در گذشته سیاست کشور کنترل جمعیت بود وخدمات ناباروری تحت پوشش بیمه قرار نداشت. در قانون جوانی جمعیت این تغییرات ایجاد شد و اکنون ۸۷ مرکز درمان ناباروری سطح دو راه‌اندازی و فعال شده که پیش از دولت سیزدهم تعداد این مراکز صفر بوده است.

جوانی جمعیت

به گزارش همشهری آنلاین، نشست خبری هفته ملی جوانی جمعیت امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد و معاونان وزیر بهداشت در این نشست توضیحاتی درباره طرح‌های اجرا شده از سوی این وزارتخانه در راستای قانون جوانی جمعیت ارائه کردند. مهم‌ترین اخبار مرتبط با این نشست را در ادامه بخوانید.

افزایش آمار موالید مادران جوان

دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که ۴۳ ماده قانون جوانی جمعیت به وزارت بهداشت برمی‌گردد و حجم بسیار سنگینی از اجرای آن برعهده ماست، گفت: عمده این مواد اجرایی شده است.

فرشیدی افزود: با اجرای قانون جوانی جمعیت میزان موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال از ۱۶.۵۴ در سال ۱۴۰۱ به ۱۸.۹۷ در ۱۴۰۲ رسیده است. این روند افزایشی در مادران ۲۵ تا ۲۹ سال هم رقم خورده از ۲۴.۱۲ به ۲۴.۳۹ رسیده است. زایمان‌های سوم و چهارم و پنجم هم آمار صعودی داشته‌اند.

تکذیب افزایش تولد کودکان با اختلالات ژنتیکی

فرشیدی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر افزایش موالید با اختلالات ژنتیکی به دلیل حذف برخی غربالگری‌ها هم بیان کرد: سال گذشته در فضای مجازی مبحث افزایش تولد کودکان با اختلالات ژنتیکی و معلولیت‌های حین تولد به شدت مطرح شد اما درباره بیماری‌های مرتبط با غربالگری ژنتیکی افزایشی نداشتیم و این که گفته می‌شود حذف غربالگری سبب افزایش ریسک تعداد موالید با اختلالات ژنتیکی شده، شایعه است.

او تاکید کرد: در ۱۴۰۲ مراقبت از مادران باردار افزایش پیدا کرد و دوبرابر شد. این یعنی مادر و جنین تحت مراقبت هستند و ناهنجاری‌های بعد از تولد هم ثبت می‌شود اما نشانه‌ای از افزایش موارد کودکان مبتلا به اختلالات ژنتیکی در کشور با اجرای قانون جوانی جمعیت نداریم. غربالگری‌های کروزومومی در کشور هم طی دو سال اخیر ۲۰۰ هزار مورد کاهش پیدا کرده است.

کاهش سه درصدی آمار طلاق

دکتر صابر جباری، رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت هم گفت: وزارت بهداشت طی سال گذشته به عنوان برترین سازمان در حوزه جوانی جمعیت انتخاب شد.

او همچنین به کاهش آمار طلاق و ازدواج در کشور اشاره کرد و توضیح داد: طی دو سال اخیر ثبت ازدواج در کشور به میزان ۸.۷ درصد کاهش یافته اما آمار مربوط به ثبت طلاق هم کاهشی بوده است. طی سال‌های اخیر، سرشماری دقیقی برای احصای دقیق نرخ باروری انجام نشده اما براساس بررسی‌های وزارت بهداشت، نرخ باروری 1.6 بوده که تغییر چندانی نداشته است. ما در پنجره جمعیتی قرار داریم.

به گفته این مسئول نسبت ثبت طلاق در سال گذشته ۳ درصد کاهش داشته است. بر این است ۲۰۷ هزار و ۸۴۰ طلاق در سال ۱۴۰۱ ثبت شده و این عدد در سال گذشته ۲۰۱ هزار و ۴۸۶ واقعه بوده است.

کالسکه در وزارت بهداشت

جباری همچنین از یک تصمیم تسهیل‌کننده در راستای خدمت‌رسانی به مادران هم خبر داد و گفت: در راستای حفظ و کرامت مادری و تسهیل نگهداری فرزندآوری وزارت بهداشت یک اقدام جالب را در نظر گرفته است. بر این اساس از امروز برای مادران دارای فرزند خردسال که برای پیگیری امورات جاری به وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند، کالسکه‌هایی به صورت امانی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

به تاکید این مسئول، کالسکه‌ها در طبقه همکف ورودی وزارت بهداشت به صورت امانی در اختیار مادران است.

موفقیت ۳۰درصدی درمان ناباروری‌ها در کشور

دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت هم در ادامه این نشست یکی از مهم‌ترین اقدامات را درمان ناباروری عنوان کرد و گفت: در گذشته سیاست کشور کنترل جمعیت بود وخدمات ناباروری تحت پوشش بیمه قرار نداشت. در قانون جوانی جمعیت این تغییرات ایجاد شد و اکنون ۸۷ مرکز درمان ناباروری سطح دو راه‌اندازی و فعال شده که پیش از دولت سیزدهم تعداد این مراکز صفر بوده است. در حال حاضر تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی حداقل یک مرکز سطح دو درمان ناباروری دارند.

کریمی با بیان این که در حال حاضر ۸۷مرکز درمان ناباروری سطح دو در کشور فعال هستند، افزود: سال گذشته ۲۷ هزار و ۴۹۹ مراجعه در این مراکز ثبت شده و میزان موفقیت حدود ۳۰ درصد بوده است. ۱۲۶ مرکز ناباروری سطح سه هم در کشور فعال است که آمار مراجعه به این مراکز هم در سال گذشته یک میلیون و صد هزار بوده که از این تعداد ۱۱۲ هزار و ۶۸۳ عمل آی‌وی‌اف انجام شده و از این تعداد ۳۶ هزار و ۹۶ مورد موفق بوده است.

جریمه‌های گران برای زیرمیزی و هزینه‌های خارج از تعرفه پزشکان

کریمی درباره گلایه برخی بیماران از دریافت هزینه‌های خارج از تعرفه از سوی برخی پزشکان هم بیان کرد: همه پزشکان موظف به رعایت تعرفه های تعیین شده هستند و جریمه‌ دریافت هزینه خارج از تعرفه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای بار اول ۱۰ برابر، برای بار دوم ۲۵ برابر و برای بار سوم ۵۰ برابر مبلغی است که دریافت کرده‌اند.

او با تاکید بر این که در این باره ما جریمه‌های میلیاردی هم برای برخی پزشکان وجود داشته، عنوان کرد: بیماران و خانواده‌های آنها باید مستنداتی برای ادعای پرداخت هزینه‌های خارج از تعرفه داشته باشند. به همین دلیل توصیه ما این است که خارج از صندوق بیمارستان، بیماران هیچ هزینه‌ای پرداخت نکنند یا اگر پولی پرداخت می‌کنند رسید دریافت کنند.

به گفته کریمی، مردم می‌توانند شکایت‌های خود را در سازمان نظام پزشکی و معاونت‌های درمانی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ثبت کنند، اما ساده‌ترین روش برای ثبت شکایت سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت است.

کد خبر 850965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha