در حالی که قیمت پژو پارس به گفته مدیرعامل ایران خودرو با اخذ مجوز افزایش یافته است اما وزارت صمت و شورای رقابت هیچکدام مسئولیت قیمت‌گذاری آن را نمی پذیرند.

خودرو- پژ وپارس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت پویشی با عنوان «جلوگیری از افزایش قیمت خودروهایی که در موعد مقرر تحویل نشده است» عنوان کرده‌اند که شرکت ایران خودرو برای خودروهای با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ افزایش قیمت لحاظ کرده است.

در واقع این شرکت با اعلام قیمت جدید خودروی پژو پارس در بهار امسال، فراخوان واریز وجه با قیمت جدید برای متقاضیان پژو پارس با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ ارسال کرده است در حالی که اگر این خودرو در موعد مقرر و تعیین شده یعنی زمستان سال گذشته به متقاضیان تحویل می شد متقاضیان باید این خودرو را با قیمت سال قبل خریداری می کردند و اکنون با مساله افزایش قیمت مواجه نمی شدند.

براین اساس مخاطبان از مسئولان وزارت صمت، شورای رقابت، سازمان تعزیرات خواسته‌اند تا به این موضوع رسیدگی کنند و از تضییع حقوق متقاضیان این خودرو جلوگیری شود.

پیرو موضوع قیمت جدید خودرو پژو پارس وزیر صمت روز گذشته در حاشیه جلسه مجلس در جمع خبرنگاران، ضمن سلب مسئولیت از خود در موضوع قیمت‌گذاری پژو پارس، عنوان کرد که وزارت صمت مجری سیاست‌های ابلاغی شورای رقابت است.

عباس علی آبادی در خصوص قیمت پژو پارس تاکید کرد که شورای رقابت مسئول، سیاستگذار و قیمت گذار است.

وی بیان کرد: وزارت صمت براساس قانون، سیاستگذار قیمت‌گذاری خودرو نیست بلکه ما مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم.

سخنگوی شورای رقابت: مطابقت افزایش قیمت پژو پارس با دستورالعمل مربوطه بررسی می‌شود

در ادامه پیگیری های انجام شده سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت نیز در خصوص قیمت جدید خودروهای پژوپارس گفت: در این خصوص شورای رقابت جلساتی را برگزار کرده است و در حال رصد موضوع است. در این جلسات همه دست اندرکاران مرتبط دعوت می شوند و در حال بررسی هستیم که چقدر این مساله با دستورالعمل و قانون تطابق دارد.

وی اظهار کرد: بنابراین اگر عدولی از قانون صورت گرفته باشد و حقی از کسی تضییع شده باشد براساس ظرفیت قانونی به مساله ورود می‌کنیم.

دادجوی توکلی افزود: شورای رقابت تنظیم‌گر بازار خودرو است اما این شورا هیچگاه قیمت‌گذار خودرو نبوده است. شورای رقابت دستورالعمل می دهد و براساس آن دستورالعمل نهادهای تنظیم گر فنی موظف باید عمل کنند.

بر اساس این گزارش، خودروی پژو پارس یکی از خودروهای پرتقاضا است، به طوری که سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر در سامانه یکپارچه برای خرید این خودرو ثبت نام و در نوبت تحویل آن در سامانه یکپارچه خودرو قرار گرفتند.

اما با وجود اینکه تعداد زیادی از متقاضیان این خودرو در نوبت تحویل زمستان ۱۴۰۲ بودند مسائلی در خصوص عدم انطباق این خودرو با استانداردهای ۸۵ گانه و توقف تولید آن مطرح شد.

در واقع سازمان ملی استاندارد در اوایل زمستان سال گذشته اعلام کرد که خودروی پژو پارس که فاقد استانداردهای ۸۵ گانه است تا نیمه اسفند ۱۴۰۲ مجوز تولید دارد و پس از آن براساس قانون عمل می شود. بعد از آن نیز سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که برای ادامه تولید پژو پارس باید منتظر نتایج مرکز آزمون بین المللی استاندارد بود.

در ادامه نیز محمد علی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در یک نشست که روز ۲۷ فروردین برگزار شد، بیان کرد: قرار بر این بود که تولید پژو پارس به دلیل اینکه استانداردها را رعایت نکرده بود متوقف شود اما تولید این خودرو با رفع مشکلات و با دستور رئیس جمهور به تولید ادامه می دهد.

بعد از آن نیز در ۲۹ فروردین علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران خودرو با ارسال نامه‌ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس و اوراق بهادار قیمت فروش جدید محصولات خانواده پژو پارس را اعلام کرد.

براساس این ابلاغیه قیمت پژو پارس با موتور XU۷P از ۲.۴۷۶.۳۶۹.۳۹۹ به ۳.۷۲۹.۵۸۴.۷۲۴ ریال افزایش یافت.

همچنین قیمت پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU۷P از ۲.۸۱۷.۶۹۶.۶۲۷ ریال به ۴.۳۹۵.۲۹۸.۲۵۰ ریال افزایش یافت.

قیمت پژو پارس سفارشی با موتور XU۷P نیز از ۲.۶۰۸.۶۶۴.۲۸۶ ریال به ۳.۸۰۸.۷۱۲.۸۸۵ ریال و قیمت پژو پارس با موتور TU۵ از ۲.۶۴۹.۴۴۸.۹۰۳ ریال به ۴.۰۲۰.۴۶۰.۷۲۴ ریال افزایش یافت.

در مجموع در حالی مدیر عامل ایران خودرو بیان می کند که با اخذ مجوز از مراجع ذیربط قیمت پژو پارس افزایش یافته است اما نه وزارت صمت و نه شورای رقابت هیچکدام مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو را برعهده نمی گیرند.

وزیر صمت می گوید ما مجری سیاست‌های شورای رقابت هستیم و سخنگوی شورای رقابت نیز عنوان می‌کند که شورای رقابت هیچگاه قیمت‌گذار خودرو نبوده بلکه تنظیم گر بازار خودرو است.

با این شرایط فقط هزاران متقاضی پژو پارس هستند که سرگردان، یک شبه با افزایش سرسام آور قیمت پژوپارس مواجه شده‌اند سرگردان مانده اند و هیچ سازمان و نهاد متولی هم به آنها پاسخگو نیست.

کد خبر 846547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    4 44
    اگه فكر ميكنن خيلي گرونه من 50 ميليون هم بيشتر ميدم بدن به من
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      37 1
      تو دلال هستی
    • عباس IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      17 0
      تو خیلی حیف نونی
    • فرزانه IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      15 0
      چی میگی واسه خودت بعد ۷ سال ماشین ثبت نام‌کردیم‌ اونم چی پراید بار امروز قیمتش شده ۳۰۹ تومن من یکی از کجا بیا م‌چه خبره واسه این ماشینا این قیمت اونموقع تحویل شهریور هم هست
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      12 0
      شرم آوره وجود زالو صفتانی مثل تو مملکت رو به اینجا کشونده
    • Kariem IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      13 0
      شما هم مثل ما بیا ۱۵ ماه پولت رو بذار برای این چنین خودرویی تا ببینیم اون وقت هم همین حرف رو میزنی
    • عیسی IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      12 0
      لعنت خدا بر تو و ایران خودرو
    • پارس IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      13 1
      اگه شما ساکت باشی خیلی بهتره شما چی میفهمی از ضرری که ویران خودرو از اسفند 1401 تا الان به ما زده.
  • محمد طاها IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    14 1
    نظر بر این باشه قیمت پارس بیارن پایین برای همه باید باشه نه فقط زمستان ۱۴۰۲ بهار تابستان پاییز ۱۴۰۳ هم باید باشه چون همه یه سطح ضعیف جامعه هستیم جوری برنامه ریزی کنید خودروهای مردم همه رو با یه قیمت تحویل مردم بدید با تشکر
  • ابوالفضل IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    12 0
    خیلی پر واضحه که وزیر صمت از شورای رقابت خواسته و شورای رقابت هم افزایش قیمت داده ،دست هردو در میان است..
  • محمد IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    9 1
    سلام این دقیقا مثل دم خروس و قسم حضرت عباسه،این مگه من نگفتم اون میگه من نگفتم ،جز شما دوتا نهاد کی میتونه مجوز گرونی خودرو رو بده..
  • م. م IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    8 0
    ممنونم از تهیه کننده خبر که کاملا بی طرفانه متن را نگاشته است خدا خیرتان بده
  • فرج IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    1 4
    بخدا که کم آوردیم ، تکلیف ۱۴۰۳ چی میشه پس، انشاا.. که قیمت رو میارن پایین ، حداکثر ۲۰٪ گرون کنن
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    5 0
    هیچکس گردن نمگیره ،موضوع به این مهمی ازاین مسئولین کسی صداش درنمیاد،مدیرعامل ایران خودرومیگه تحریم هستیم،درصورتی که قطعات داخل ایران تولیدمیشه عنوان مثل یکی از تولیدکنندکان شهرک صنعتی صفادشته .
  • یاس IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    4 0
    سلام.این همه راهنمایی شدید توسط مردم.چرا اشتباه کردید.مردم را ناراحت کردید.ایران خودرو موظف است طبق قرار داد الکترونیک تا تابستان 1403تعداد 128هزار دستگاه پارس را بدهد
  • اسد IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    4 0
    وقتی که ملت صف میبندد برای خرید خودرو اشغال و دلا بازی این میشه سال نودوپنج یه تندر خریدم الانم دارم تا ده سال دیگه هم عوض نمیکم.جزای دلا جماعت اینه
  • اسماعیل US ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    1 1
    تنها چاره این است این دو خودروساز سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی هم ندهند به همین چینی های به حرف بی دین بدهیم باور کنید ماشین اشغال هم تولید کنند باز از تولید ما بهتر است پنج یا ده سال سوار شو لذت ببر
  • احمد IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    1 1
    هنوز هم قیمتش بسیار پایین است در ضمن نود درصد اینها برای دلالی میخرند خدا شاهد است اگر قیمت کارخانه وبازار یکی بشود دیگه خبری از دلال بازی نمیشود چرا باید قیمت یک خودرو در بیرون سه برابر کارخانه باشد خوب این باعث دلال بازی وسود جویی میشود قیمت باید همان باشد که بازار تعیین میکند انوقت ببینید چقدر تعدا د متقاضی کم میشود
  • مهدی صادقی IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    0 0
    خدابزگه خداوند جواب میدهد
  • ایران خسته IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    2 0
    مقصر ما هستیم . همین الان اگه پهن رو بکنن 500 میلیون از سر و کله هم بالا میریم چونکه فردا 501 تومن میشه. خلایق هر چه لایق .
  • امیر IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    سلام اولویت ما زمستان ۱۴۰۲ بود هنوز پیام برامون نیومد . علت چیه لطفآ راهنمایی فرمایید .
  • نامشخص IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    تو نون حرام داخل سفرته خدا به حالت رحم کنه
  • بابک IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
    0 0
    ایرانخودرو با این افزایش قیمت سرسام آور مردم رو خیلی بد بین کرده هرچه سری تر باید قیمت رو برگردونن ظلم بزرگیه در حق مردم