مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

خانه شخصی بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده ر حال حاضر به خانه موزه های دیدنی تبدیل شده است. بخش مهمی از این خانه موزه‌ها، کتابخانه‌های شخصی است که فرصت قدم زدن میان قفسه‌های کتاب بزرگان را برای گردشگران فراهم می‌کند. خانه موزه های تهران کتابخانه‌هایی تماشایی دارند.

كتابخانه خانه موزه

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: این بار که به تماشای خانه موزه‌های پایتخت رفتید، زمانی را به تماشای قفسه کتاب نام‌های آشنا اختصاص دهید تا بدانید چهره‌های مشهور، در خلوتشان چه کتاب‌هایی را ورق می‌زدند و در دنیای خیالی کدام کتاب‌ها غرق می‌شدند؟

نام مقصد: خانه‌موزه دکتر حسابی

- نشانی: تجریش، خیابان مقصودبیک، شماره ۴۷

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پسیان

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

- روزها و ساعات‌ فعالیت: هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۶

- ویژه گروه سنی: نوجوانان و بزرگسال

- امکان عکاسی: دارد

- پارکینگ: ندارد

مکان مطالعه: دارد

معرفی: خانه‌موزه دکتر حسابی اوایل سال ۱۳۰۰ توسط پدربزرگ دکتر حسابی ساخته شد. سازنده بنا یک معمار روسی به نام ویکتور است که برای ساخت آن ۱۰ سال زمان صرف کرد.

گنجینه‌ای از آثار دست اول

در کتابخانه موزه دکتر حسابی حدود ۲۷ هزارو ۳۰۰ جلد کتاب (فارغ از مجلات، مقالات، جزوات و...) با موضوع‌های مختلفی از انواع کتاب‌های دینی، حیوان‌شناسی، گیاه‌شناسی، شیمی، بیوفیزیک و علوم مهندسی گرفته تا کتاب‌های علوم اقتصادی، ستاره‌شناسی و شعر و ادبیات وجود دارد. همچنین ۱۷۰ عنوان واژه‌نامه به زبان‌ و موضوعات مختلف و فرهنگ‌ لغاتی از زبان‌های فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی، آلمانی، عربی، ایتالیایی، روسی، سانسکریت، کردی، آشوری، اوستایی و کانگا را می‌توان یافت.

گشت و گذار میان کتابخانه چهره‌های مشهور

نام مقصد: خانه‌موزه بتهوون

- نشانی: خیابان سنایی، خیابان یازدهم، شماره ۶۹

- نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس: سنایی

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میرزای‌شیرازی

- روزها و ساعات‌ فعالیت: هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۲

- ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

- امکان عکاسی: دارد

- پارکینگ: ندارد

- امکان مطالعه: دارد

معرفی: خانه‌موزه بتهوون یک ساختمان ۳ طبقه با معماری دوران پهلوی است. در سال‌های دور در این خانه که نمایی آجری دارد، بانویی دوره‌های آموزش خیاطی برگزار می‌کرد.

دسترسی به کتاب‌های نایاب‌

کتابخانه ویژه فروش آثار موسیقی و کتاب‌های جدید و نایاب از بخش‌های پرطرفدار این خانه‌موزه است. آثار خطاطی عطارچیان و تعدادی آثار تایپوگرافی از جالب‌ترین آثار این موزه در بخش کتابخانه به شمار می‌رود. در ضلع شرقی این مرکز مجموعه فروشگاه کتاب و موسیقی قرار گرفته که دیوارهایی پوشیده از اسناد، دست‌نوشته‌هایی از بزرگان موسیقی کشور و همچنین صفحه‌های قدیمی در آن به نمایش گذاشته شده است. بخشی از کتابخانه به کتاب‌های مربوط به آموزش موسیقی به کودکان اختصاص یافته و منابع تحقیقاتی درباره این هنر هم در این بخش در دسترس است.

گشت و گذار میان کتابخانه چهره‌های مشهور

نام مقصد: خانه‌موزه مقدم

- نشانی: خیابان امام‌خمینی(ره)، بعد از خیابان شیخ‌هادی

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: البرز

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: حسن‌آباد

- روزها و ساعات‌ فعالیت: هر روز به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۹

- ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

- امکان عکاسی: دارد

- پارکینگ: ندارد

- امکان مطالعه: دارد

معرفی: خانه‌موزه مقدم عمارتی قدیمی متعلق به اواخر دوره قاجار است که منزل مسکونی خاندان احتساب‌الملک و مقدم‌ها بوده و اکنون موزه اشیای تاریخی است.

کتابخانه شخصی دکتر مقدم

کتابخانه موزه مقدم در ضلع جنوبی قسمت بیرونی عمارت قرار دارد؛ سالنی که کنار بخش پذیرایی قرار گرفته امروزه محلی برای نگهداری کتاب‌های دکتر مقدم است و از آن به‌عنوان کتابخانه استفاده می‌شود. این قسمت حکم کارگاه کوچک محسن مقدم، یکی از فرزندان محمدتقی‌خان احتساب الملک قاجار را داشت. استفاده از کتاب‌های این بخش برای عموم مردم آزاد است. کتابخانه این موزه سال ۱۳۳۷ شکل گرفته و منابع پژوهشی در آن پرتعداد است.

نام مقصد: خانه موزه بازار

- نشانی: خیابان امیرکبیر، کوچه ناظم‌الاطبای جنوبی، کوچه حشمتی، کوچه کمالی، پلاک ۲

- نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: امیرکبیر

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان امام خمینی(ره)

- روزها و ساعت‌ فعالیت: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳

- ویژه گروه سنی: همه گروه‌های سنی

- امکان عکاسی: دارد

- پارکینگ: ندارد

مکان مطالعه: دارد

معرفی: این عمارت تاریخی با حدود ۲۰۰ سال قدمت، در ابتدا به خانم سلطان بیگم شجاعی، از اشخاص مشهور دوره قاجار تعلق داشت. سلطان بیگم، خواهر زن احمد شاه قاجار و همسر یکی از تفنگداران به نام سلطنت قاجار بود.

مطالعه در تالار آیینه

کتابخانه خانه‌موزه بازار با داشتن بیش از ۶ هزار جلد کتاب با موضوعات متنوع و با تأکید بر کتاب‌های مربوط به تهران قدیم، معماری، گردشگری، موزه و بازار اهمیت زیادی دارد. به‌دلیل همجواری این کتابخانه با تالار آیینه به گواه فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری(ایفلا) در فهرست ۱۰۰۱ کتابخانه دیدنی دنیا قرار گرفته است. یونسکو در هر کشوری تنها ۲ کتابخانه را در این فهرست قرار می‌دهد که کتابخانه دیگر کشورمان در این فهرست متعلق به آستان قدس رضوی است.

کد خبر 850439
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha