‌شود؛ زمانی که از دسته‌ای از تعرفه‌ها استفاده می‌شود و تعدادی از آن‌ها باقی می‌ماند برای جلوگیری از سوء استفاده صورت‌جلسه و در داخل صندوق رأی گذاشته می‌شود.

کدخدایی گفت: تعدادی از این‌ها در انبارهای استانی و شهرستانی باقی است که آمار همه این‌ها را جزء به جزء و رسماً از وزارت کشور گرفتیم و سه نفر بازرس را به مدت دو روز اعزام کردیم تمام قراردادهای چاپ و تمام صورت‌جلسات توزیع را بررسی و گزارش مفصلی ارائه کردند و برای شورای نگهبان این شبهه برطرف شد.

وی افزود: این موضوع را برخی از نامزدهای محترم بیان می‌کردند که البته گاهی اوقات ارقام نجومی هم مطرح می‌کنند که من واقعا تعجب می‌کنم که این ارقام را از کجا آورده‌اند.

کدخدایی گفت: قراردادهای این تعرفه‌ها نزد ما موجود است میزان تعرفه‌هایی که در فرمانداری‌ها هست برای ما مشخص است؛ تعرفه‌هایی که در صندوق‌های رای ریخته و همه این‌ها صورت‌جلسه شده و اسناد و مدارک آن در شورای نگهبان موجود است که ما ان شاء‌الله در گزارش تفصیلی شورای نگهبان همه آن‌ها را ضمیمه خواهیم کرد.

در ادامه مجری با اشاره به انبارهای شورای نگهبان و وزارت کشور از سخنگوی شورای نگهبان پرسید: یکی دیگر از مواردی که مطرح می‌کنند این است که در طول این مدتی که گفتند 10 درصد این صندوق‌ها را می‌شماریم این صندوق‌ها در اختیار وزارت کشور بوده است بنابراین هر اتفاقی می‌تواند در آن افتاده باشد. نظر شما در این باره چیست؟

کدخدایی در پاسخ گفت: مثل این است که بگویید برویم در محاکم دادگستری و شما بگویید که من به محاکم دادگستری نمی‌آیم چون به محاکم دادگستری اعتماد ندارم چون ممکن است یک طرفه علیه من رای بدهند؛ مسائل سیاسی و اجتماعی ما و هر جامعه‌ای مبتنی بر یک اعتبار اولیه است. طبق قانون، این صندوق‌ها باید دست چه کسی باشد؟ آیا خلاف قانون انجام شده است یا خیر؟ طبق قانون این‌ها پلمپ شده و در اختیار وزارت کشور است و صورت‌جلسه‌هایی که نسخه‌ای از آن نزد ما موجود است و نسخه‌ای نزد وزارت کشور، و آمار آن‌ها مشخص است و این صورت‌جلسات همان روز رای گیری و در پایان ساعت رای گیری تهیه و برای ما ارسال شده است؛ نه دو روز بعد نه چند ساعت بعد، بلافاصله به ما و برای وزارت کشور ارسال شده است.

وی گفت:‌ فرمانداری‌ها چه اقدامی می‌توانند در این زمینه انجام بدهند؟ فرماندار یک مقام قانونی است اگر خدای ناکرده بخواهد دخالتی در این زمینه انجام دهد چطور او را به عنوان فرماندار منصوب کرده‌ایم؟ پس به هیچ کار او نمی‌توانیم اعتماد کنیم؛ چرا اصلا استاندار داریم؟ پس استاندارهای ما مورد تهمت واقع می‌شوند و در مظان اتهام قرار می‌گیرند و در نهایت بیاییم بالاتر چرا وزرایی داریم؟ اگر این تردیدها را ایجاد کنیم کسانی که این تردیدها را ایجاد می‌کنند آیا زندگی روزمره شان این طوری سپری می‌شود؟ یعنی آن‌ها در همه امور تردید می‌کنند؟

کدخدایی افزود: قطعا بسیاری از اینها مقامات سیاسی و اجرایی هستند سمت‌هایی را داشته‌اند یا دارند؛ آیا در آن موقعی که این سمت‌ها را داشتند نگاه مردم هم همین طور بوده؟ یعنی نگاه مردم بی اعتمادی به این‌ها بوده است؟ فکر می‌کنم این‌ها مقوله‌هایی است که خارج از حیطه اختیارات ما یعنی شورای نگهبان است و چون شما سوال کردید مطرح کردم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اینها مباحثی نیست که بخواهیم جامعه انسانی را با آن اداره کنیم یعنی اینکه فرض را بر بی اعتمادی بگذاریم؛ هر کسی مسئولیت قانونی دارد بگوییم ما به شما اعتماد نداریم پس به چه کسی اعتماد می‌کنید؟ خود شما هم اگر بیایید در این جایگاه مردم به شما اعتماد ندارند؛ اصولا فرض زندگی اجتماعی و سیاسی اعتماد اولیه است؛ اگر اعتماد اولیه نباشد نمی‌توانید هیچ کاری انجام بدهید.


سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تمدید پنج روزه مهلت رسیدگی به اعتراض‌های نامزدها با موافقت مقام معظم رهبری گفت: نخستین بار بود که در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان چنین فرصتی را تقاضا کرد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز هوشمندانه و سخاوتمندانه با این تقاضای شورای نگهبان موافقت کردند.

کدخدایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: ما در شورای نگهبان دغدغه همه نامزدها را گرامی می داریم و وظیفه خود می دانیم که تلاش کنیم اعتماد و اطمینان را تا جایی که امکان پذیر است ، ایجاد کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در فرصت 10 روزه رسیدگی به شکایات از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات شورای نگهبان برای افزایش اطمینان مردم و نامزدها گفت: دعوت از نمایندگان نامزدها در روز رای گیری برای حضور در شورای نگهبان، دعوت از نمایندگان نامزدها برای بررسی شکایت‌ها و همچنین دعوت از خود نامزدها برای حضور در جلسه این شورا و طرح مستقیم مطالب از جمله این اقدامات بود.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: متأسفانه از برخی از نامزدها پاسخی نشنیدیم با این حال در پایان فرصت 10 روزه برای ایجاد اعتماد و اطمینان یک گام دیگر برداشتیم.

کدخدایی گفت: پس از موافقت رهبر معظم انقلاب با تمدید پنج روزه مهلت رسیدگی به شکایات، دو اقدام انجام دادیم که یکی تشکیل هیئتی ویژه از افراد برجسته سیاسی - اجتماعی بود که برای مردم شناخته شده بودند و در جایگاه‌هایی قرار داشتند که بی طرفی، عدالت و انصاف آن‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این شش بزرگوار تقاضای شورای نگهبان را پذیرفتند و برای بررسی روند برگزاری انتخابات و بازشماری حداقل 10 درصد از صندوق‌ها اعلام آمادگی کردند.

کدخدایی افزود:‌ ما طی نامه‌ای به ویژه به دو نامزدی که همچنان بر شکایت‌هایشان مصر بودند، اعلام کردیم که این هیئت تشکیل شده است و شما می‌توانید نمایندگانتان را معرفی کنید و هرگونه بررسی که شما درباره انتخابات لازم دارید ما می‌توانیم انجام دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: به آن‌ها اعلام شد که این هیئت با اختیارات باز آمده و این در نامه‌هایی که به دو نامزد محترم ارسال شده، گویاست.

وی افزود: هیئت تشکیل شد اما متاسفانه دو نامزد محترم همچنان بر ادعاهای قبلی خودشان باقی بودند و مطالبی را مطرح می‌کردند که پاسخ آن‌ها بارها داده شده بود و راهی را پیشنهاد می‌کردند که به هیچ وجه قانونی نیست و از جهت قانونگذار پذیرفته نیست.

کدخدایی با اشاره به برقراری تماس با مراجع عظام تقلید و شخصیت‌های روحانی و سیاسی کشور از طریق ارسال نامه و دیدار حضوری گفت: درخواست کردیم که مطالب مستندی را که نزد آن‌ها مطرح شده است به شورای نگهبان ارسال کنند تا رسیدگی شود.

وی افزود : این دو اقدام در جهت ایجاد اعتماد و اطمینان در نامزدها و هوادارانشان بود و این نشانه سعه صدر نظام جمهوری اسلامی ایران است چون دغدغه نامزدها، دغدغه ماست.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه با تایید صحت انتخابات، پرونده دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بسته شد گفت:‌ این بار گزارش تفصیلی رسیدگی به شکایات را منتشر می کنیم و به همه مواردی که نامزدهای محترم داشتند برای تنویر افکار عمومی، مستند پاسخ می‌دهیم.

کدخدایی در پاسخ به این سوءال که آیا نامزدها پس از مختومه شدن پرونده انتخابات می‌توانند مطالبی را در این زمینه مطرح کنند گفت: تازمانی که قانون به ما اجازه می‌داد تلاش کردیم حتی فراتر از اختیارات شورای نگهبان و در چارچوب اختیارات مقام معظم رهبری گامی برداریم و آنهم تعیین فرصت پنج روزه بود.

وی اضافه کرد : از امروز به علت اینکه قانون دست ما را می‌بندد پرونده انتخابات دهم ریاست جمهوری در شورای نگهبان بسته شد.

کدخدایی با اشاره به دیگر اقدامات شورای نگهبان برای ایجاد اعتماد در نامزدها گفت: یکشنبه شب برخی از اعضای هیئت ویژه پیشنهادی را از طرف یکی از نامزدهای محترم آوردند مبنی بر اینکه درچند استان خاص بازشماری همراه با تطبیق سریال شناسنامه‌ها و بررسی خط نوشته شده بر روی تعرفه‌ها انجام شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما این پیشنهاد را به رغم اینکه مستلزم صرف وقت و نیروی انسانی زیادی بود برای نشان دادن حسن نیت پذیرفتیم.

وی گفت: مقرر شد نمایندگان هیئت ویژه دیداری داشته باشند و جزئیات کار را قطعی کنند.

کدخدایی ادامه داد: یکشنبه شب ملاقات‌هایی صورت گرفت و صبح روز بعد اعلام کردند که لازم است جلسه دیگری داشته باشیم و در این فرصت ما به همه هیئت‌های نظارت استانی و وزارت کشور هم اعلام کردیم که از صبح دوشنبه احتمالا بازشماری را به این روش خواهیم داشت.

وی افزود: جلسه‌ای که صبح دوشنبه نمایندگان هیئت ویژه داشتند با نمایندگان این نامزد محترم تا ساعت 13 به طول انجامید و در نهایت برخواست‌های غیرقانونی پافشاری شد که ما نپذیرفتیم.

کدخدایی گفت: وقتی مشخص شد که این‌ها قصدی برای حل مسئله ندارند ما پیشنهاد اولیه مبنی بر بازشماری 10 درصد صندوق‌های رای به صورت تصادفی را آغاز کردیم که تا ساعات پایانی دوشنبه هم به پایان رسید.

سخنگوی شورای نگهبان افزود : این بازشماری در مقابل دوربین‌های صدا و سیما انجام شد که اگر لازم باشد می‌توانند پخش کنند.

کدخدایی گفت:‌ همه این کارها برای این بود که اطمینان داده شود که در بحث نظارت فراتر از اختیارات و وظایف گام‌هایی برداشته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برخی اقدامات این شورا برای اعمال نظارت بیشتر گفت: در تعرفه‌های قبلی فقط جای یک مهر وجود داشت که به پیشنهاد شورای نگهبان در تعرفه‌های جدید جای دو مهر تعبیه شد، همچنین اعزام بازرسان شورای نگهبان در روز رای گیری و آموزش ناظران از دیگر اقدامات این شورا برای نظارت بهتر بود.

کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان تلاش می‌کند که وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهد.

کد خبر 84543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز