چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه استان‌ها- ناهید محمد‌پور: به‌نظر می‌رسد تخصیص اعتبارات استانی و ملی برای اجرای مطلوب و اصولی طرح‌های زیبا‌سازی حریم دریا‌ها ضرورتی جدی است

که در طول سال‌های گذشته همچنان در حد حرف و شعار باقی‌مانده است به‌طوری که در روزهای منتهی به فصل تابستان رنگ و لعاب رسانه‌ای می‌یابد که آن هم غالبا تنها در کشیدن چند دیوار بتنی و یا برزنتی خلاصه می‌شود. 

چندی پیش ایرنا، خبری را به نقل از معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران روی سایت خبری خود گذاشت. در این خبر از دستگاه‌های اجرایی استان خواسته شده تا فعالیت‌های فرهنگی طرح دریا را جدی بگیرند.

قاسم عزیزاده گرجی از دستگاه‌ها ی عضو این کمیته خواسته تا برنامه‌های فرهنگی خود را جهت بررسی و اجرا ارائه دهند. او گفت: «برخی از دستگاه‌های عضو، همکاری و تعامل لازم را نداشته و اینگونه جلسات را جدی نمی‌گیرند.

از آنجا که دریا به لحاظ گردشگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اجرای مطلوب طرح‌های مربوط به آن نتیجه مثبتی برای استان در بر خواهد داشت بهتر است برای تابستان مازندرانی‌ها و میلیون‌ها گردشگری که به این دیار سفر می‌کنند برنامه‌های نشاط بخشی در نظر گرفته شود.»

عباس مهدوی‌، کارشناس اداره فرهنگ و ارشاد استان در این باره می‌گوید: متاسفانه طرح‌های دریا از شرایط مناسبی برای مراجعان برخوردار نیستند و تنها در نصب چند میله و داربست و برزنت، آن هم به شکلی بسیار نازیبا خلاصه شده اند.

در همه این سال‌ها نشست‌ها و جلسات مسئولان استان نیز برای سامان بخشیدن به این طرح، دستاورد ارزنده و کارسازی به‌همراه نداشته است و همچنان شاهد اجرای طرح‌هایی هستیم که از کمترین امکانات و برنامه‌های جانبی لازم برای گردشگران و شنا گران برخوردارند.

متولیان طرح‌ها برای سرمایه‌گذاری اصولی و منطبق با استانداردهای موجود در سواحل بسیاری از کشورهای دنیا علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. طرح‌های دریا در سواحل استان نیازمند یک الگوی اجرایی هستند تا به نقطه مطلوب برسند.

پس از طراحی این الگو باید شرایطی را فراهم کرد تا بستر لازم برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های دریا فراهم شود.

حضور فعال در گرو اعتبار لازم

مهدوی در ادامه می‌گوید: هنوز متولی طرح‌های دریا در استان مشخص نیست. بسیاری از دستگاه‌ها  از اعتبارات لازم و تخصیص یافته برای مشارکت در طرح‌ها برخوردار نیستند و نمی‌توان انتظار داشت که حضور فعالانه‌ای در طرح‌ها داشته باشند.

طرح‌های دریا در برنامه‌ریزی دستگاه‌ها، پررنگ و قانونی نیست و همین امر موجب شده تا دستگاه‌ها ملزم به حضور موثر در این عرصه نباشند. حتی سازمان میراث فرهنگی مازندران که همه نگاه‌ها متوجه آن است، در اجرای طرح‌های دریا مشکل تامین اعتبار دارند.

مهدوی همچنین یادآور شد: در این استان مجموعه‌ای از دستگاه‌های فرهنگی در ستاد ساماندهی طرح‌های دریا شکل گرفته که عهده‌دار برنامه‌ریزی و اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری در فصل تابستان است.

این کمیته از حیث وظایفش نقش مهمی در ایجاد لحظات پرنشاط و سالم برای گردشگران ایفا می‌کند و رضایتمندی از سفر به مازندران را افزایش می‌دهد.

هم‌اکنون برخی دستگاه‌های عضو، حضور در این کمیته را جدی نگرفته و رهاوردشان برای این مجموعه، فراگیر و موثر نیست و تاسف‌بارتر آنکه نمایندگانشان در جلسات کمیته نیز شرکت نمی‌کنند.

دستگاه‌های اجرایی بیشتر ناظرند تا مجری  

« البته قصدمان تنها بیان کاستی‌ها نیست اما تجربه نشان داده که دستگاه‌های دولتی مجری خوبی برای اجرای مطلوب فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیستند آنها بیشتر َنقش راهبردی و نظارتی دارند.

اجرای گسترده برنامه‌های متنوع نظیر نمایش‌های طنز، موسیقی، مسابقه و سرگرمی نیازمند اختصاص اعتبارات استانی است تا همه‌روزه بتوان چنین محافلی را برپا کرد و شادی را به خانواده هدیه کرد اما متاسفانه ما چنین چیزی را شاهد نیستیم.»

مهدوی در ادامه اظهاراتش به نقش مهم صدا و سیمای مرکز مازندران اشاره کرد و گفت: در تابستان برنامه‌های شبکه استانی طبرستان باید رویکردی مفرح و پرجاذبه داشته باشد. باید اطلاع‌رسانی، آموزش و سرگرمی در قالبی مخاطب‌پسند از شبکه پخش و این رسانه به رسانه‌ای با محوریت گردشگری تبدیل شود.

پخش فیلم‌های سینمایی، معرفی فرهنگ بومی، موسیقی‌های محلی، برنامه‌های ترکیبی، اختصاص بخشی از اخبار شبکه به رویدادهای گردشگری، معرفی جاذبه‌های طبیعی و معنوی و اجرای برنامه‌های زنده از نقاط گردشگر‌پذیر و... از جمله برنامه‌هایی است که باید در فصل تابستان اساس فعالیت این شبکه قرار گیرد.

کد خبر 84677

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز