استاد ژئوپولوتیک گفت: نفوذ صهیونیستها در جامعه آمریکایی در بردارنده حضور در دانشگاه، کنگره، رسانه و... است و همین اهرم فشاری بر دولت برای سرکوب تظاهرات ضد اسرائیلی به شمار می رود.

فرجی راد

به گزارش همشهری آنلاین، چند روزی است که اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم فلسطین و انتقاد از سیاست‌های جنگی در غزه و جنایات رژیم صهیونیستی ادامه دارد. سیاست پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا در قبال این جنبش اعتراضی مشت آهنین است. آنان در دو سه روزی اخیر با تمام قوا سعی داشتند تا صدای اعتراض داشنجویان را ساکت و کنشگری آنان در قبال اسرائیل و کشتار مردم غزه را سرکوب کنند. جالب است آمریکا که همواره شعارهای لیبرالیستی نظیر آزادی‌بیان، نهادهای مدنی، حقوق بشری، حقوق زنان و... را سر می‌دهد به شکل وحشتناکی در جهت فروکش کردن صداهای اعتراض از این ارزش‌ها عدول کرده است. برای بررسی بهتر موضوع و چرایی این سیاست دوگانه با عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپولوتیک گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

دانشجویانی که به یهودستیزی متهم می‌شوند

فرجی‌راد در ابتدا گفت: مسأله اسرائیل در غرب، چه در آمریکا، کانادا و تا حدی استرالیا دارای حساسیت خاص است. به خوبی می‌دانیم که بسیاری از رسانه‌ها در غرب در دست جامعه یهودی است و این ابزاری برای فشار و تهمت علیه دانشجویان به شمار می رود. به طور مثال، یکی از اتهاماتی که متوجه دانشجویان معترض آمریکایی نسبت به ماجرای غزه است، سر دادن شعارهای یهودستیزانه از سوی آنان است، این در حالی است که بسیاری از مقامات آمریکایی از جمله سناتور برنی سندرز تصریح کرده‌اند که این دانشجویان شعارهای یهودستیزانه نداده و نمی‌دهند، بلکه تجمع اعتراضی آنان از آن جهت است که 35هزار فلسطینی توسط اسرائیل در این مدت کشته شده‌اند.

دفاع تمام قد غرب از رژیم صهیونیستی پس از 7 اکتبر

وی افزود: پس از عملیات 7 اکتبر و ورود حماس به بخش‌هایی از مناطق اشغالیِ و پس آن هجوم رژیم صهیونیستی به مردم غزه، متأسفانه اگر کسی نسبت به سیاست‌های جنگ‌طلبانه اسرائیل موضع می‌گرفت در آلمان، فرانسه و حتی توسط بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا با مخالفت روبه‌رو می‌شد. از این حساسیت ویژه و خاصی نسبت به رژیم صهیونیستی وجود دارد که در هر کشور این حساسیت به شکل خاصی بروز و ظهور دارد.

تاوان یهودستیزی هیتلر را باید فلسطینیان بدهند!

او ادامه داد: در آلمان به دلیل افراط یهودستیزی آدولف هیتلر و حزب نازی، قرار است تلافی آن اقدام هیتلر بر سر فلسطینیان در بیاید. لذا آنان بسیار توجه دارند تا مخالفت و ضدیتی با اسرائیل به وجود نیاید. در فرانسه نیز به دلیل کثرت یهودیان، نفوذ جامعه یهودی وضع به همین شکل است. در آمریکا هم که صریحاً اعلام شده امنیت اسرائیل و امنیت آمریکا یکی است. از این جهت آنان بسیار حساس هستند تا مبادا موج مخالفت با اسرائیل به وجود بیاید.

دست‌وپا زدن غرب برای سرکوب طرفداران فلسطین چیست؟

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: از این رو، یکی از نگرانی‌های غرب، اعم از آمریکا و کشورهای اروپایی این است که جریان مخالفت با اسرائیل شکل گیرد و گسترش پیدا کند و به تبع آن، جناح راست رشد کرده و از کنترل آنان خارج شود. بنابراین، فشارهایی از سوی دولت بر اساتید دانشگاه‌ها نیز وجود دارد که مبادا دانشجویان در این جریان و جنبش ضدصهیونیستی همراهی و مشارکت داشته باشند.

شاهد سلسله تظاهرات ضد اسرائیلی بیشتری خواهیم بود

فرجی‌راد گفت: در این بین، برخی اساتید مجبور به سکوت و تسلیم هستند و در آن سو برخی دیگر به مقاومت خود در مخالفت با اسرائیل ادامه می‌دهند. اما با این همه به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها و غربی‌ها نتوانند این موج را کنترل کنند و این مخالفت با اسرائیل به تبعیت از دانشجویان آمریکایی به اروپا هم سرایت کرده است و پس از دانشگاه‌های ایالات متحده، این دانشگاه‌های فرانسه است که بستر تظاهرات ضد صهیونیستی است. به گمان من در روزهای آتی سلسله تظاهراتی را در برخی کشورهای اروپا نظیر انگلستان و سوئد شاهد خواهیم بود.

این استاد ژئوپولوتیک بیان کرد: درباره سطح خشونتی که نسبت به دانشجویان اتفاق می‌افتد باید گفت به هرحال در آن جامعه آمریکایی یهودیان نفوذ جدی دارند؛ این نفوذ در بردارنده حضور در دانشگاه، کنگره، رسانه و... است و همین اهرم فشاری بر دولت برای سرکوب تظاهرات ضد اسرائیلی است. علی‌رغم شدت فشار بر روی این دانشجویان باید گفت آن‌ها با نسل قبل از خود تفاوت دارند و روش سنتی آمریکا در حمایت از اسرائیل در برابر آنها جوابگو نخواهد بود. نسل جدید، ارتباطات کنونی خود را پیدا کرده‌اند و اگر صهیونیستها بخواهند جنایاتشان را استمرار ببخشند شاهد اعتراضات بیشتری در سطح جهان خواهیم بود.

کد خبر 847576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha