شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
۱ نفر

دنیای امروز از دیدگاه زورگویان این‌گونه است که اگر کسی بخواهد از فلسطین و مخصوصا مردم غزه حمایت کند، تروریست خوانده شده، محکوم و حتی از کارش اخراج می‌شود؛ چرا؟ چون در قاموس آنها هیچ‌کس حق ندارد به رفتارهای غیرقانونی اشغالگران قدس کاری داشته باشد.

گوگل

پروژه نیمبوس
پروژه نیمبوس(Project Nimbus) یک قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری بین شرکت‌های گوگل و آمازون با دولت و ارتش رژیم اشغالگر قدس است که در سال ۲۰۲۱ آغاز شد. این پروژه به دولت این رژیم امکان دسترسی به فناوری‌های پیشرفته در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را می‌دهد که شامل تشخیص چهره و تحلیل احساسات است. پروژه نیمبوس با هدف ارائه یک راه‌حل جامع ابری برای استفاده دولتی، دفاعی و دیگر نهادهای اسرائیلی طراحی شده است. این قرارداد با اعتراض‌های گسترده‌ای از سوی کارمندان گوگل و جوامع حامی حقوق فلسطینیان روبه‌رو شده است، چرا که نگرانی‌هایی درباره استفاده از این فناوری‌ها برای نظارت و سرکوب بیشتر فلسطینیان وجود دارد.

تشدید بحران‌ها
قرارداد پروژه نیمبوس با سرزنش و محکومیت سهامداران این شرکت‌ها و همچنین کارکنان آنها به‌دلیل نگرانی از اینکه این پروژه منجر به نقض بیشتر حقوق فلسطینی‌ها در زمینه اشغال مداوم و درگیری بین طرفین شود، روبه‌رو شده است. به‌طور خاص، آنها ابراز نگرانی می‌کنند که چگونه این فناوری نظارت بیشتر بر فلسطینی‌ها و جمع‌آوری اطلاعات غیرقانونی در مورد آنها و همچنین تسهیل گسترش شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل در سرزمین اشغالی را تسهیل می‌کند.

پول حرف اول را می‌زند؟
توجیه گوگل برای عقد قرارداد با رژیم صهیونیستی، بحث مالی بوده است. بدین‌ترتیب موضوع توجه به موازین اخلاقی و اینکه اشغالگران با تقویت نرم‌افزاری ممکن است تا چه اندازه فلسطینیان را تحت فشار قرار دهند، امری است که ظاهرا جایگاهی در شرکت گوگل ندارد. «آتل ارلینگسون»، سخنگوی GoogleCloud در سپتامبر ۲۰۲۲ و در اظهارنظری وقیحانه گفته بود که این شرکت با افتخار از دولت اسرائیل حمایت می‌کند و به این ترتیب استدلال منتقدان پروژه نیمبوس را نادرست ارزیابی کرد.

اخراج ۲۸ کارمند گوگل
در سال‌های اخیر کارکنان گوگل بارها با قراردادهای نظامی این شرکت مخالفت کرده‌اند؛ ازجمله قرارداد گوگل با سازمان گمرکات و حفاظت مرزی ایالات متحده؛ همچنین نقش این شرکت در ساخت ابزارهای هوش مصنوعی مورد استفاده برای اصلاح حمله‌های پهپادی. با این حال، مدیران گوگل به این موارد اهمیتی نداده و راه‌شان را ادامه داده‌اند تا اینکه سرانجام در اقدامی نه چندان عجیب، شرکت گوگل ۲۸ کارمند خود را که در فعالیت‌های اعتراضی نسبت به قرارداد پروژه نیمبوس در دفاتر این شرکت مشارکت کرده بودند، از کار برکنار کرد. اخیرا شماری از کارمندان گوگل در حرکتی اعتراضی وارد دفاتر این شرکت در نیویورک و سانی‌ویل شدند و حاضر به خروج نشدند. مقامات این شرکت می‌گویند که معترضان مانع کار سایر کارمندان شدند و از دسترسی آنها به امکانات جلوگیری کردند و همین باعث شد مدیران با پلیس تماس بگیرند.

بیشتر بخوانید:


فرآیند قرارداد

پروژه نیمبوس در ۴مرحله برنامه‌ریزی شده است.

  • خرید و ساخت زیرساخت ابری
  • تدوین سیاست دولت برای انتقال عملیات به فضای ابری
  • انتقال عملیات به فضای ابری
  • پیاده‌سازی و بهینه‌سازی عملیات ابری


طبق قرارداد، شرکت‌های فناوری «Google Cloud Platform» و «Amazon Web Services» برای ارائه خدمات محاسبات ابری به آژانس‌های دولتی رژیم صهیونیستی، ازجمله هوش مصنوعی و یادگیری ماشین انتخاب شدند.

کد خبر 845833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha