رایزنی‌های رافائل گروسی، مدیرکل‌ آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در تهران و اصفهان در شرایطی است که دوطرف ضمن تاکید بر استمرار همکاری‌های دوجانبه، چشم‌انداز امیدوارانه‌ای پیش‌روی مناسبات فی‌مابین ترسیم می‌کنند.

ایران و آژانس

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: گروسی پس‌از انجام برخی رایزنی‌ها در تهران، به‌منظور شرکت در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، راهی اصفهان شد تا رایزنی با مقام‌های ایرانی را ادامه دهد؛ رایزنی‌هایی که به‌نظر می‌رسد دوطرف دیدگاه مثبتی نسبت به آن دارند.

برخی تحلیلگران معتقدند مواضعی که ازسوی گروسی و اسلامی در جریان نشست‌خبری در اصفهان مطرح شد، نشان می‌دهد ایران و آژانس درحال برداشتن گام‌های مهمی در مسیر تقویت همکاری‌های فی‌مابین و رفع برخی ابهام‌های باقی‌مانده هستند؛ موضوعی که درنهایت می‌تواند چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را در زمینه ازسرگیری مذاکرات لغو تحریم‌ها ترسیم کند.

چشم‌انداز رایزنی‌های تهران - آژانس

یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به رایزنی‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در تهران و اصفهان اظهارکرد: گروسی پس از دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی، از جمله وزیر امورخارجه و رئیس سازمان انرژی‌اتمی، نسبت به رایزنی‌های انجام شده ابراز خوشبینی کرده، اما دقیقا تصریح نکرده درباره چه چیزی خوشبین است.

حسن بهشتی‌پور افزود: اگرچه دوطرف پس از دیدارها و رایزنی‌های انجام شده نسبت به گسترش همکاری‌ها و رفع ابهام‌های باقی‌مانده ابزار خوشبینی کرده‌اند، اما تجربه نشان داده مواضع گروسی وقتی به وین بازمی‌گردد قابل اتکا تر است. بنابراین باید در انتظار مواضع تکمیلی‌تر طرف مقابل درباره رایزنی‌های انجام شده در تهران و اصفهان بود.

وی عنوان کرد: در مجموع معقتدم اگر ایران و آژانس بتوانند به راهکار مثبتی برای رفع مشکلات و ابهام‌های باقی‌مانده دست یابند، آن‌ زمان است که می‌توان چشم‌انداز امیدوارانه‌تری پیش روی مذاکرات برجامی و رفع تحریم‌ها ترسیم کرد.

ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا

یک دیدگاه متفاوت

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهارکرد: درباره روند رایزنی‌های ایران و آژانس برخی قائل به این دیدگاه هستند که مشکلات ایران با آژانس زمانی حل می‌شود که مشکلات تهران با واشنگتن رفع شود. آنان براین گمان هستند که دو موضوع ادعایی باقی‌مانده ازسوی آژانس بیش از هر چیز جنبه «بهانه‌جویی» دارد. این دیدگاه درحالی مطرح می‌شود که از نظر من چندان قابل پذیرش نیست.

بهشتی‌پور ادامه داد: برخلاف برخی، معتقد نیستم اگر آمریکا اراده کند، همه مسائل و مشکلات موجود میان ایران و آژانس رفع خواهد شد. باید در نظر داشت آژانس تنها نهاد بین‌المللی معتبر است که صلاحیت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو ان. پی. تی را دارد. بنابراین افزایش سطح همکاری‌ها با این نهاد، می‌تواند بسیاری از گره‌های موجود در زمینه رفع تحریم‌ها را بگشاید.

وی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون تبادل پیام‌های میان تهران و واشنگتن و تاثیر آن در سفر گروسی به تهران عنوان کرد: برخی براین نظرند که ممکن است مذاکراتی میان ایران و آمریکا انجام شده که سفر گروسی نیز در آن چارچوب انجام شده‌است؛ رویکردی که می‌تواند درنهایت به ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها منجر شود.

دست ایران پر است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره گشایش‌های جدید در مناسبات ایران و آژانس ادامه داد: اگرچه فعلا قرائن قابل استنادی به‌جز مواضع اخیر دوطرف وجود ندارد، اما نکته اینجاست که اگر همکاری‌های ایران و آژانس در مسیر درستی حرکت کند و گام‌های مناسبی برای رفع ابهام درباره دو مکان ادعایی آژانس برداشته شود، مقدمه‌ای خواهد بود برای احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها

بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه پیشرفت در همکاری‌های دوطرف، بهانه‌جویی‌ها را از آژانس می‌گیرد، ادامه داد: اگرچه آژانس در مقاطعی علیه ایران موضع‌گیری کرده و به سیاسی‌کاری پرداخته، اما باید توجه داشت که ازنظر بین‌المللی حق نظارت دارد و درنهایت مشکلات موجود باید رفع شود.

وی با بیان اینکه معتقدم راه رسیدن به توافق در مسیر رفع تحریم‌ها از آژانس می‌گذرد، اضافه‌کرد: باید در نظر داشته باشیم در شرایط کنونی برای پیشبرد مذاکرات در موضع قدرت هستیم. اکنون ایران از یک‌سو در مناسبات منطقه‌ای دست بالا را دارد و ازسوی دیگر ازنظر ذخایر اورانیوم غنی‌شده وضعیت مطلوبی داریم. بنابراین دست‌مان برای مذاکره پر است.

کد خبر 850166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • US ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 1
    غربیها دنبال یک بهانه اند که ایران را تحریم و ضعیف کنند اگر جریان اتمی نباشد یک بهانه دیگر پیدا میکنند . لذا ایران باید هر چه زودتر به اهداف خودش برسد و سیامانه دفاعی بازدارنده ای بسازد . اگر ناتوان باشیم دشمن زیاد داریم که ارزویشان نابودی ایران است.
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      1 2
      شما از آمریکا فکر ایرانیها هستی ؟ مرد حسابی اگه مردش هستی بیا ایران زندگی کن بعد حرف بزن.
    • اکبر IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      2 1
      لعنت به آمریکا
  • رستم IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    0 0
    تا زمانی میانه ما با امریکا حل نشه. این اژانس و بقیه کشک هست. روسیه و چین دنبال منافع خود هستن اخه کی میخواهیم ما بفهمییم. الان امریکا میدونه باید با ما کنار بیاد چون زورش نمیرسه