به گزارش همشهریآنلاین، حجتالاسلام علیرضا سلیمی نماینده فعلی محلات در مجلس شورای اسلامی و نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران با حضور در خبرگزاری تسنیم در یک گفتوگوی تفصیلی درباره دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به سؤالات مختلفی اعم از انتخاب و ترکیب هیئت رئیسه مجلس آینده، عملکرد مجلس یازدهم در حوزه قانونگذاری و نظارت پاسخ گفت.
حجتالاسلام سلیمی تاکنون در چهار دوره از ادوار مجلس از حوزه انتخابیه دلیجان و محلات در مجلس حضور داشته است اما در دوره دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران وارد کارزار رقابت انتخاباتی شد که در مرحله اول موفق به کسب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح نشد و هماکنون کاندیدای مرحله دوم انتخابات از حوزه انتخابیه تهران است.
متن این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
شما فکر میکنید مهمترین خواسته و مطالبه مردم از نمایندگان مجلس چیست؟
مردم حل مسائل کشور را میخواهند، مردم این بازیهای سیاسی را امروز برنمیتابند، بازیهای سیاسی در یک لایه خاص و افراد خاص شکل میگیرد اما عامه مردم در این فضا نیستند، یعنی مردم در مجلس بهدنبال کسانی هستند که بتوانند مشکلاتشان را حل بکنند، مشکلات مردم مسکن، معیشت و... است.
مقام معظم رهبری در پیام نوروزیشان اشاره کردند که در سال گذشته تلخیهایی داشتیم. مردم دنبال آن هستند که آن بخش تلخ با سرپنجه پنجههای انقلابی حل بشود، این خواست مردم است.
انتخابات مرحله اول نشان داد که مردم دیگر زیر بار لیستها نمیروند، جستوجو میکنند که ببینند که کسانی میتوانند مشکلاتشان را حل بکنند، همه اطراف انقلابی هستند، در این جرگه و دایره و کانال، مردم جستوجو میکنند که چهکسانی بهتر میتوانند مسائلشان را حل بکنند، حرفهایی که زده میشود بهنظرم بخشی از مسائل کاربرد انتخاباتی دارند و مردم این را متوجه میشوند، بعضیها دنبال دوقطبی هستند، مردم هم متوجه هستند آقا هم به بحث دوقطبیهای جعلی اشاره کردند و از این دوقطبیها نهی کردند، مردم با ظرافت این دوقطبیهای جعلی را متوجه میشوند که پاسخ خواست و نیاز آنها را نمیدهد، مردم در دوره گذشته از این موارد عبور کردهاند از نامها و نشانها و لیستها از همه لیستها عبور کردند.
جالب است که در مرحله اول میگفتند؛ "نه به لیست."، الآن میگویند؛ "آری به لیست."! چطور دچار تغییر شدند؟ این نشان میدهد که همه اینها پولیتیکهای انتخاباتی بوده، یعنی حرفشان مبنا نداشته است، به همین خاطر اول میگفتند؛ "به لیست رأی ندهید."؛ الآن میگویند؛ "مردم، به لیست ما رأی بدهید."، این نشان میدهد که اینها همه یک مبنای عقلانی و منطقی نداشت و اینها صرفاً بهدنبال بهرهبرداریها از این شعارها بودند و هستند، اینها باید یادشان باشد که مردم حواسشان هست، مردم را نباشد فراموشکار قلمداد کرد، پس مردم از لیستها عبور کردند و دنبال افراد کارآمد هستند.
دوم اینکه مردم دنبال افراد انقلابی هستند، سوم دنبال افراد سالم و کاربلد هستند، کاری هم ندارند که این فرد در کدام جرگه و لیست و جریان تعریف شده است، البته این اضلاع باقیمانده همه انقلابی هستند، مردم حواسشان هست و هوشیارانه مسائل را دنبال میکنند؛ مسائل و مشکلات مردم باید حل بشود، از جمله بحث نظام بانکداری، مردم نسبت به این موضوع واقعاً مسئله دارند. مردم در حوزه خودرو سؤالاتی دارند، میگویند؛ "ما چطور موشک نقطهزن داریم اما خودروی بیکیفیت تولید میکنیم؟!!"، برای مردم بحث اجاره مسکن است، الآن این حوزه چه وضعیت آشفتهای دارد، یک جوان باید صد سال کار بکند تا بتواند خانه بخرد، آیا کسی صد سال عمر میکند؟ اینها مسائل مردم است، حفظ عزت کشور.
الآن مردم دنبال این هستند که چهکسانی اینها را میتواند حل بکند، مردم از شعار عبور کردهاند. مجلس بعدی هم بهخلاف تصور بعضیها، الحمدلله انقلابی است. این چند نفری هم که ماندند عمده انقلابی هستند. بنابراین مجلس مجلس انقلابی است حالا در انقلابیها مردم جستجو میکنند که چه کسانی بهتر هستند. دنبال حجت شرعی هستند مردم. بعضیها با یک فیگورهای سیاسی میخواهند یک فضاسازیهای خاصی انجام بدهند این فیگورهای سیاسی را مردم تشخیص میدهند. مردم پیشقراول هستند و واقعا از ما جلوتر هستند.
لیستی که شما هستید مثل شانا راهکاری برای مسائل مردم دارد؟
من خودم را عرض کردم، بنابراین من به صورت جریانی نیامدم، ولی بنده در مجلس اهل مطالعه و بررسی در طرحها بوده و هستم. برای این مسائل ما برنامه داریم در حوزه مسکن و خودرو برنامه داریم بخشهایی هم پیگیری کردیم.
در حوزه مسکن ما اصلاً قانون نداشتیم سه قانون جان دار در این مجلس مثل قانون جهش تولید مسکن و قانون مالیات بر خانه های خالی تصویب شد. یا بخش تشکیل صندوق، این اقدامات شروع شده و حتما تاثیرگذار است. این به آن معنا نیست که اینها به هر کیفیت نقصی ندارد. هر چیز دست ساز بشر نقص دارد. ما قانون داشتیم که امروز تصویب شده اما دو ماه بعد نمایندگان آن را تغییر دادند. در مجالس قبلی هم بوده بنابراین در این حوزه ما راهکار داریم.
مثلاً در حوزه بانک بانک مرکزی و جلوگیری از نقدینگی راهکار داریم. بحث قانون بانکداری را به صورت جدی پیگیری میکنیم دهها ساعت وقت گذاشتیم. در مجلس یازدهم وقت گذاشتیم اما نهایی نشد اما پیگیری میکنیم و انشاءالله در مجلس جدید نهایی میشود.
الان بانکهای خصوصی یله هستند و عمده نقدینگی توسط بانکهای خصوصی ایجاد میشود. بانک مرکزی میتواند اعمال قدرت بکند. یعنی قانون بانک مرکزی را تغییر دادیم و از ۱۷ خرداد این قانون اجرا میشود. در حوزه بانکها این تغییر ریل آنها از تجاری به سمت بانکهای توسعهای انجام میشود که هزاران ساعت کار روی آن انجام شده است.
شما به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم، عملکرد این مجلس را چگونه دیدید؟
مجلس یازدهم به نظر من در حوزه تقنین خوب عمل کرده است. دیدی که مقام معظم رهبری هم از مجلس یازدهم در حوزه قانونگذاری تقدیر کردند. ما در مجلس یازدهم ۱۲۵ قانون تصویب کردیم که ۲۵ قانون آن مادر بود اما در حوزه نظارت ضعیف بودیم.
باید در مجلس دوازدهم نقاط قوت مجلس یازدهم را تقویت و نقاط ضعف آن را پوشش بدهیم. البته اینکه میگویم در مجلس یازدهم نظارت ضعیف بود به معنای آن نیست که نظارت تعطیل بود نظارت به اندازه کافی نبود.
شما ببینید در مجلس یازدهم مثلاً استیضاح وزیر بهداشت ۹۰ امضا میآید یک دفعه امضاها می ریزد این نشان میدهد که سبک نظارتی مجلس یازدهم سبک خوبی نیست. یا از هزاران سوال بیست سوال به صحن میآید این نشان میدهد که ما در حوزه نظارت ضعف معناداری داریم که باید پوشش داده بشود.
در حوزه تذکرات، همینطور تذکرات در همه چیز مطرح میشود خروجی آن چه بوده؟ این مهم است. یا در بحث تحقیق و تفحص، این همه تحقیق و تفحص در مجلس یازدهم کلید زده شد چقدرش به صحن آمد؟ چرا باید در کمیتههای تحقیق و تفحص همانجا موضوع تحقیق و تفحص رسوب کند؟
به نظر شما و با توجه به تغییرات گسترده نمایندگان، تصور میکنید که هیئت رئیسه مجلس دوازدهم برای کدام گروه باشد و چه کسی رئیس شود؟
اولاً تعدادی از نمایندگان جدید هستند و تعدادی از اعضای هیئت رئیسه قبلی هم رای نیاوردند. بخش زیادی از نمایندگان جدید الورود هستند و اینها باید تصمیم بگیرند.
شما سامانه شفافیت راهاندازی کردید اما واقعاً اکنون وضعیت عملکرد نمایندگان شفاف است؟
سامانه شفافیت برای چیست؟ برای اینکه تعداد آرا را بررسی کنید. مثلاً این آقا اینقدر میتوانسته رای بدهد الان اینقدر رای داده است. شما باید بررسی بکنید به مردم گزارش بدهید. وقتی کسی در صحن و کمیسیونها حضور منظم ندارد این یک نوع فساد اداری است. فساد سیاسی هم هست. آیا این فساد منشاء فساد اقتصادی میشود یا نمیشود؟ چون اگر من درست ریلگذاری نکنم موجب فساد در بیرون میشود. منی که زمینهساز فساد هستم میتوانم روی پرچمم بنویسم مبارزه با فساد؟
مثلا درباره شاسیبلندها مجلس شفاف عمل کرد؟
من همین الان هم میگویم باید تکلیف شاسی بلندها مشخص شود. باید اسامی کسانی که خودرو گرفتند مشخص شود؛ برخی نه یکی، بلکه چندتا شاسی بلند گرفتهاند اما میگویند ضد فساد هستیم؟ میگویند من عدالتخواه هستم و با فساد مبارزه میکنم! میگویند انقلابی هستیم کدام انقلابی؟ یکی از الزامات انقلابیگری اخلاق و ادب است. انقلابیگری یعنی مردم داری. یعنی شفافیت. انقلابیگری یعنی ما عاقلانه و عالمانه در مجلس حضور پیدا کنیم. فردی که مطالعه نمیکند و در طرحها و لوایح نظری ندارد چطور میتواند بگوید که انقلابی هستم؟ انقلابیگری یعنی طرف مطالعه بکند پژوهش بکند و تحقیق بکند و فعالانه در مجلس حضور داشته باشد. چرا نباید حضور فعال داشته باشد؟ انقلابیگری یک منش و سیره است نه یک اسم. یک شعار فقط نیست. یک سیره است و در چه کسانی بروز و ظهور کرده مهم است.
عرض ما این است که بعضی از شعارها با بعضی از رفتارها همخوان نیست و این انسان را رنج میدهد. این رفتارهای متناقض و پارادوکسیکال یعنی انسان را رنج میدهد چطور میشود که به چشم انسان نگاه میکنند و میگویند من انقلابی هستم اما رفتارهایش اینگونه نیست! این نمیشود.
به نظر شما ترکیب مجلس چگونه خواهد بود و چند فراکسیون در مجلس دوازدهم وجود خواهد داشت؟
مجلس انقلابی خواهد ماند؛ قابل پیشبینی نیست که دو یا سه فراکسیون تشکیل بشود. من فکر میکنم که دو فراکسیون بشود فراکسیونی اصلاحطلبان و یک فراکسیون بچههای انقلابی است.
پیش بینی من دو فراکسیون است. آقا به ما گفتند وحدت. منویات حضرت آقا را باید بچههای انقلاب بیشتر رعایت بکنند. آقا فرمودند وحدت، وحدت یعنی تنزل کن از این مسئله؛ البته نه از اصول. منظور مسائل شخصی و جزئی است. از اینها تنزل بکنند و یک فراکسیون را با انسجام تشکیل بدهند. مردم اگر ببینند در مجلس دوازدهم دعوا شد، اینجا نقطه آغازین ناامیدسازی مردم از بچههای انقلابی است. این را مردم از ما نمیخواهند.
نظر شما