تعیین‌تکلیف نهایی درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ازسوی کمیسیون اجتماعی مجلس در شرایطی است که اظهارنظرها ازسوی موافقان و مخالفان تعطیل شدن روز شنبه همچنان ادامه دارد و برخی می‌کوشند تعطیلی روز شنبه را به عنوان مطالبه‌ای عمومی القا کنند.

مجلس و تعطیلات

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: اگرچه کارشناسان معتقدند تعطیلی روز پنجشنبه مزیت‌های به مراتب محسوس‌تری برای قشرهای مختلف جامعه به دنبال دارد، اما برخی فعالان بخش‌خصوصی معتقدند با تعطیل شدن روز پنجشنبه، عملا ارتباط ایران با تجارت جهانی قطع خواهد شد؛ گزاره‌ای که دلایل زیادی برای رد آن مطرح شده‌است. این درحالی است که کارشناسان معتقدند موافقان تعطیلی روز شنبه ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و آیینی جامعه را نادیده انگاشته و صرفا به طرح دلایل اقتصادی اکتفا می‌کنند.

در شرایطی که موافقان تعطیلی روز شنبه عمدتا «هماهنگ‌شدن با الگوی جهانی تعطیلات» و «تأثیر مثبت بر کسب‌وکارها» را به‌عنوان استدلال‌ خود مطرح می‌کنند، موافقان تعطیل‌شدن روز پنجشنبه نیز دلایل متقنی برای این نظر خود دارند که در ادامه به بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع می‌پردازیم.

۱

سرنوشت کسب‌وکارهای خرد

درحالی‌که موافقان تعطیل شدن روز شنبه معتقدند این موضوع علاوه‌بر تأثیر مثبت بر کسب‌وکارها، هماهنگی جهانی مناسبی برای فعالان بخش خصوصی ایجاد می‌کند، در مقابل بخش قابل‌توجهی از کارشناسان اقتصادی بر این گمانند که با توجه به وضعیت نیمه‌تعطیل روز پنجشنبه، تعطیل‌شدن روز شنبه آسیب‌های جدی‌ای برای فعالان کسب‌وکارهای خرد به‌دنبال دارد.

درچنین شرایطی تعطیل‌شدن روز شنبه، میزان دسترسی کسب‌وکارهای خرد به ساختارهای بروکراتیک را کاهش می‌دهد؛ معضلی که میان‌تعطیلی‌ها نیز بر اثرات مخرب آن می‌افزاید. درواقع افزایش میزان تعطیلات در کشور هزینه‌های تولید را به‌صورت قابل‌توجهی افزایش خواهد داد.

۲

قطع ارتباط تجاری ایران با جهان؟

موافقان تعطیل‌شدن روز شنبه مطرح می‌کنند که تعطیلی پنجشنبه‌ها به «قطع ارتباط تجاری ایران با جهان» می‌انجامد. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد چیزی حدود ۸۵ درصد تجارت خارجی ایران با ۱۰ کشور انجام می‌شود که بخش عمده‌ای از آنها کشورهای اسلامی هستند و بقیه کشورها سهم ۱۵ درصدی در تجارت خارجی ایران دارند.

درچنین شرایطی طرح این موضوع که تعطیلی پنجشنبه‌ها به قطع ارتباط تجاری با جهان می‌انجامد، بیش‌از هر چیزی به‌مثابه گزاره‌ای برای همراه کردن افکارعمومی با تعطیلی شنبه‌هاست. مثال نقض این گزاره، تبادلات تجاری ۱۵۰۰ میلیارد دلاری آمریکا و چین، آن‌هم درصورتی است که دوطرف به‌دلیل اختلاف زمانی موجود، هیچ روز و ساعت کاری اداری مشترکی ندارند.

۳

فهم دینی از زمان

یکی از موضوع‌هایی که جای‌خالی آن در نظرات اقتصادمحور موافقان تعطیلی روز شنبه احساس می‌شود، فهم دینی از ارزش زمان و روزهاست. تأکید بر تعطیل‌نشدن روز پنجشنبه درحالی است که براساس تعالیم اسلامی، ارزش معنوی روزهای پنجشنبه و جمعه با هیچ‌یک از روزهای هفته قابل مقایسه نیست؛ چراکه این دو روز در ادبیات دینی ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برای تقویت ابعاد فرهنگی – دینی انسان برخوردار است.

درچنین شرایطی کارشناسان مذهبی معتقدند خارج‌کردن فهم دینی از زمان و نشاندن فهم صرفا مادی و دنیایی، زمینه‌ساز ازبین‌رفتن تأثیر معارف دینی از زندگی اجتماعی افراد جامعه خواهد شد.

۴

نادیده‌ گرفتن «تجارت مجازی»

یکی دیگر از مهم‌ترین گزاره‌هایی که ازسوی موافقان تعطیلی روز شنبه چندان جدی گرفته نمی‌شود، نقش کم‌نظیر «تجارت مجازی» در توسعه تعاملات جهانی فعالان اقتصادی است. درحالی‌که برخی عنوان می‌کنند تعطیل‌شدن روز شنبه در هماهنگی با تعطیلات هفتگی جهانی، زمینه‌ساز رشد تجارت جهانی ایران می‌شود، کارشناسان حوزه تجارت‌الکترونیک بر این گمانند که با مجازی‌شدن تجارت‌جهانی، دیگر تعطیلات تأثیر معناداری بر مبادلات و تجارت اقتصادی ندارند.

نکته اینجاست که با گسترش ابزارها و پلتفرم‌های ارتباطات مجازی، گزاره پیشبرد تجارت‌جهانی با محوریت فرایندهای بروکراتیک در مسیر کم‌رنگ‌تر شدن درحال حرکت است و با توجه به این موضوع، نباید با تصمیم‌گیری‌هایی مانند «تعطیل‌کردن روز شنبه»، فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عمومی را تحت‌تأثیر قرار داد.

۵

پروپاگاندای رسانه‌ای

تأکید ویژه بر اینکه «تعطیلات ما همانند دیگر نقاط جهان نیست»، یکی از گزاره‌های مهمی است که در لابه‌لای نظرات موافقان تعطیلی روز شنبه به‌صورت محسوسی به چشم می‌آید. این درحالی است که به‌نظر می‌رسد این گزاره بیش‌از آنکه بهره‌ای از واقعیت داشته باشد، بخشی از تکنیک «غیرطبیعی نشان دادن امور طبیعی» به‌حساب می‌آید.

درچنین شرایطی کارشناسان حوزه رسانه معتقدند این موضوع بخشی از «جنگ شناختی» علیه ایران است که می‌کوشد با تأکید بر تمایزها، که در نقاط مختلف جهان نیز به شکل‌های مختلف قابل مشاهده است، آنها را موضوع‌هایی کاملا «غیرطبیعی» جلوه دهد. دراین میان تأکید برخی بر تعطیلی شنبه در شرایطی است که در بسیاری از کشورهای جهان تعیین تعداد و ساماندهی تعطیلات، براساس منطق فرهنگی و اولویت‌های نظام سیاسی آن کشور مشخص می‌شود.

۶

رونق گردشگری؛ شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها؟

یکی از استدلال‌هایی که همواره ازسوی موافقان تعطیلی روز شنبه مطرح می‌شود، تأثیر ویژه این موضوع بر رونق گردشگری است؛ در شرایطی که کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند این تعطیلی پنجشنبه‌هاست که می‌تواند تأثیر محسوسی بر رشد اقتصاد گردشگری کشور داشته باشد.

براین اساس هم هست که با توجه به تأثیر گسترده گزاره‌های اعتقادی، سنت‌ها، آیین‌ها، مناسک و انواع مراسم دینی – فرهنگی بر انجام سفرهای داخلی، تعطیل‌شدن روز پنجشنبه بیش‌از شنبه، می‌تواند بر رونق گردشگری داخلی در کشور تأثیرگذار باشد. دراین میان باید درنظر داشت که توجه محوری ایرانیان به موضوع‌هایی از قبیل «صله رحم» و «حفظ پیوندهای خانوادگی»، تأثیر ویژه‌ای بر انجام سفرهای داخلی در نقاط مختلف کشور دارد. درچنین شرایطی کارشناسان حوزه اقتصاد گردشگری معتقدند تعطیل شدن روز شنبه می‌تواند ظرفیت‌های گسترده‌ای را که حول‌محور تعطیلی پنجشنبه‌ها شکل گرفته از بین ببرد.

۷

تعطیلی شنبه‌ها؛ مطالبه عمومی؟

برخی موافقان تعطیلی روز شنبه همواره تلاش کرده‌اند اینگونه القا کنند که تعطیل شدن این روز «مطالبه‌ای عمومی» است که زمینه‌ساز تغییرات مهمی در زندگی اقتصادی آحاد جامعه می‌شود. طرح چنین گزاره‌هایی درحالی است که بخش گسترده‌ای از دستگاه‌های دولتی و قشرهای اجتماعی ارتباط ویژه‌ای با اقتصاد بین‌المللی ندارند که ضرورت داشته باشد تعطیلات هفتگی با شاخص جهانی هماهنگ شود.

درحالی‌که با درنظر گرفتن گزاره‌های مختلف، تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند مزیت‌های مهمی برای قشرهای مختلف جامعه ایجاد کند، برخی می‌کوشند خواسته‌ها و ایده‌های خود را به‌عنوان «مطالبه عمومی» جلوه دهند.

۸

همه‌چیز در گرو یک روز تعطیلی است؟

«خطر حذف از تجارت جهانی» یکی از مهم‌ترین نکاتی است که طی روزهای اخیر به‌دفعات ازسوی برخی موافقان تعطیلی روز شنبه مطرح شده‌است؛ این درحالی است که به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد کلان، «انتقال کالا» و «انتقال پول» ۲ موضوع محوری در چرخه تجارت و بازرگانی کشور است که در هر دو، دولت نقش اساسی دارد و تعطیلات نقشی در بر زمین ماندن مبادلات ندارند.

آمارها نشان می‌دهد از حدود ۱۱۵ میلیارد دلار ارزش صادرات سالانه ایران، حدود ۶۰ میلیارد دلار آن در حوزه «نفت» و «پتروشیمی» است که غالبا ازسوی دولت انجام می‌شود.

کد خبر 846457
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • DE ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    24 2
    1400 قلم کالا واردات ممنوع عضو FATF نیستید بانک های خارجی در ایران شعبه ندارند در صرافی ها بگیر و ببند هست برای واردات مواد اولیه ارز ندارید حالا دو روز تعطیل باشد یا نباشد یا همه هفته تعطیل چه فرقی میکند...
    • احمد IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      5 11
      شما 24 ساعت در تمام رسانها مشکلات مسایل کشور را به تحریمها نسبت میدهید پس نباید نگران تعطیلی شبه و پنج شنبه و قطع ارتباط تجاری با دنیا باشید
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      3 2
      احمد دلبندم تا زمانی که امثال تو هنوز م اصرار دارید تعطیلی شنبه مال یهودی هاست و تحریم فرصت پس پیشرفتی در کار نیست
  • هاشم IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    21 3
    اقتصاد حرف اول میزنه فقط
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    24 3
    عرضه مشخص کردن یک روز تعطیلی رو ندارید.سیل وبقیه مشکلات که جای خودش
  • رها IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    17 4
    ظاهرا موافقان تعطیلی 5شنبه ها به همین اوضاع و شرایط اقتصادی راضی و دلخوش هستن و ایده ای برای گشایش امور معیشتی ندارن
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      3 2
      عه شنبه ها تعطیل بشه نفری ۱۰ میلیون میاد رو حقوق ها نگفته بودی شیطون
  • فاطمه IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    4 10
    سالهاست تهران پنج شنبه ها تعطیله قطع تجارت جهانی مطرح نبود الان که می خوان شهرستان ها تعطیل بشه صدای همه در اومده
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    23 4
    همه کارمون غیر عقلانی و از سر نادانی هست همه دنیا یه راه میره مسئولین ما یه راه دیگه،کاش از عربستان یاد بگیرن
  • فرشاد IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    15 3
    ... واقعا چطور با عقلتون کنار میاین که این دلایلو مینویسین
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    16 4
    تو این مملکت فقط به حرف و نظر و تصمیم دوستان تندرو مذهبی گوش داده میشود.
  • طبا IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    13 2
    چرا مسئول این سایت اجازه میده که این دلایل آبکی، بعنوان مخالفت با تعطیلی شنبه ها طرح و منتشر بشه !!!؟؟؟؟ دوماً بغیر از فعالان اقتصادی، مطالبه عمومی هم حتماً تعطیلی پنجشنبه ها نیست چرا که مثلاً برای یه کارمند چه فرقی داره چه روزی تعطیل باشه ولی چه بهتر، روزی باشه که به اقتصاد مملکتش هم، سودی برسونه !!!!
  • حامد IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    21 2
    اين عبارت " کارشناسان معتقدند تعطیلی روز پنجشنبه مزیت‌های به مراتب محسوس‌تری برای قشرهای مختلف جامعه به دنبال دارد" رو از كجا اثبات كرديد
    • US ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      5 0
      تو این مملکت چیزی درست نمی شه . پنجشنبه که تهران تعطیل بود شهرستان تق و لق حالا میشه پنجشنبه تق و لق و مرخصی جمعه و شنبه تعطیل
  • حامد IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    16 2
    اين عبارت " کارشناسان معتقدند تعطیلی روز پنجشنبه مزیت‌های به مراتب محسوس‌تری برای قشرهای مختلف جامعه به دنبال دارد" رو از كجا اثبات كرديد؟!
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    12 2
    خدایا این دولتیها و مجلسی های ناتوان در مدیریت مملکت که باعث زجر مردم هستند از کار برکنار بدار
  • سید نورالدین آل علی - 0912-3585070 IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    4 2
    با عرض سلام و احترام ، موضوع : تعطیلی روز پنجشنبه و یا شنبه ؟ مقدمه : نیازی به مزایای تعطیلی و یا تلاش و کوشش را نیست . چرا که اینچنین گفتار ها و یا نوشتی در این خصوص باید به زیر ساخت های کل کشور و همچنین رابطه با دیگر کشور ها را بررسی نمود. که خوشبختانه در مطلب فوق به اشاراتی در این خصوص ارائه گردیده است. فصل اول : روش تحقیق با یکب ررسی اجمالی ما می توانیم نیاز های مردم برای دسترسی برای انجام کار ها را مورد مطالعه قرار دهیم. برای مثال هر چند به ظاهر کاغذ بازی تا حدودی از گردونه سازمان های اداری حذف گردیده است .!!!! اما لطفا به ادارات ، ساز مان ها ، داروخانه ها ، پمپ بنزین ، صف نانوائیها ، بانک ها ، شهرداری ها و ادارات زیر مجموعه نیروی انتظامی ( اداره آگاهی بخاطر سرقت و ناامنی ها .... )بزنید .و... حتما بایستی به این موضوع با یک نگاه عالمانه و تحقیقی نگاه نمود ،: چرا که تجار بخاطر تعطیلات آنسوی مرزها (چرا که شنبه و یک شنبه تعطیل می باشند ) نگاه می کنند . تعطیلی پنجشنبه بخاطر موارد زیر علی الخصوص شب جمعه معمولا رسم های سنتی و ازدواج ها ،رفتن به مراکز مذهبی و....از این دیدگاه نگاه
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    6 1
    از یک طرف شعار جهش تولید می دهیم از یک طرف در دلایل سنتی و تعصبها گیر کردیم . دلیل اصی مخالفت با شنبه ها تعطیل بودن این روز در دین یهود است . و این یعنی تعصب مخالف پیشرفت اقتصاد می شود
  • مجید IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    1 4
    جنابعالی از کجا متوجه شدند از کدام آمار تهیه شده فهمیدید که تعطیلی شنبه مطالبه عمومی هست یا مطالبه عمومی نیست اگر مطلبی می‌خواهید بیان کنید بسم اله بفرمایید ،شاید هم شما رفراندوم شخصی برگزار کردید
  • فرهنگی ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    2 1
    شنبه یک روز کاری کامل وپر بازده است اما پنج شنبه نیمه تعطیل به خاطر مسایل فرهنگی.حالا شنبه رو تعطیل کنید بشه هفته ای سه روزتعطیل.بخش خصوصی که با کارگر ومهندسش تعارف نداره جمعه هم اونارو میاره سرکار.ادارات دولتی متوسط کارمفیدشون سی چهل دقیقه است در روز
  • فرهنگی ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    3 0
    شنبه یک روز کاری کامل وپر بازده است اما پنج شنبه نیمه تعطیل به خاطر مسایل فرهنگی.حالا شنبه رو تعطیل کنید بشه هفته ای سه روزتعطیل.بخش خصوصی که با کارگر ومهندسش تعارف نداره جمعه هم اونارو میاره سرکار.ادارات دولتی متوسط کارمفیدشون سی چهل دقیقه است در روز
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    3 1
    آقا حق باشماست اصلا شما جهت باد رو نشون بدین ملت و نماینده های در حال احتضار برن همون سمت / گل گرفتن در مجلس بی خاصیت از مشخص کردن روز دوم تعطیل بسیار پرخاصیت تر است ..
  • US ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    شنبه باید تعطیل بشه .. پنجشنبه هم تعطیل بشه چهارشنبه مثل نیمه تعطیلی پنجشنبه فعلی میشه ..‌ کشور رو نابود کردین با این افکارتون
  • US ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    شنبه باید تعطیل بشه .. پنجشنبه هم تعطیل بشه چهارشنبه مثل نیمه تعطیلی پنجشنبه فعلی میشه ..‌ کشور رو نابود کردین با این افکارتون